Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 04 aug 2024 10:29

Ik fiets net naar huis en zie plots een RR wagen ter hoogte van de halte Betje Wolffstraat :o :o

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 04 aug 2024 10:56

Ja, dat kan. Morgen moet het traject weer in dienst, dus ik verwacht proefritten vandaag.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 780
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WeKra » 04 aug 2024 15:24

De Citadis was al getest na de ombouw van lijn 16 door Moerwijk, en was toen eigenlijk overal al goedgekeurd op 1 stuk na. Vanaf Jonckbloetplein naar Lorentzplein raakte de tram de halteband van het Lorentzplein als deze uit de boog komt.
In de richting van de Loevensteinlaan was alles goed. Omdat Lorentzplein al op de planning stond, hebben we de toelating uitgesteld tot na de herinrichting... Vandaag dus.

Morgen ga ik het stuk met de instructie-Citadis zelf eens testen :D
WeKra
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 04 aug 2024 16:03

Nou... dacht ik ff een primeur te hebben. :lol:
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 06 aug 2024 12:42

Ik zie dat de sporen op de Gouverneurlaan nog steeds aangesloten zijn op de sporen naar de Jan van der Heijdenstraat. Is deze aansluiting de afgelopen jaren ooit weleens gebruikt? :o

Het doet me denken aan het opstelspoortje op de Lekstraat. Heeft het nog wel nut? :shock:
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 06 aug 2024 13:04

Ik was er ook heilig van overtuigd dat die sporen eruit gingen, maar ze zijn gewoon terug. Naar mijn weten zijn ze ze ongeveer nooit gebruikt.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 06 aug 2024 13:17

Ze zijn bij calamiteiten soms handig, of als uitwijkmogelijkheid. In de winter een aantal jaren geleden hebben ze daar weleens een defecte of vastgelopen tram geparkeerd, na hevige sneeuwval.

Hetzelfde geldt bij de driehoek bij de Weidevogellaan,waar de 15 en 19 langs rijden. Een deel wordt nooit gebruikt, behalve bij werkzaamheden of een calamiteit. En dat is al wel een aantal keren voorgekomen.

Over het kostenplaatje kun je altijd discussiëren.
joostvansurksum
 
Berichten: 298
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WeKra » 06 aug 2024 18:46

Behalve dan dat we met instructie er nog wel eens komen, wordt de verbinding nu bruikbaar als in-/uitrukroute van lijn 19. Vanaf Zichtenburg, Dedemsvaartweg, over 16 naar Lorentzplein en dan richting Plesmanlaan. Niet dat ik denk dat het enorm veel sneller is dan de huidige route (via Leeghwaterplein, TTHS en lijn 9) maar het zorgt in elk geval voor flexibiliteit op de route.
WeKra
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 06 aug 2024 18:53

WeKra schreef:Behalve dan dat we met instructie er nog wel eens komen, wordt de verbinding nu bruikbaar als in-/uitrukroute van lijn 19. Vanaf Zichtenburg, Dedemsvaartweg, over 16 naar Lorentzplein en dan richting Plesmanlaan. Niet dat ik denk dat het enorm veel sneller is dan de huidige route (via Leeghwaterplein, TTHS en lijn 9) maar het zorgt in elk geval voor flexibiliteit op de route.


Jij maakt toch weleens video's? Je zou een compilatie kunnen maken van al die keren dat je over vreemde, weinig gebruikte sporen rijdt. :o
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 07 aug 2024 05:04

Er zijn ook in en uitrukkers van lijn 15 die er gebruik van kunnen maken. Er zijn trams die aan de Brasserskade beginnen en/of in Nootdorp eindigen.
Chris
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 07 aug 2024 08:11

Daarom, die driehoek wordt vast toch wel geregeld gebruikt voor nu. Maar al die 'oude en nieuwe buitenlijners' gaan straks waarschijnlijk via de toekomstige remise Ypenburg uitrukken. Dan wordt het wat rustiger in de stad.
joostvansurksum
 
Berichten: 298
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 07 aug 2024 08:32

Een halte verderop, bij Oudemansstraat/Laakkade, heb je precies dezelfde mogelijkheden, vandaar dat ik dacht dat de verbinding bij de Lorentzplein zou verdwijnen.
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 13 aug 2024 11:37

Een zomerse dag in vakantietijd en het is weer eens chaos in Scheveningen.
Veel mensen hadden deze warme dag, midden in vakantietijd, uitgezocht om een bezoek te brengen aan de badplaats.

Een niet onaanzienlijk deel daarvan was daarvoor aangewezen op het openbaar vervoer.

Naar Scheveningen toe leverde dat geen noemenswaardige problemen op. Het werd een stuk problematischer toen al deze mensen tussen 22.00 uur en 23.00 uur huiswaarts wilden keren.

De bus- en tramlijnen vanuit Scheveningen waren hier bij lange na niet op berekend. Het gevolg was dikke rijen met reizigers bij de haltes en chaotische taferelen toen velen tegelijk wilden instappen in bus of tram.

Hier en daar leidde dat tot ruzie en zelfs ook tot opstootjes.
Klik hier (=Regio15)
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 13 aug 2024 13:42

Ik snap ook werkelijk niet waarom iedereen persee naar Scheveningen wilt gaan. Den Haag heeft 11km aan strand, ik begrijp best dat mensen gisteren Kijkduin wilde ontwijken vanwege de tour de France. Maar dan nog is er keuze zat, waardoor je niet hutje mutje met z'n alle naar Scheveningen moet gaan. Mensen kunnen wel klagen over de bereikbaarheid, maar ze kunnen ook gewoon de keuze maken voor een ander stukje van het Haagse strand dat ook of misschien nog beter bereikbaar is.
Lange_Dre
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 13 aug 2024 15:05

Lange_Dre schreef:Ik snap ook werkelijk niet waarom iedereen persee naar Scheveningen wilt gaan.

Strandtenten zijn populair. ;)

Hangt er ook nogal vanaf waar je vandaan komt. Toen ik nog in het regentessekwartier woonde ging ik vaak na het eten naar het strand ten zuiden van de haven.

(Irritatie: daar mogen geen honden lopen, een stuk verderop wel. Dus op beide plekken lopen honden, waar het mag met baasjes die zich aan de regels houden, en waar het niet mag met luie baasjes omdat dit vlak bij het parkeerterrein is. En altijd "hij bijt niet hoor" als zo'n hond op je af komt rennen. Maar dat zeggen ze ook als-ie WEL bijt.)

Ook ging ik wel regelmatig naar kijkduin.

Maar ja nu woon ik in bezuidenhout en dan kom je toch al snel (nouja, niet ZO snel, 6 km fietsen of met de bus) in scheveningen terecht en ten zuiden van de haven of kijkduin is nauwelijks een optie omdat je dan de hele stad door moet.

Helaas is er ook dit jaar geen vuurwerkfestival dus de ultiem volle trams zullen we moeten missen.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 16 aug 2024 10:21

Vanochtend (16/8) een stroomstoring van Stedin in de omgeving Erasmusweg. Lijn 16 raakte aldus ook stroomloos. De trams werden ca 9:15 - 10:30 uur omgeleid tussen Loevesteinlaan en HS via lijn 9. Er werden pendelbussen ingezet. Het tramverkeer werd hersteld door het doorschakelen van de bovenleiding, d.w.z. de voeding komt dan van de aanliggende districten.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 23 aug 2024 00:11

En inmiddels ook een Antwerpse PCC in Den Haag :geek: :geek:

https://hovm.nl/antwerpse-pcc-zondag-in ... e-line-up/
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 26 aug 2024 12:57

Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor q-quan » 26 aug 2024 17:39

Voor auto's ligt de weg daar nog open. De bestuurder heeft dus de bewegwijzering genegeerd om te proberen via de trambaan het plein over te steken.
q-quan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 26 aug 2024 18:09

Veel minder problematisch, maar toch verre van ideaal...

In 2017 was in op zoek naar een zonsverduisering vertrokken naar de westelijke verenigde staten. Ik kwam toen terecht aan de rand van Salt Lake City.

Mijn Garmin GPS-app vertelde mij "linkerbaan" van de 6 rijbanen. In de VS kan je in iedere baan in principe je eigen snelheid rijden, maar meer naar links is toch sneller over het algemeen.

Maar wat bleek: de Garmin bedoelde niet dat ik echt daadwerkelijk op de meest linkse rijbaan van de zes moest rijden, maar alleen de niet-meest-linkse. Het duurde wel even voor ik dat door had.

De meest linkse baan houden was dus zeker niet ideaal en leverde mij aanzienlijke stress op!
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten