Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor YC52000 » 10 jun 2024 21:45

Het lijkt mij dat de Avenio is ontworpen met het oog op de toekomst, waardoor de omschakeling naar 750V relatief simpel zou moeten zijn.
YC52000
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Brecht » 11 jun 2024 08:12

iljitsch schreef:Een chopper / geschakelde voeding kan makkelijk op een grote range aan voltages werken. Het zou mij niks verbazen als een GTL ook gewoon op 750 V kan rijden, met misschien alleen het vervangen van wat zekeringen. (In praktijk. Om het daadwerkelijk te doen wil je wel iets meer dan gewoon proberen en "hee geen rook, gaat goed!")

(Bijna iedere oplader kan tegenwoordig 100 - 250 V aan. Da's een verschil van 2,5 x. 600 vs 750 V is 1,25 x.)

Bij een moderne tram zou het natuurlijk idioterie zijn om niet te testen op zowel 600 als 750 V, zelfs als dat geen vereiste vanuit de klant is.


Er is wel een verschil met de gewone 'oplader': het gaat hier om gelijkspanning van 750 Volt die wellicht moet worden omgezet. De vraag is daarbij: op welke spanning draaien de grootverbruikers, de motoren?
Brecht
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 11 jun 2024 09:24

Brecht schreef:Er is wel een verschil met de gewone 'oplader': het gaat hier om gelijkspanning van 750 Volt die wellicht moet worden omgezet.

Maakt wisselstroom/gelijkstroom veel uit in dit geval? Ik zou denken dat wisselstroom lastiger is.

De vraag is daarbij: op welke spanning draaien de grootverbruikers, de motoren?

Bij gelijkstroommotoren is dat simpel: hoe hoger de spanning, hoe harder ze draaien. Dus dat varieert.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 11 jun 2024 11:08

Bij de Avenio (en TINA) is het een systeeminstelling die je handmatig moet wijzigen. Bij deze nominale spanning hoort een ook bepaald werkbereik, want de spanning op de bovenleiding is niet overal hetzelfde.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor HansW » 11 jun 2024 12:23

Ik heb inderdaad ook vernomen dat de TINA's ook worden afgeleverd worden met 600 Volt instelling.
HansW
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor wattman » 23 jun 2024 19:30

Ik mij nog herinneren hoe ik, met diverse collega fotografen, in april 2022 achter de witte 5007 aanging. (toenmalige foto https://flic.kr/p/2nrZ2cz ). Inmiddels zijn de Avenio's in het oude kleurenschema hard aan het uitsterven. Een overzichtje van de stand van zaken per 13 juni 2024:

Dat maakt het overzicht per 13 juni aldus:

Wit/rood zijn:
5002, 5003, 5004, 5006, 5007
5010, 5011, 5012, 5013, 5014, 5015, 5017
5020, 5021, 5024, 5026, 5028
5030, 5031, 5032, 5033, 5034, 5035, 5036, 5037, 5038, 5039
5040, 5041, 5042, 5046, 5047, 5049,
5051, 5052, 5053, 5054, 5055, 5056, 5057, 5058
5060

(42 stuks)

Dit jaar zijn in het nieuwe kleurenschema verschenen:
5038 (3/2/2024)
5040 (20/2/2024)
5046 (2/3/2024)
5002 (3/4/2024)
5051 (13/4/2024)
5047 (27/4/2024)
5039 (12/5/2024)
5053 (14/5/2024)
5036 (29/05/2024)
5034 (13/06/2024)

Dat betekent dat nog Rood/zwart zijn: "5001" (zie opmerking), 5005, 5008, 5009, 5016, 5018, 5019 (ter zijde - zie opmerking), 5023 (? - zie opmerking), 5025, 5027, 5029, 5043, 5044, 5045, 5048, 5061-5070.
5001 is beplakt als reclametram voor HTM, met een rood/wit jasje (!)
5019 staat al bijna twee jaar terzijde na zijn onderlinge aanrijding met de 4030 in de vroege ochtend van 26 juni 2022
5022 is sinds 11 juni in behandeling
5023 heeft 6 juni voor het laatst gereden
5050 is sinds 28 mei in behandeling
5059 is sinds 12 mei in behandeling

Voor de echte detailisten: inmiddels verschijnen ook steeds meer Avenio's met de rode bekleding.
Laatst bijgewerkt door wattman op 03 jul 2024 09:45, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor wattman » 02 jul 2024 16:52

5059 kwam 27 juni '24 in het wit terug in dienst.

In behandeling zijn nu: 5022, 5023 en 5050 (met dank aan Rinus v/d Kuil voor het bijhouden van de nummertjes).

Dat betekent dat nog de volgende vloot in het rood/zwart aanwezig is:
"5001" (= reclametram voor HTM met een rood/wit jasje), 5005, 5008, 5009, 5016, 5018, (5019 = terzijde na aanrijding), 5025, 5027, 5029, 5043, 5044, 5045, 5048, 5061-5070.
Laatst bijgewerkt door wattman op 03 jul 2024 09:44, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Lange_Dre » 02 jul 2024 18:33

Is de 5019 nog te herstellen, eventueel met een nieuwe bak? En zo ja, is HTM nog van plan om dit te doen/laten doen?
Lange_Dre
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Chris » 03 jul 2024 08:25

Horen de 5061-5070 niet in dit overzicht?
Chris
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor wattman » 03 jul 2024 09:43

Chris schreef:Horen de 5061-5070 niet in dit overzicht?
Ha, ha. Scherp (en je bent de eerste). Die zijn alle 10 nog rood/zwart, en had ik een blinde vlek voor gekregen. 8-) Ik pas het schema hierboven aan. Dank!
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor wattman » 03 jul 2024 09:49

Lange_Dre schreef:Is de 5019 nog te herstellen, eventueel met een nieuwe bak? En zo ja, is HTM nog van plan om dit te doen/laten doen?
Op busposities staat de 5019 met het etikel 'plukvoertuig'. https://busposities.nl/voertuig/htm_Avenio_5019 Ik heb zelf geen idee of er een (definitief) besluit is genomen over de toekomst. Te bedenken is dat dit een onderlinge aanrijding betrof, dus de schade is niet te verhalen op de verzekering van een tegenpartij.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor WKZH5A » 22 okt 2024 13:01

Weet iemand welke trams nu in behandeling zijn naast 5027?

Er zijn nog 20 trams die nog een behandeling moet krijgen. Maar er zal toch al twee daarvan in behandeling zijn?

Vandaag is de 5043 weer terug in dienst.
WKZH5A
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor wattman » 24 okt 2024 16:51

Op 1 oktober waren in behandeling (met dank aan Rinus van de Kuil voor het bijhouden):
5018 > 4/10 in dienst in nieuwe kleur
5027
5043 > 22/10 in dienst in nieuwe kleur
5048

5029 heeft sinds 12/10 niet meer gereden, zou kunnen zijn dat die inmiddels is binnengenomen. (bron: https://busposities.nl/materieel/HTM/Avenio)
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 24 okt 2024 17:09

Nog even over die voltages:

PCCs en ouder gebruikten weerstanden en het herconfigureren van de motoren om de snelheid te bepalen. Bijvoorbeeld bij een lage snelheid 2 motoren in serie, bij een hogere 2 in parallel.

GTLs gebruiken vermogenselectronica om de 600 V bovenleidingspanning om te zetten naar een spanning die geschikt is voor de gelijkstroommotoren op de betreffende snelheid.

Modern spul gebruikt "draaistroommotoren" die gevoed worden door een wisselstroom die precies past bij de huidige / te bereiken snelheid. Dus ingewikkeldere electronica. Maar drie keer raden: electronica is simpel in de jaren 20 van de 21e eeuw.

Als je een ouderwetse tram zoals een PCC 750 ipv 600 V geeft dan zal, als eea niet gelijk doorbrandt, de tram 25% sneller rijden dan bedoeld.

Bij een GTL, als eea niet gelijk doorbrandt, geen verschil. Het hogere voltage wordt omgezet naar het gewenste voltage.

Bij een moderne tram: als eea niet gelijk doorbrandt, geen verschil. Misschien dat het gewenst is dat de tram weet wat het voltage is, maar eigenlijk dat nieteens. De NS reed oorspronkelijk op 1500 V en nu op 1800 V en zelfs hoogebejaarde treinen hebben daar geen problemen mee.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Brecht » 25 okt 2024 08:21

iljitsch schreef:Nog even over die voltages:
Bij een GTL, als eea niet gelijk doorbrandt, geen verschil. Het hogere voltage wordt omgezet naar het gewenste voltage.
.


Door die vermogenselektronica kunnen die motoren stroomgestuurd zijn i.p.v. spanningsgestuurd, daardoor hebben ze ook bij lage toerentallen voldoende 'trekkracht'.
Brecht
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 25 okt 2024 13:13

De 600V van HTM is inmiddels ook al 680V
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Lange_Dre » 25 okt 2024 13:24

680V? Ik wist niet dat de PCC's en GTL's dat aankonden, of heeft men daar nog wat voor moeten aanpassen? Wat is de argumentatie voor de keuze van 680 ipv 600 of 750?
Lange_Dre
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 25 okt 2024 15:01

Dat zal waarschijnlijk zijn omdat er vroeger een ruime marge nodig was omdat je niet zomaar het voltage heel precies kon regelen. Met de huidige techniek kan dit (blijkbaar) wel dus kan je de marge aan de bovenkant meepikken. Dus treinspoor oorspronkelijk 1500 V -10% / +20% kan nu 1800 V zonder marge naar boven zijn.

En hoe 220 V 230 V werd.

Ik neem aan dat marge bij de HTM +13,33% was, dus tot 680 V. Dan ben je dus al over de helft naar die 750, heeft daar moeite in steken dan nog zin??
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Chris » 26 okt 2024 08:29

Maar bij 750V op de waslijn krijg je ook die marges. Waar nu het voltage al de 700V aantikt wordt het dan ruim 800V. En 25% meer spanning op een installatie dan waar ie voor gebouwd is wordt wat veel natuurlijk!
Chris
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast