Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 07 apr 2012 22:42

Het geheel plannen, afstemmen en bestellen van een tracé kost gemiddeld een jaar. Daarnaast zijn voor de spoorzone alle fases tot aan wat het moet worden al in detail uitgewerkt, zeker aan de huidige fase en die op korte termijn is het niet mogelijk wijzigingen door te voeren. Men is al druk bezig met onderhandelen om bij het definitieve Delft station een extra spoor te kunnen neerleggen dat vanaf beide kanten als keerspoor gebruikt kan worden. Dat alles maakt dat er niet eens aan gedacht wordt in de buurt van Delft nu iets te veranderen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 08 apr 2012 11:47

Dat is zeker een goed plan [respect] .........toch iets bij station Delft fabriceren dat lijn 19 kan keren in de toekomst.
Want ik zie jammergenoeg gebeuren dat lijn 19 met al de bezuinigen die voor de deur staan, b.v. in het weekend en s,avonds niet meer helemaal naar eindpunt TU delft gaat rijden.
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 08 apr 2012 16:52

Als ik de discussies die er lopen wel eens hoor dan vraag ik me af of dat stuk naar Delft ooit gebouwd gaat worden. Die brug met groeven zegt nog niets...
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 15 apr 2012 11:35

Roland schreef:Die brug met groeven zegt nog niets...
Inderdaad, bij de halte Zuidpoort is het hetzelfde verhaal.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 09 mei 2012 20:58

Koninginnedag 2012.............. foto,s van de 3063 en de 3064 met hun nieuwe (feest)neus op lijn 19....... :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 09 mei 2012 21:06

Afbeelding
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 13 mei 2012 23:45

ivm de werkzaamheden aan de Hoornbrug waardoor de aansluiting van lijn 1 naar beneden (delftweg) tijdelijk zal verdwijnen zal er een verbindingsboog komen ter hoogte van de Plesmanlaan ( laan van Hoornwijck - Rijswijkse Landingslaan ) zodat lijn 1 dan via Ypenburg naar Delft kan rijden.
Dit betekend dan dat lijn 19 aldaar overbodig zal zijn als ze beslissen om dan lijn 15 tijdelijk naar Leidschendam te laten door rijden evt via Nootdorp Centrum.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 14 mei 2012 09:57

Ik heb ook al het verhaal gehoord dat dat wellicht de permanente route wordt van lijn 1 en dat het traject langs de Delfweg opgeheven wordt. De Hoornbrug zou namelijk 1 meter hoger moeten worden, waardoor het onmogelijk wordt voor lijn 1 om daar naar beneden te komen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 14 mei 2012 17:05

Die route levert wel een bezuiniging op, want lijn 19 hoeft dan alleen maar Leidschendam-Nootdorp te rijden (al dan niet gekoppeld aan lijn 15). Ook de frequentie van lijn 15 (en misschien ook 16) kan omlaag. Voor lijn 1 kost die route aanzienlijk meer reistijd en daarmee ook een verlies aan reizigers. Voor veel mensen wordt het dan aantrekkelijker om met de trein van Delft naar Den Haag te reizen.

Daarnaast zou de route langs de Delftweg na een hele slordige 100 jaar zijn tram kwijt raken....
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor hharry » 14 mei 2012 21:58

Wanneer zijn de werkzaamheden aan de Hoornbrug? Dit jaar nog of volgend jaar? Ik heb wel gezien dat er ruimte is voor verbindingsbogen Rijswijkse Landingsbaan/Laan van Hoornwijk.
Als de nieuwe Hoornbrug te hoog is voor de huidige afrit voor lijn 1, is het dan niet mogelijk lijn 1 wat verder door te laten rijden om via Madame Curielaan naar het huidige traject te komen.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 15 mei 2012 03:08

Ik denk niet dat een nieuwe, hogere Hoornbrug tot problemen hoeft te leiden voor de huidige route van lijn 1. De Zwitsers laten trams een veel langere helling van 7,3% op- en afrijden, met slechts 66% aangedreven assen, en dan ook nog op smalspoor, tussen het overige verkeer... (BVB, Basel, Kohlenberg, lijn 3) Ook de Steinenberg, kort stukje verder, heeft een behoorlijk stijgingspercentage (ook ca 7%!). GTL komt probleemloos de TTGM uit, ook die helling is vrij stevig (maar nog geen 7%, schat ik... ;)) en dus zullen ook de nieuwe stadstrams voldoende vermogen moeten hebben om boven te komen... Grootste probleem van zo'n steile helling is het museum materieel. Dat kan mogelijk niet meer zo soepeltjes omhoog als de huidige halte een verplichte stopplaats is/blijft. Ook het kruisende fietspad kan dan niet blijven, maar verleggen daarvan "bovenlangs" is ruimtelijk wel mogelijk. Sterker nog, deze halte zou dan "op z'n Duits" ingericht kunnen worden, waarbij er geen overpad meer is maar trappen (+hellingbaan) die langzaam verkeer bovenlangs sturen. Desnoods bestaande talud verbreden: dat kan, omdat het laaggelegen fietspad verdwijnt ;)

Mocht wisselplaatsing problemen geven is strengelspoor over de brug natuurlijk ook een optie. Daarmee kan de daadwerkelijke splitsing (en dus de bewegende delen) op de (aannemelijk) minder steile Haagweg liggen terwijl een puntstuk veel minder problemen geeft in een helling. :ugeek:

Maar dit heeft al niet zo veel meer met lijn 19 van doen... :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 15 mei 2012 06:50

De werkzaamheden aan de Hoornbrug zullen de komende 2 a 3 jaar niet plaats vinden. De brug moet nog ontworpen worden. Het zou dan ook een vaste brug moeten worden. Alles hangt bovendien ook samen met het NRR project en de tunnel onder Vliet door naar de Binckhorst vanaf de A13. De maximaal toepasbare helling in het Haagse net is 5% op dit moment. De TTGM zit daar nog onder.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 15 mei 2012 08:44

Een andere optie zou kunnen zijn dat de tram omhoog gaat en over de weg kruist, met halte Broekpolder in de hoogte (eventueel de tramkruising gelijkvloers zoals de RandstandRail/RET-splitsing tussen Laan van NOI en Beatrixkwartier). Richting Delft kan de tram dan rustig dalen richting Vliet.

Maar ik betwijfel of dit haalbaar is, de aanlegkosten zijn hoog ten opzichte van het aantal passagiers dat er gebruik van maakt. Het bedrijventerrein is niet zo heel erg groot voor mijn gevoel.

Wellicht is de eerder gedane suggestie over de Mme Curielaan en dan wellicht over Einsteinlaan/Fleminglaan een beter idee. Dat ontsluit het bedrijventerrein ook beter. Via het terrein van 's Gravenmade komt de tram dan weer langs de Vliet.
joostvansurksum
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 07 jun 2012 14:24

Het nu eindelijk gebeuren: er worden binnenkort sporen gelegd in de TU Wijk. Gelezen op: http://www.delft.nl/Inwoners/Bereikbaar_Delft

"Op maandag 11 juni wordt het spoor aangevoerd voor de OV-baan van tram 19. Er zijn verkeersregelaars aanwezig, maar er kan op de Michiel de Ruijterweg wat vertraging ontstaan tussen Julianalaan en Zuidplantsoen."
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 11 jun 2012 07:31

Historisch moment, deze ochtend zijn twee opleggers met rails aangekomen op de Michiel de Ruijterweg, en zojuist is men begonnen met het leggen daarvan (tussen de faculteit Bouwkunde en de Jaffalaan).
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 12 jun 2012 11:37

Inderdaad zijn ze begonnen in TU-Delft,sporen wordt zo te zien breeder van mekaar gelegd,wordt gelijk een busbaan denk ik en voor de toekomstige RR-voertuigen.... [respect]
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor hharry » 12 jun 2012 22:06

Dat is goed nieuws dat er rond de Universiteitsgebouwen begonnen wordt met het leggen van sporen.
Wanneer is het helemaal klaar? Het grote probleem zal zeker die Sint Sebastiaanbrug?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 13 jun 2012 09:31

Zal een keertje met een fototoestelletje de wijk intrekken.....tis namelijk mij woonwerk route.....kom elke dag langs TU Delft met me ''scootah''... :D
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor koploper46 » 14 jun 2012 15:58

vandaag zag ik ook een hele groep mensen waarschijnlijk van overheid/politieke invloed een groep instappen bij spoorzone delft irenetunnel in tramlijn 19.
ze werden begeleid naar de tram in welke als groepsvervoer reed richting leidschenhagen en kwam van keerdriehoek krakeelpolderweg.
wat was dit voor een rit eigenlijk? ben zelf benieuwd nu naar de aanleg voor richting TU delft.
inderdaad vreemd dat er nu wel geld voor de aanleg tram 19 is en verbetering lijnen 15 en 17.
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Charles » 14 jun 2012 17:09

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 22:18, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 986
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten