OV-stakingen op komst

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

OV-stakingen op komst

Berichtdoor Charles » 23 aug 2024 12:55

Op 11 september mogen we met z'n allen in de file staan of trappen (=fietsen) naar de baas. De ov-reiziger wordt weer eens in de steek gelaten omdat men staakt. nieuwsbericht
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-stakingen op komst

Berichtdoor Chris » 24 aug 2024 05:57

Ben het vaak niet eens met stakingen maar deze keer mag er best actie gevoerd worden.
Maak je zelf nog deel uit van het arbeidsproces Charles of geniet je al van één of andere regeling dat je niet meer hoeft te werken?
Daarbij vind ik je toonzetting met 'in de steek laten' wel weer erg negatief. Men kan zich nu al twee weken voorbereiden dat het OV wat later begint dan normaal.
Chris
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: OV-stakingen op komst

Berichtdoor Charles » 24 aug 2024 10:03

Of je het nu eens bent of niet met stakingen, de reiziger mag het zelf gaan uitzoeken. Vooral mensen die in dunbevolkte gebieden wonen waar enkel een streekbus rijdt, hebben doorgaans geen keuze als ze geen auto hebben.
Mijn woonplaats wordt ook enkel bediend door een streekbus en per spoor is dat de NS-sprinter die 2x p/u rijdt. Momenteel zelfs slechts 1x p/u vanwege "Zandvoort".

Ik hoef niet te werken, maar mag het wel. Voor het geld hoef ik het niet te doen want daar heb ik genoeg van. Autorijden kan ik helaas niet meer vanwege slechte ogen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-stakingen op komst

Berichtdoor Chris » 25 aug 2024 08:47

Heel fijn dat je in de positie bent dat je niet hoeft te werken.
De actievoerders zouden ook graag op een normale manier van hun pensioen gaan genieten na hun werkende leven.
Gek genoeg wordt vanuit Nederland altijd vergeleken met de regels in de overige EU gebieden maar als het over pensioenen gaat hoor je de overheid daar niet over. En zware beroepen mogen nu lekker langer blijven werken. En niet iedereen haalt de eindstreep even gezond in het werkende leven...
In welk gebied je ook woont, als je afhankelijk bent van OV zit je allemaal in hetzelfde schuitje als je bus, tram of trein niet voor komt rijden lijkt me.
Chris
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: OV-stakingen op komst

Berichtdoor iljitsch » 25 aug 2024 12:39

Wat is precies het onderliggende conflict?

Ik had het idee dat de vervoerders flinke salarisverhogingen toegepast hadden de afgelopen paar jaar, vandaar ook de prijsverhogingen...

Dit is een woensdag, dus minder reizigers dan een dinsdag of donderdag. Extra excuus om thuis (niet) te werken!
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-stakingen op komst

Berichtdoor HaagsePeter » 25 aug 2024 17:37

iljitsch schreef:Wat is precies het onderliggende conflict?

Ik had het idee dat de vervoerders flinke salarisverhogingen toegepast hadden de afgelopen paar jaar, vandaar ook de prijsverhogingen...

Dit is een woensdag, dus minder reizigers dan een dinsdag of donderdag. Extra excuus om thuis (niet) te werken!

Bij het sluiten van het pensioenakkoord tussen o.a. bonden en regering was 1 van de onderdelen een permanente regeling voor vroeger stoppen voor zware beroepen. Die regeling is er tijdelijk gekomen en moet nu omgezet worden naar permanent. Regering geeft niet thuis, dus eisen bonden/werknemers dat er schot in de zaak komt.
Bouw, politie, OV, metaal en meer staakt hiervoor.
HaagsePeter
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: OV-stakingen op komst

Berichtdoor iljitsch » 26 aug 2024 09:01

Dat is niet best... weinig kans dat ze hun zin krijgen dus dat kan een hete herfst worden.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-stakingen op komst

Berichtdoor Charles » 26 aug 2024 12:58

Dat krijg je met een onbetrouwbare overheid.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-stakingen op komst

Berichtdoor iljitsch » 26 aug 2024 13:08

Tja als het alternatief is dat de overheid tot het einde der tijden onbetaalbare dingen instandhoudt omdat ze dit nu eenmaal ooit ingevoerd hebben en dit dan veranderen onbetrouwbaar is... ook niet handig.

(Zie ook huilie-huilie over het afschaffen van salderen bij zonnepanelen.)
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-stakingen op komst

Berichtdoor Charles » 26 aug 2024 16:07

HaagsePeter schreef:Bij het sluiten van het pensioenakkoord tussen o.a. bonden en regering was 1 van de onderdelen een permanente regeling voor vroeger stoppen voor zware beroepen. Die regeling is er tijdelijk gekomen en moet nu omgezet worden naar permanent. Regering geeft niet thuis, dus eisen bonden/werknemers dat er schot in de zaak komt.
iljitsch schreef:Dat is niet best... weinig kans dat ze hun zin krijgen dus dat kan een hete herfst worden.
Er is volgens mij niet eens een goede definitie van wat een "zwaar beroep" is.
Ik vind wel dat buschauffeurs, trambestuurders, treinmachinisten, conducteurs en al het overige 'rijdend personeel' als een "zwaar beroep" beschouwd moet worden. Buschauffeurs en trambestuurders die de gehele dag doorlopend alert moeten blijven in het gekkenhuis wat verkeer heet te zijn.
Daarnaast de toenemende aggressie van reizigers die veelal reizen zonder ingecheckt te zijn. Of tot de ontdekking komen in de verkeerde buslijn of tramlijn te zijn ingestapt en gelijk willen uitstappen. Om nog maar te zwijgen over verwarde personen in het ov, ook dat heb ik meegemaakt in een Haagse stadsbus in de tijd dat ik daar woonde.

Het ziet er momenteel naar uit dat het een najaar gaat worden met meerdere stakingen en werkonderbrekingen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-stakingen op komst

Berichtdoor Chris » 27 aug 2024 07:36

In het algemeen wordt het in onregelmatigheid werken als ongezond en zwaar beschouwd. Daarnaast heb je nog talloze banen waarbij fysieke inspanning zwaar is. Het zou mooi zijn dat daar speciale permanente regelingen voor zouden komen.
Gelukkig zijn er werkgevers waarbij nachtdiensten op latere leeftijd geen verplichting meer zijn of dat je wat minder uren kan werken met wel volledige pensioenopbouw. Dat is al iets.

Beter zou zijn dat je net zoals in Frankrijk de maatschappij veertig jaar moet dienen en dat je dan mag stoppen met werken. Toen ik begon bij het spoor zou ik 61 met pensioen gaan, zijn er zelfs regelingen geweest dat je met 55 jaar kon stoppen. En dan nu tot tegen je 68ste verjaardag mogen doorgaan...
Chris
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron