Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Jeronimo117 » 28 feb 2012 19:15

@hharry

TTGM = Tramtunnel Grote Marktstraat
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 28 feb 2012 20:01

hharry schreef:Het is beter om in de buurt van station Delft een keermogelijkheid te maken. Moet toch niet al te moeilijk zijn om ergens een derde spoor tussen de rijsporen aan te leggen.


Niet ver van halte Nieuwe Plantage kom je al in de bouwput terecht die 'Spoorzone Delft' heet. Bij Wateringsevest wordt in maart het spoor al weer omgelegd, en ik denk niet dat tot Delft Station iemand van de aannemerscombinatie, Prorail of Gemeente Delft er op zit te wachten op ergens nog een kopspoortje in te passen. Wel ligt de infrastructuur er nog op de Westvest (deel van de tijdelijke keerdriehoek), maar ik mij voorstellen dat in het kader van de spoorwerken en de doortrekking van lijn 19 dat ook weer op de schop moet. Bij de huidige tramhalte Delft station die midden tussen het bouwterrein ligt is ook geen ruimte.
Niet dat ik de Nieuwe Plantage zo geweldig vindt, maar het is de enige plek waar het spoor niet op enig moment weer verlegd moet worden.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 28 feb 2012 23:33

Het hoeft ook niet ín de bouwput, er voorbij kan ook: de halte Zuidwal (Zuidpoort?) is al voorbereid voor tramrails. Met oplegwissels (de HTM heeft een setje) is het heel goed mogelijk ter plaatse een keergelegenheid te maken, en er zijn nog wat variaties mogelijk ook:

  • Halte keerpunt
    Hierbij wisselt de tram vlak vóór de halte van spoor en maakt kop aan de halte, tijdens het in/uitstappen. Nadeel is dat de bussen ri station er dan eigenlijk niet kunnen stoppen en een tijdelijke bushalte (met busbaan) moeten krijgen op de Zuidwal. Hoeft geen probleem te zijn, omdat het doorgaande verkeer al met 1 rijbaan vanaf de brug komt. Wel zou men, als voorbereiding/ontvlechting, de rijbanen voor bus en autoverkeer op de brug kunnen omdraaien (richting station dan), dan rijdt het ook wat makkelijker door... Komende vanaf het station kan de bus het oplegwissel, dat met asfalt is vastgezet, met aangepaste snelheid gewoon passeren en dus gebruik maken v/d normale halte.
  • Tailtrack
    Het oplegwissel ligt na de halte, waarbij een tijdelijk spoor wordt neergelegd op het fietspad v/d Ezelsveldlaan. De bussen kunnen de halte in beide richtingen blijven gebruiken, alleen het fietsverkeer in de Ezelsveldlaan moet gebruik maken v/d normale rijbaan. Wellicht moeten de fietsenrekken worden verwijderd en de toegang tot de plaatselijke supermarkt is beperkt, maar nog wel bereikbaar.
In beide gevallen biedt het redelijke overstapmogelijkheden op de bus en de investering is redelijk toekomstvast, omdat de halte later ook gebruikt wordt als lijn 19 naar de TU wijk wordt doorgetrokken... Nu Smit c.s. nog overtuigen ;) :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor robert55 » 29 feb 2012 07:26

Zinvoller voor de toekomst dan een keergelegenheid bij de Nieuwe Plantage.
Ik kan twee bezwaren bedenken:
- te lichte constructie van de noodsporen langs de bouwput voor de RegioCitadis
- misschien voor het langere traject net een wagen meer nodig en dus minder bezuiniging
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 29 feb 2012 10:15

Wattman........
Ik geef je helemaal gelijk in,zo denk erook over,die sporen zijn al een aantal keer verlegt'........en wie weet hoeveel keer dit nog moet gebeuren.
Maar aan de andere kant betreur ik ook de plannen die ze nu in gedachten hebben......halte ''nieuwe plantage'' is toch helemaal geen eind/overstaphalte,de Delfse binnenstad b.v. is daar vandaan nog een eindje lopen... :(
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 29 feb 2012 16:30

Maakt dan een verbindingsboog vanaf de Vrije Banselaan naar de Delftweg.
Dan zijn er geen RR voertuigen voor nodig, want dan kan de GTL's driehoeken
bij en op het remise terrein 's-Gravenmade.
Die ene halte bij de Brasserskade maakt dan ook niet meer uit.
En een paar voordelen zijn dan gelijk, een calamiteitenboog als Delft niet te bereiken is voor lijn 1 en 19
of als lijn 15 geblokkeerd is op de Laan van Hoornwijk.
Geen aanpassingen van de haltes op het traject van lijn 19.
Lijn 19 kan ook doorrijden naar Lsd Noord , daar de halte verbouwen, want er is toch maar slechts
één instap perron nodig t.o het uitstap perron, dan kunnen die gekke perrons in de keerboog vervallen en
daar van twee sporen naar 3 opstel sporen maken, en er is dus geen nieuwe trailtrack nodig bij het ziekenhuis.
Zo weer een hoop kosten bespaart, kunen minimaal 4 trambestuurders hun baan behouden. [perfect]
Tiktak
 
Berichten: 713
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 29 feb 2012 17:41

De plannen voor het inkorten van lijn 19 zijn gebaseerd op een aantal punten:
- Lijn 19 dubbel over lijn 1 is niet rendabel
- Na de bouw van de tailtrack MCH Antoniushove is het niet meer mogelijk om met de GTL te keren daar en moet je dus door naar de Dillenburgsingel (= extra dienstwagen denk ik)
- Er staan RegioCitadissen niets te doen en die zijn op papier goedkoper in exploitatie dan een GTL.
- Van halte Wateringsevest tot na de Irenetunnel is het gebied van spoorzone Delft, daar kan je niet zomaar nieuwe plannen voor maken. Voor het definitieve ontwerp is men wel bezig met plannen voor een tweezijdig te gebruiken tailtrack bij Delft station, zo kan in de toekomst ook een studenten 19K worden opgezet.

Tel dat allemaal bij elkaar op en je krijgt de huidige oplossing. Het gebruik van de nieuw te bouwen tailtrack is in ieder geval tijdelijk tot dat lijn 19B open gaat en spoorzone Delft gereed is.

@Admin: de Zuidwal is geen oplossing:
- De tijdelijke spoorconstructie door Delft voldoet niet voor de RegioCitadis
- De RegioCitadis mag ook niet over oplegwissels
- Het verkeer op kruispunt Westvest-Zuidwal ondervind nu al veel hinder van spoorzone Delft, de aanleg van tramspoor daarnaar toe zou het hele centrum platleggen.

@Tiktak: Vanwege punt 2 bovenaan is GTL geen optie. Daarnaast is driehoeken in de dienst niet wenselijk. 's Gravenmade zou voor de passagiers ook een slechtere oplossing zijn dan naar de Nieuwe Plantage.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 29 feb 2012 21:09

Admin schreef:Het hoeft ook niet ín de bouwput, er voorbij kan ook: de halte Zuidwal (Zuidpoort?) is al voorbereid voor tramrails. Met oplegwissels (de HTM heeft een setje) is het heel goed mogelijk ter plaatse een keergelegenheid te maken, en er zijn nog wat variaties mogelijk ook:


Even gaan kijken ter plaatse (al maanden een omlegging van het wegverkeer wegens reconstructie van een brug) en wetende dat de genoemde voorbereiding zich beperkt tot een fundering onder de huidige busbaan ter hoogte van de halte Zuidpoort en ca 40 meter ervoor, dan kom je er snel achter dat dit idee nog niet eens meer theorie genaamd kan worden. :lol:
Ik weet dat enkele tramhobbyisten enkele jaren geleden bij wijze van spreken de tramrails al bij de Zuidpoort zagen liggen, maar de realiteit is anders...
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor hharry » 01 maart 2012 21:13

Wellicht nog een andere oplossing.
In Brussel worden toch (dubbel)geleden PCC's afgestoten. En HTM heeft toch al eerder wat gekocht voor de onderstellen. Bij de volgende keer kunnen er toch een stuk of tien compleet naar Den Haag komen, om dan tijdelijk op lijn 19 te rijden. De Brusselaars zijn tweerichting wagens en kunnen dat zowel in Leidschendam als in Delft keren op een kopspoor of overloopspoor. GTL's zijn toch eigenlijk PCC van een latere generatie.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 01 maart 2012 22:31

In feite kun je de lijn nu net zo goed nog verder inkorten tot de halte Brasserskade. Dan heb je geen last van de verstorende werking van brugopeningen van de Reineveldbrug. Voor de reiziger maakt dat verder niet meer uit, want die moeten toch al overstappen.
Tussen de Brasserskade en Insulindeweg is vast wel ergens ruimte voor een (tijdelijk) kopspoortje te vinden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 02 maart 2012 19:40

hharry schreef:Wellicht nog een andere oplossing.
In Brussel worden toch (dubbel)geleden PCC's afgestoten. En HTM heeft toch al eerder wat gekocht voor de onderstellen. Bij de volgende keer kunnen er toch een stuk of tien compleet naar Den Haag komen, om dan tijdelijk op lijn 19 te rijden. De Brusselaars zijn tweerichting wagens en kunnen dat zowel in Leidschendam als in Delft keren op een kopspoor of overloopspoor. GTL's zijn toch eigenlijk PCC van een latere generatie.


Een van de argumenten is juist om het te veel aan RegioCitadissen in te kunnen zetten. Daarnaast is meer materieel op het net niet gewenst gezien remise Scheveningen en Zichtenburg de komende 2 jaar op de schop gaan. Het materieel moet dan ergens heen...
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 06 maart 2012 19:45

De beslissing van het Stadsgewest Haaglanden om tram 19 in Delft te laten eindigen bij de halte Nieuwe Plantage (zo ongeveer aan de rand van Nowhere :lol: ) is een slechte keuze. Niet alleen gaat de verbinding vanuit Leidschendam en de vinexen Leidschenveen en Ypenburg met de Delftse binnenstad en het station verloren: een snelle overstap van lijn 19 op lijn 1 is uitgerekend in de spitsuren niet te realiseren omdat lijn 1 en 19 in een andere frequentie rijden. Bovendien zal op lijn 19 door het vervangen van een rechtstreekse door een overstapverbinding geen reizigersgroei optreden. Te vrezen valt juist voor een daling van het aantal reizigers.

Maar zoals eerder hier op dit forum vermeldt: bij station Delft is geen ruimte om een keerspoor aan te leggen maar een klein stukje verderop ligt bij de halte Krakeelpolderweg een keerdriehoek. Met de aanleg van één wissel, kan de RegioCitadis hier kopmaken en daarmee blijft voor de reizigers van lijn 19 een rechtstreekse verbinding met de Delftse binnenstad en station bestaan. Bij de halte Krakeelpolderweg is bovendien ook makkelijk over te stappen op de bus: hier is ook meer ruimte voor eventuele faciliteiten voor kerende trambestuurders.

Het idee van Tiktak voor een verbindingsboogje van de Vrijenbanselaan naar de Delftweg is in beginsel geen slecht idee want als er namelijk ook een verbindingspoor over/langs de Zuiderweg in Rijswijk wordt aangelegd, dan ontstaat een ruime lus, waar zowel vanuit Delft als Rijswijk en Ypenburg (in geval van calamiteiten) gekeerd kan worden. Het onhandige driehoeken bij ’s Gravenmade kan dan vermeden worden.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 08 maart 2012 21:59

Bert schreef:Het idee van Tiktak voor een verbindingsboogje van de Vrijenbanselaan naar de Delftweg is in beginsel geen slecht idee want als er namelijk ook een verbindingspoor over/langs de Zuiderweg in Rijswijk wordt aangelegd, dan ontstaat een ruime lus, waar zowel vanuit Delft als Rijswijk en Ypenburg (in geval van calamiteiten) gekeerd kan worden.

Daar is al ruimte voor gereserveerd. In de verre toekomst zal het er wel een keer van komen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 24 maart 2012 09:58

Ik weet niet of er al iets was gemeld over de verlenging van lijn 19 richtign Technopolis, er lopen veschillende topics naast elkaar over lijn 19 meen ik.
In elk geval, in de afgelopen weken is men daadwerkelijk begonnen met graven in de TU wijk. Het gaat om het stuk tussen Julianalaan en Jaffalaan.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 29 maart 2012 13:54

Lijn 19 is overdag en zeker in de spits een drukkere lijn aan het worden,zeker in de spits staan bij haltes veel mensen te wachten,als hij volgend jaar niet meer naar Delft station rijd zoals de kaarten ernu voorliggen dan zal dit eindeoefening voor deze lijn zijn.....dat voorspel ik.
Volgend jaar dan (evt.) met RR-voertuigen rijden en het jaar erop zeggen....zie je wel ,het laatste stuk van lijn 19 kan opgeheven worden want er zit toch niemand in,en lijn19 krijgt dan zijn eindpunt bij Nootdorp.
Delft TU gaat ook jaren duren.....daar zijn ze in 8 weken nie verder gekomen dan een paar paaltjes in de grond slaan.... beetje afgraven en een knap hek erom heen zetten.
Hoop echt dat ze toch een (voorlopige)driehoek maken bij Station Delft volgend jaar...... en niet de eindhalte Nieuwe plantage nemen als eindpunt...... :cry:
De railsen liggen ernog bij station Delft ............laten liggen AUB. [respect]
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 02 apr 2012 18:55

Afbeelding
Delft 20120402

Westvest vandaag. Na maanden werkzaamheden ligt er dan een nieuwe brug. Met vier gootjes voor lijn 19.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 02 apr 2012 23:59

Waarmee een tijdelijk kopeindpunt voor lijn 19 op de Zuidwal weer een stapje dichterbij is gekomen ;) :mrgreen:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 03 apr 2012 08:54

Een stapje van naar ik meen 1,5 jaar breken en bouwen.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 04 apr 2012 10:20

Admin schreef:Waarmee een tijdelijk kopeindpunt voor lijn 19 op de Zuidwal weer een stapje dichterbij is gekomen ;) :mrgreen:


Dat zou een hele goede zet zijn,beter dan van halte NP een eindhalte van maken...
Ze hebben nog 3 kwart jaar om de rails door te trekken van station Delft naar halte zuidwal/poort...moet lukken toch.. :D
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 07 apr 2012 16:48

Admin schreef:Waarmee een tijdelijk kopeindpunt voor lijn 19 op de Zuidwal weer een stapje dichterbij is gekomen ;) :mrgreen:


Het is op dit moment helaas niet mogelijk om lijn 19 met Randstadrailvoertuigen naar het station in delft te laten rijden omdat daar simpelweg gewoon de ruimte niet voor is.
Er is net genoeg ruimte om er een GTL te laten rijden.
En een keer driehoek aanleggen bij het station om hier een GTL te kunnen laten keren is ook geen optie.

De gemeente Delft wilt dit zelf ook niet, de gemeente wilt op dit moment ook niet betalen voor twee tramlijnen die de zelfde route rijden, dus vandaar dat de keuze is gevallen op een tail-track bij de Nieuwe Plantage.

Pas als lijn 19 door kan rijden ( de verwachting is pas 2015-2016 ) heeft het een toegevoegde waarde.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten