wattman schreef:Op te merken valt dat voor bezoekers van de Delftse binnenstad de halte Nieuwe Plantage nog niet zo ongunstig ligt. Het is nog geen 800 meter lopen naar de Markt.
Het is wel de "dode" zijde van het centrum, dat wil zeggen de kant van het centrum waar geen winkels zijn. Die liggen allemaal aan de andere zijde van het centrum op het gedeelte tussen de Hippolytusbuurt en De Veste.
De overstap op lijn 1 is een probleem omdat de 10-minutendienst van lijn 1 niet af te stemmen valt op de kwartierdienst van lijn 19. Op sommige ritten heb je daardoor altijd langere overstaptijden. Daarnaast vermoed ik dat de HTM geen moeite gaat doen om de dienstregelingen van de lijnen 1 en 19 op de uren dat lijn 1 een kwartierdienst heeft ('s avonds en in de weekeinden) wel op elkaar af te stemmen vanwege andere keuzes elders in het netwerk. En als je voor de laatste drie haltes van je reis 10 minuten moet wachten is de keus voor een ander vervoermiddel snel gemaakt. De toch al rustige lijn 19 zal dus inderdaad nog veel rustiger gaan worden. Gelukkig rijdt er het materieel met de grootste capaciteit op de lijn, zodat de frequentie terug kan....
Vriend en vijand is het eens dat het niet nodig is om lijn 19 naar Tanthof te laten rijden (maar dat wisten we bij de opening ook al). De onwil, c.q. starheid van de betrokken partijen om een keervoorziening bij het station van Delft mogelijk te maken en/of lijn 19 met GTL te blijven rijden (desnoods in twee delen) laat ook wel enige desinteresse in de lijn zien.
Het plan om lijn 1 via Ypenburg om te leiden geeft nieuwe mogelijkheden: dan kan lijn 19 tot Nootdorp terug getrokken worden. Er hoeft dan geen kopspoor bij de Nieuwe Plantage te worden aangelegd wat maar enkele jaren wordt gebruikt (over weggegooid geld gesproken) en lijn 19 kan met de Citadis gereden worden. Er moet nog steeds worden overgestapt, maar een deel van de reizigers kan met lijn 1 mee, zodat zij geen overstap hebben. Het laatste deel van Ypenburg is toch veel minder op Delft gericht dan het eerste deel.