Elektrische bussen in Den Haag

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Chris » 14 jun 2024 15:23

Chris
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor JoopS » 15 jun 2024 13:02

Hoe komen deze bussen van de fabriek (in Duitsland? of Polen) bij de HTM terecht? Ik vermoed dat ze op eigen kracht van de importeur in Nijkerk naar Den Haag rijden. Verder denk ik dat ze per trein van de fabriek naar de importeur vervoerd worden. Als iemand het weet dan hoor ik het graag. Bij voorbaat dank.
JoopS
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Admin » 15 jun 2024 15:20

Waarom denk je dat die bussen per trein naar Nijkerk gaan? Heb je al eens gekeken hoe het er daar uit ziet? (makkelijk met Google Earth of Maps, Streetview is ook erg handig daarvoor)

Ik heb geen idee waar die importeur zit, maar er liggen geen sporen vanaf de spoorlijn naar z'n terrein. Dat is de crux van het huidige beleid: zo min mogelijk wissels, want da's lekker goedkoop. Alleen als een bedrijf praktisch naast de spoorlijn ligt en effectief alle kosten betaald wil men overwegen (!!) of er een zijspoor kan komen danwel mag blijven liggen. Dichtstbijzijnde losweg is de Vlasakkers in Amersfoort, maar da's een militair terrein. Pon in Leusden kan ook voertuigen lossen, maar da's een Volkswagen Groep bedrijf (VW, Audi, etc). Niet logisch om daar bussen v/d concurrent te lossen. Ook 't Harde is Defensieterrein. Meer loswegen zijn er niet in de regio.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 780
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor JoopS » 15 jun 2024 16:37

Admin schreef:Waarom denk je dat die bussen per trein naar Nijkerk gaan? Heb je al eens gekeken hoe het er daar uit ziet? (makkelijk met Google Earth of Maps, Streetview is ook erg handig daarvoor)

Ik heb geen idee waar die importeur zit, maar er liggen geen sporen vanaf de spoorlijn naar z'n terrein. Dat is de crux van het huidige beleid: zo min mogelijk wissels, want da's lekker goedkoop. Alleen als een bedrijf praktisch naast de spoorlijn ligt en effectief alle kosten betaald wil men overwegen (!!) of er een zijspoor kan komen danwel mag blijven liggen. Dichtstbijzijnde losweg is de Vlasakkers in Amersfoort, maar da's een militair terrein. Pon in Leusden kan ook voertuigen lossen, maar da's een Volkswagen Groep bedrijf (VW, Audi, etc). Niet logisch om daar bussen v/d concurrent te lossen. Ook 't Harde is Defensieterrein. Meer loswegen zijn er niet in de regio.

De importeur (Daimler Buses) zit op een bedrijventerrein in Nijkerk (met Google Earth uitgezocht) De bussen zullen daar gereed gemaakt worden voor aflevering neem ik aan. Ze worden dan over de weg naar de Telexstraat in Den Haag gereden. Of ze vanaf de fabriek zelf naar de importeur gereden worden is mijn vraag. Redden ze dat met een acculading? Personen auto's worden met een autotrein aangevoerd en vanaf een lospunt verder per speciale vrachtauto naar de dailers gebracht.
JoopS
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor joostvansurksum » 16 jun 2024 08:57

Die bussen kunnen waarschijnlijk wel tot een paar honderd kilometer rijden op een volle accu, vanuit Nijkerk naar Den Haag zou echt geen probleem hoeven zijn. Wel het goedkoopste, over de weg op een dieplader zou ook nog een optie zijn maar veel kostbaarder. En niet nodig, denk ik.

Edit: las het bericht van OP net niet aandachtig genoeg. Maar afhankelijk van waar de fabriek staat zou rijden over de weg ook wel moeten kunnen. Als de bus 'street legal' is op dat moment.
joostvansurksum
 
Berichten: 298
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Lange_Dre » 08 jul 2024 16:58

Is het al bekend wanneer we de rest van de bestelde 12 meter eCitaro's in Den Haag kunnen verwachten? De 18meter eCitaro's voor Qbuzz worden nu al aardig geleverd hier in Groningen.
Lange_Dre
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Roland » 09 jul 2024 15:20

De serielevering van de 12m start half oktober en voor de 18m in december.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor YC52000 » 09 jul 2024 16:45

Hoe worden de huidige bussen vervangen? Worden ze langzaam per X aantal bussen vervangen, of gaan de elektrische bussen in 1x de dienstregeling in?
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Roland » 15 jul 2024 16:01

Dat gaat geleidelijk. Er is geen ruimte voor een dubbele vloot en je wil ook niet in één keer omschakelen ivm kinderziektes en dergelijke.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Roland » 16 jul 2024 22:26

Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor YC52000 » 16 jul 2024 23:07

Zo, dat is snel. Hebben we een garantiebewijsje :(
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Vorige

Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten