Ik denk niet dat een nieuwe, hogere Hoornbrug tot problemen hoeft te leiden voor de huidige route van lijn 1. De Zwitsers laten trams een veel langere helling van 7,3% op- en afrijden, met slechts 66% aangedreven assen, en dan ook nog op smalspoor, tussen het overige verkeer... (BVB, Basel, Kohlenberg, lijn 3) Ook de Steinenberg, kort stukje verder, heeft een behoorlijk stijgingspercentage (ook ca 7%!). GTL komt probleemloos de TTGM uit, ook die helling is vrij stevig (maar nog geen 7%, schat ik...
) en dus zullen ook de nieuwe stadstrams voldoende vermogen moeten hebben om boven te komen... Grootste probleem van zo'n steile helling is het museum materieel. Dat kan mogelijk niet meer zo soepeltjes omhoog als de huidige halte een verplichte stopplaats is/blijft. Ook het kruisende fietspad kan dan niet blijven, maar verleggen daarvan "bovenlangs" is ruimtelijk wel mogelijk. Sterker nog, deze halte zou dan "op z'n Duits" ingericht kunnen worden, waarbij er geen overpad meer is maar trappen (+hellingbaan) die langzaam verkeer bovenlangs sturen. Desnoods bestaande talud verbreden: dat kan, omdat het laaggelegen fietspad verdwijnt
Mocht wisselplaatsing problemen geven is strengelspoor over de brug natuurlijk ook een optie. Daarmee kan de daadwerkelijke splitsing (en dus de bewegende delen) op de (aannemelijk) minder steile Haagweg liggen terwijl een puntstuk veel minder problemen geeft in een helling.
Maar dit heeft al niet zo veel meer met lijn 19 van doen...