iljitsch schreef:Een chopper / geschakelde voeding kan makkelijk op een grote range aan voltages werken. Het zou mij niks verbazen als een GTL ook gewoon op 750 V kan rijden, met misschien alleen het vervangen van wat zekeringen. (In praktijk. Om het daadwerkelijk te doen wil je wel iets meer dan gewoon proberen en "hee geen rook, gaat goed!")
(Bijna iedere oplader kan tegenwoordig 100 - 250 V aan. Da's een verschil van 2,5 x. 600 vs 750 V is 1,25 x.)
Bij een moderne tram zou het natuurlijk idioterie zijn om niet te testen op zowel 600 als 750 V, zelfs als dat geen vereiste vanuit de klant is.
Brecht schreef:Er is wel een verschil met de gewone 'oplader': het gaat hier om gelijkspanning van 750 Volt die wellicht moet worden omgezet.
De vraag is daarbij: op welke spanning draaien de grootverbruikers, de motoren?
Ha, ha. Scherp (en je bent de eerste). Die zijn alle 10 nog rood/zwart, en had ik een blinde vlek voor gekregen. Ik pas het schema hierboven aan. Dank!Chris schreef:Horen de 5061-5070 niet in dit overzicht?
Op busposities staat de 5019 met het etikel 'plukvoertuig'. https://busposities.nl/voertuig/htm_Avenio_5019 Ik heb zelf geen idee of er een (definitief) besluit is genomen over de toekomst. Te bedenken is dat dit een onderlinge aanrijding betrof, dus de schade is niet te verhalen op de verzekering van een tegenpartij.Lange_Dre schreef:Is de 5019 nog te herstellen, eventueel met een nieuwe bak? En zo ja, is HTM nog van plan om dit te doen/laten doen?
iljitsch schreef:Nog even over die voltages:
Bij een GTL, als eea niet gelijk doorbrandt, geen verschil. Het hogere voltage wordt omgezet naar het gewenste voltage.
.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast