iljitsch schreef:Maandag de hele dag in Maarssen dus om 7.55 u de trein naar Utrecht. Ik had mijn fiets gestald in de stalling Anna van Buerenstraat (naast spoor 12, onder het Prins Bernhardviaduct) en dacht: waarom helemaal omlopen via de stationshal, ik neem de trap het viaduct op, dan bij spoor 5 weer naar beneden en sta ik min of meer halverwege de trein, handig want ik heb straks in Utrecht maar 6 minuten voor mijn overstap dus dichtbij de roltrappen uitstappen komt goed uit.
Kom ik die trap af, zie ik heel ver in de verte de voorkant van de trein naar Utrecht en Enschede... Dus nog even flink doorstappen om binnen te zijn voor vertrektijd! Ik geloof dat dit 4 bakken DDZ was, natuurlijk veel te weinig is in de spits tussen Den Haag en Utrecht. Ik zat dus in eerste instantie op het balkon met één klapstoel met in totaal 7 mensen. (Ik zat op de trap.) In Gouda stapten er flink wat mensen uit, maar nog heel veel meer in: nu met 20 op datzelfde balkon.
Gelukkig ging de overstap in Utrecht soepel, en daar kwam ik terecht in 2 x 4 bakken SNG. Hooguit 20% van de stoelen gevuld. Bij Amsterdam zal het vast drukker worden, maar dan is het al ruim na 9 uur dus die trein loopt dan echt niet meer vol.
Ik snap er dus niks van, de gierigheid tussen Den Haag en Utrecht, maar dan de enorm ruime inzet tussen Utrecht en Uithoorn.
Het zou kunnen zijn dat omdat vanaf Amersfoort die trein naar Enschede de spits voorbij is ze niet een megalange trein voor dit hele traject in willen zetten. En wellicht ook niet om 8.30 u een treinstam willen afkoppelen in Utrecht. Maar sla dan Gouda over! Gouda is al idioot ruim bedeeld met 8 intercity’s per uur van/naar Utrecht.
Of op z’n minst zet dan een SLT of SNG in tussen Den Haag en Utrecht, zelfs met hetzelfde aantal zitplaatsen als bij een DDZ of VIRM ben je dan beter af omdat er veel meer deuren in zitten en de hoeveelheid staanplaatsen ten opzichte van zitplaatsen deze sprinters veel beter maken bij drukte.
Op de terugweg met een koploper van Utrecht naar Den Haag (ze zetten daar echt wel vanalles in!) en dat blijft toch een hele mooie generatie treinen, en eigenlijk nog niet rijp voor het museum. Yep, ze vertonen wel wat slijtplekken, maar ze zijn altijd nog veel beter dan die slecht ingedeelde dubbeldekkers, en nog modern genoeg om mee te komen. Ik zat een tijdje geleden wat cabineritten van SGMs te kijken, en dan waan je je wel in lang vervlogen tijden met gesis van de luchtremmen in de cabine...
Kijkend naar mijzelf reis ik ook minder met de trein dan voor de coronaperiode. Thuiswerken is bij mij niet van toepassing.Gaan reizigers de trein niet mijden als de prijzen omhooggaan?
Reizigersvereniging Rover vreest daar wel voor. "Door de prijzen steeds maar te verhogen wordt een negatieve spiraal ingezet", stelt directeur Freek Bos. Hij maakt zich grote zorgen over de verhogingen en vindt bovendien dat de reiziger "dubbel wordt gedupeerd".
Daarmee doelt hij op het feit dat er volgend jaar op een aantal trajecten minder treinen rijden dan NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben afgesproken. "Het wordt hoog tijd om de negatieve spiraal een halt toe te roepen en juist werk te maken van het terugwinnen van reizigers", zegt Bos. Ook op X regende het negatieve reacties van reizigers die de prijsverhoging onbegrijpelijk vinden.
NS zelf zegt geen voorspelling te kunnen doen over het effect van de prijsverhogingen op de reizigersaantallen, maar houdt wel rekening met een daling. "We kunnen ons goed voorstellen dat als je het niet breed hebt, deze verhoging slecht nieuws is."
Ik overweeg om rijles te gaan nemen om zodoende van het onbetrouwbaar vervoer(ov) verlost te zijn. En dan inderdaad een deelauto gebruiken van... de NS (Greenwheels).HaagsePeter schreef:Ik huur nu regelmatig liever een (deel)auto dan dat ik de trein pak...
Dat kan ik begrijpen, maar dan moet het ov wel betrouwbaar zijn. En dat is het helaas niet meer.Chris schreef:Zelf ben ik met de auto woon-werk zo'n 40 minuten onderweg (zonder files) en per OV 50. Nou, doe mij dan maar de tram en de trein!
Ik vind het OV nog goed betrouwbaar. De keren dat ik problemen had het laatste jaar zijn op één hand te tellen.Charles schreef:Dat kan ik begrijpen, maar dan moet het ov wel betrouwbaar zijn. En dat is het helaas niet meer.Chris schreef:Zelf ben ik met de auto woon-werk zo'n 40 minuten onderweg (zonder files) en per OV 50. Nou, doe mij dan maar de tram en de trein!
Laatst ook, sta ik op de trein te wachten die blijkbaar niet komt. Reden werd niet gegeven, alleen de mededeling dat die trein vandaag niet rijdt. En die mededeling kwam pas kort voor de geplande vertrektijd...
NS slecht in informatievoorziening? Als er wat aan de hand is wordt vooraf al bijgestuurd en kan je via de app goed op de hoogte blijven.iljitsch schreef:Ja, als de treinen niet rijden is dat superfrusterend. Zeker ook omdat de NS slecht is in informatievoorziening en bijsturen er eigenlijk ook niet bij is: schrap alles dat niet zoals gepland kan rijden, start dan weer de normale dienstregeling op zodra het probleem opgelost is. Enkelspoor- of omrijden is er niet bij.
Wat met de trein enorm veel verschil maakt is de frequentie en voor/navervoer. Van Den Haag CS naar Amsterdam Zuid is zo gepiept met de trein. Maar van Kijkduin naar Osdorp... een stuk minder. Zelf ben ik nogal skeptisch over hoe geweldig spoorboekloos rijden (6 treinen per uur) wel niet is, maar 2 x per uur tussen de grote steden in de spits op sommige dagen is echt een probleem. Ik zag laatst op het science park Utrecht net de sneltram voor mijn neus wegrijden. 10 minuten later de volgende. Maar ja die arriveerde een minuut voor het vertrek van mijn trein bij Utrecht CS, dus aansluiting niet gehaald. Als ik een halve minuut eerder vertrokken was, was ik een half uur eerder thuis geweest.
De NS zat en zit met een geldprobleem en heeft eerst de dienstverlening verslechterd, en gaat nu de prijzen verhogen. Beide apart zijn slecht, maar de combo is helemaal niet te verkopen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten