Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 05 jul 2024 07:36

Ik zat eigenlijk te denken te koppelen aan Lijn 2 ( Kraayenstein - Delft TU )
Dit gebeurd dacht ik ook al met de in en uit rukwagen van lijn 19 uit Zichtenburg v.v.
Tiktak
 
Berichten: 711
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor YC52000 » 05 jul 2024 09:56

Tiktak schreef:Ik zat eigenlijk te denken te koppelen aan Lijn 2 ( Kraayenstein - Delft TU )
Dit gebeurd dacht ik ook al met de in en uit rukwagen van lijn 19 uit Zichtenburg v.v.


Dan moeten we weer 4 wissels installeren :geek:
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 05 jul 2024 12:15

YC52000 schreef:
Tiktak schreef:Ik zat eigenlijk te denken te koppelen aan Lijn 2 ( Kraayenstein - Delft TU )
Dit gebeurd dacht ik ook al met de in en uit rukwagen van lijn 19 uit Zichtenburg v.v.


Dan moeten we weer 4 wissels installeren :geek:

Hm, nee, je hoeft ze alleen om te keren. :D

Ik zou zeggen dat je alleen in Voorburg <-> Delft voorziet. Enige nadeel daarvan is dat mensen die met lijn 2/19 naar het antoniushove wilt je een stuk verder moet lopen, of overstappen op 6 en dan nog steeds wat verder lopen.

De keersporen naast het ziekenhuis zijn dan ook niet echt meer nodig, zeker als je een overloopwissel legt voor halte Weigelia zodat je daar kan keren mocht je niet de volle route willen rijden.

Voordeel van doorverbinden 2 en 19 is dat je met 19 zo nog een overstapoptie op 3/4/E hebt bij Voorburg 't Loo en op sneltreinen bij LvNOI. Het winkelcentrum is zo ook beter te bereiken door vlak naast de ingang te stoppen in plaats aan de achterkant.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 05 jul 2024 18:41

iljitsch schreef:Voordeel van doorverbinden 2 en 19 is dat je met 19 zo nog een overstapoptie op 3/4/E hebt bij Voorburg 't Loo en op sneltreinen bij LvNOI.

Passagiers van 19 stappen op Leidschenveen over op 3/4/E.
En via die overstap heb je een snelle verbinding naar de Laan voor de trein. Althans zo heb ik het jaren gedaan.
Omrijden via Leidschendam en terug over de route kost veel meer tijd (en geld). En dan moet je nog bedenken dat de tramhalte van lijn 2 nu niet bepaald een gemakkelijke looproute van/naar het treinstation heeft.


Nog een update uit de TU Wijk
- Aan het toekomstige eindpunt Van den Broekweg is helemaal niets meer gedaan. Situatie hetzelfde als twee weken geleden
- In het Mekelpark is qua sporren na het leggen van de rail, afgelope weken niets meer gedaan. Een stukje ligt op dwarsliggers, de rest ligt nog altijd los
- Betonstorten voor de fundering van de trambaan in het Mekelpark is beoorlijk opgeschoten, maar nog altijd niet volledig klaar
- Er wordt alleen flink doorgewerkt ter hoogte van de Jaffalaan, maar dat betreffen de eerste voorbereidingen voorafgaande aan het betonstorten.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 06 jul 2024 08:59

Het is toch wel te hopen dat de bussen, zoals beloofd, binnenkort weer over de Mekelweg kunnen rijden.
Dat die tram daar voorlopig niet komt zal veel mensen een rotzorg zijn, maar bussen rijden nu al langdurig om.
buschauffeur
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor YC52000 » 06 jul 2024 10:23

iljitsch schreef:
YC52000 schreef:
Tiktak schreef:Ik zat eigenlijk te denken te koppelen aan Lijn 2 ( Kraayenstein - Delft TU )
Dit gebeurd dacht ik ook al met de in en uit rukwagen van lijn 19 uit Zichtenburg v.v.


Dan moeten we weer 4 wissels installeren :geek:

Hm, nee, je hoeft ze alleen om te keren. :D

Ik zou zeggen dat je alleen in Voorburg <-> Delft voorziet. Enige nadeel daarvan is dat mensen die met lijn 2/19 naar het antoniushove wilt je een stuk verder moet lopen, of overstappen op 6 en dan nog steeds wat verder lopen.

De keersporen naast het ziekenhuis zijn dan ook niet echt meer nodig, zeker als je een overloopwissel legt voor halte Weigelia zodat je daar kan keren mocht je niet de volle route willen rijden.

Voordeel van doorverbinden 2 en 19 is dat je met 19 zo nog een overstapoptie op 3/4/E hebt bij Voorburg 't Loo en op sneltreinen bij LvNOI. Het winkelcentrum is zo ook beter te bereiken door vlak naast de ingang te stoppen in plaats aan de achterkant.


Als we lijn 2 aan de route van lijn 19 koppelen, moeten we de halte HMC Antoniushove opheffen. Een alternatief is om een Tram 2K(ort) naar Antoniushove te laten rijden, en een reguliere tram 2 die de route van lijn 19 volgt. Deze trams zouden dan afwisselend rijden.

Veel fantasie, maar niks is onmogelijk :geek:
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 06 jul 2024 19:47

buschauffeur schreef:Het is toch wel te hopen dat de bussen, zoals beloofd, binnenkort weer over de Mekelweg kunnen rijden.
Dat die tram daar voorlopig niet komt zal veel mensen een rotzorg zijn, maar bussen rijden nu al langdurig om.
De laatste gemeentelijke stukken spraken over het aanhouden van de omleidingsroute voor de bussen tot lijn 19 gaat rijden.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 06 jul 2024 22:31

wattman schreef:
buschauffeur schreef:Het is toch wel te hopen dat de bussen, zoals beloofd, binnenkort weer over de Mekelweg kunnen rijden.
Dat die tram daar voorlopig niet komt zal veel mensen een rotzorg zijn, maar bussen rijden nu al langdurig om.
De laatste gemeentelijke stukken spraken over het aanhouden van de omleidingsroute voor de bussen tot lijn 19 gaat rijden.

Ik vrees dat je gelijk hebt.
Alleen lees ik wel dat voor de start van het nieuwe academische jaar de tijdelijke bushalte in de Christiaan Huygensweg nabij de Aula in gebruik wordt genomen.
buschauffeur
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 07 jul 2024 21:55

buschauffeur schreef:Alleen lees ik wel dat voor de start van het nieuwe academische jaar de tijdelijke bushalte in de Christiaan Huygensweg nabij de Aula in gebruik wordt genomen.
Als ik mij het goed herinner, dat stond op de planning voor 2023, en toen heeft men inderdaad een tijdelijke asfaltbaan aangelegd over die "geul" van de afgebroken vrije baan. Die asfaltbaan is nooit in gebruik genomen en weer verwijderd.
In de bouwapp (bericht van 2 juli) wordt inderdaad de halte Aula weer genoemd. Maar of dat gaat over een tijdelijke halte voor de bussen 69, 174 en 455 is mij niet duidelijk.
Als ik zie hoe het nu gaat dan schat ik de kans dat er in de komende twee maanden op dat punt twee sporen liggen, afgemonteerd met dwarsliggers en dan nog afgewerkt met de drie lagen beton die vervolgens nodig zijn bovenop de fundering zeer klein in. Dat is een gevoel na mijn waarnemingen dat de eerste sporen in de week van 6 mei zijn aangevoerd, en in elk geval vorige week nog alleen voor een deel op dwarsliggers liggen. Geen idee waarom er niet verder is gewerkt.
Maar ik laat mij graag verrassen.
Ik probeer in de komende twee weken de werkzaamheden nog te "inspecteren".

Ik zie nu trouwens dat in de "bouwapp" op 4 juli is gemeld dat op de Van den Broekweg sprake is van zetting, en dat de onderliggende betonplaat bij het halteperron wordt afgebroken.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 10 jul 2024 20:54

Vandaag geconstateerd dat op de Van den Broekweg de verzakte betonnen fundering (= het deel ter hoogte van het halteperron) afgebroken is, en ook alle betonresten zijn verwijderd. Er is ook flink gegraven, en van het halteperron dat er in mei nog lag (en toen alleen nog van bestrating voorzien moest worden) is weinig tot niets meer over.
De wissels zijn, zoals eerder gemeld, blijven liggen.

Voor de rest weinig te melden. Mijn indruk is dat er vooral gewerkt wordt ter hoogte van de Jaffalaan. Vanaf 22 juli zou de bouw van de toekomstige halte Aula beginnen. Op te merken: die halte komt t.o.v. de oude bushalte juist aan de andere kant van de Christiaan Huygensweg te liggen, dus niet meer tegenover het gebouw van de Aula zelf. De (sinds voorjaar 2023 ongebruikte) bushaltes van bus 455 https://flic.kr/p/2q2UHZ7 worden daarmee defintief overbodig en kunnen opgeruimd worden.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 13 sep 2024 15:15

Ha lekker daar. Er wordt budget toegekend om toch verder te kunnen: 7,7 miljoen extra in het putje...

"Een overbruggingsbudget van €7,7 miljoen beschikbaar te stellen voor het project Lijn 19 TU Delft Campus ten einde te voorkomen dat de realisatie en engineeringswerkzaamheden stil komen te liggen"

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-1609.html
Laatst bijgewerkt door joostvansurksum op 13 sep 2024 21:45, in totaal 1 keer bewerkt
joostvansurksum
 
Berichten: 298
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 13 sep 2024 21:32

Dank voor het signaleren!

Toen ik twee weken geleden de Van den Broekweg inspecteerde, zag ik dat er weer sporen lagen over de lengte van het gehele eindpunt. Er was nog geen beton gestort.
In het Mekelpark zelf was mijn indruk dat in elk geval de eerste betonlaag vrijwel overal was gestort. Verder is ter hoogte van de toekomstige bus/tramhalte Aula (en die komt dus niet ter hoogte van de Aula te liggen, maar tussen Jaffalaan en de Christiaan Huygensweg) is het fietspad verlegd om ruimte te maken. Oh ja tijdens de zomervakantie was ook het tweede gelegde spoor verlengd richting TNW. Aan de dwarsliggers en de definitieve verankering van de rails was echter niets meer gedaan.
Ben benieuwd of het testen en proefbedrijf in Q1 van 2025 nog gehaald gaat worden. Dat is - als we ruim rekenen - nog iets meer dan 6 maanden...
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten