Charles schreef:Wat mij ook opviel bij de sprinters-materieel, er zijn met een aantal raampjes die open kunnen gelijk aan mat-64, maar ook waar geen enkel raampje meer open kan.
Henk B schreef: Alleen is een trein voor Commercie per definitie 100% betrouwbaar zodat in het geval dat het eens niet zo is de reizigers als vissen op het droge maar naar adem moeten happen terwijl de temperatuur tot ongekende hoogte stijgt in de bak. Een tweetal klapramen welke alleen door personeel geopend kunnen worden is ze teveel gevraagd.
Joop Jansen | 22-3-2013 Ja, dat zag ik Admin en ik geef nu Ad Fontes maar groot gelijk
Joop Jansen,
Op deze plek stond een reactie onder jouw naam die niet van jou afkomstig was.
Daarom heb ik deze reactie verwijderd. Admin.
Ad Fontes | 22-3-2013
@ Joop: wat u [in navolging van anderen] doet over de Avenio is wat in de IT "FUD" genoemd wordt: Fear, Uncertainty, Doubt, oftewel Angst, Onzekerheid en Twijfel. Er wordt heel veel gesuggereerd dat iets niet goed gaat worden, maar harde argumenten ontbreken volledig. Ik heb geen zin in een discussie over de kwaliteiten van de ontwerpers van de GTL. De GTL was in 1980 een heel goed ontwerp, daar is geen twijfel over, maar wat van een tram nu verwacht wordt is anders dan wat 30 jaar geleden nodig was.
Vroeger was niet alles beter, we hadden meer sjans [en dat kleurt onze herinneringen]
Joop Jansen | 22-3-2013
@geachte Wim van Es: zo gesteld kan dat niemand dat weten zonder (bijgehouden) parate kennis, dus geen enkele deskundige en ook geen hobbie-deskundige of andere tramwebside master of leek. Slechts een genie zou dat vooruit kunnen inzien en weten, en bij de HTM waren er daar maar twee van, die in enige vakboeken zijn gememoreerd. Zó vindt u er momenteel geeneen meer van, blijkbaar: een echt tramgenie in een tijd van snelle technologische vooruitgang, die toch een oordeel kan hebben over een tram die nog nergens rijdt?, zoals erven sleeboom, wiebe, dejanj, hans-zoef, bart, en vele anderen als de scherpzinnige JWb al opmerkten. Eigenlijk had ik niet meer moeten reageren, want het (of de lobby) is toch zonder meer wel duidelijk genoeg, de vraag wordt als zwaktebod zelfs nog herhaald en eerste reacties zeggen hier eigenlijk al genoeg ..!
Wim van Es | 22-3-2013
@Joop Jansen, Nou nou, wat een pleidooi! Deze discussie hoort hier natuurlijk niet thuis.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Ik zal de vraag iets anders stellen:
Hoe kunnen nou deskundigen met parate kennis van bijna 20 jaar geleden, in een tijd van snelle technologische vooruitgang, een oordeel hebben over een tram die nog nergens rijdt?
Joop Jansen | 21-3-2013
Beste Wim, er is ongeveer 20 jaar geleden (voorzover ik weet) echt nooit een deskundig iemand met een gouden 'handdruk' ontslagen, want die regeling bestond toen helemaal nog niet, en deze 'afgekeurde' deskundigen zijn integendeel, meestal met een armzalig invaliditeispensioen, het bos ingestuurd na bedreiging met maatregelen, heb ik via de toenmalige bovenleiding ploeg vernomen. Ze zijn nooit zó ontslagen maar zijn of waren wel deskundig genoeg (zoals je duidelijk zelf wel weet) om de klok te horen luiden en bovendien ook nog wisten waar de klepel hangt, daar ze voor dit type materieel tijdig en erg lang genoeg gewaarschuwd hebben, zoals ik op het HTM-OV-Forum ervan kennis heb kunnen nemen, door dat er serieus op ingegaan werd (bv. met Rob Kievit: "Dit is een buitengewoon leerzame discussie.! - Ik ben blij dat diverse deskundigen de moeite nemen om hun kennis met ons te delen. Als toegewijd trambelangstellende past mij slechts nederigheid wanneer ik besef hoeveel rekenwerk er komt kijken bij het samenspel tussen pantograaf en bovenleiding.") (...) Ik zou zeggen: neem daar es een kijkje over dit "betreurenswaardige" nieuwe materieel, misschien kan de blik zo verruimd worden [JJ]
Ad Fontes | 20-3-2013
Ik las een keer een artikel van een akoestisch ingenieur. Bij een nieuwe concertzaal was hij maar voor een ding bang: dat men verwachtingen ging uitspreken dat de akoestiek van een nieuwe zaal wel slecht zou zijn omdat oudere deskundigen zeiden dat de gebruikte materialen niet goed konden zijn. Zo`n verhaal [en dat was nog voor het internet] werd dan vaak nagebauwd, en voor je er erg in had 'wist' iedere bezoeker dat het geluid K was. Veel van wat er nu aan negatieve verwachtingen over de Avenio rondzingt, is van hetzelfde laken een pak. Men verwacht dat rij-eigenschappen slecht `moeten` zijn omdat de Avenio niet meer zou zijn dan gekoppelde 2-assers [wat niet waar is], of omdat de Combino matig rijdt [maar die zit heel anders in elkaar. Ga bovendien maar eens met een Combino naar Amstelveen, dat is echt niet slechter dan met het Amsterdamse gtl-neefje
Wim van Es | 20-3-2013
Deskundigen van de oude HTM hebben volgens mij allang en breed hun afkeuring over de loopeigenschappen en gammeler techniek van deze Avenios uitgesproken....@Joop Jansen, Hoe kunnen nou "Deskundigen van de oude HTM" die al bijna 20 jaar geleden zijn ontslagen (mét gouden handdruk!) een oordeel hebben over een tram die nog nergens rijdt?
Frans van Meerwijk | 20-3-2013
@Joop Jansen: Ik ben bang, dat u gelijk heeft! , maar daarom ben ik wel blij vast te kunnen stellen, dat ik overduidelijk niét de enige cynicus ben ! Ik ben mét U van mening, dat er binnen HTM véél kennis en kunde is, maar dat deze mensen inmiddels worden ondergesneeuwd door de diverse politici, die het 'natuurlijk veel beter weten' ...
Beste webmaster, hooggeachte Wim, SORRY voor deze oprisping: ik wéét, dat dit geen forum is, maar het is wél ONZE HTM!
Joop Jansen | 20-3-2013
De oude HTM-dekundigen zijn meestal gepensioneerd, en/of werken niet meer bij de HTM, zijn wegbezuinigd of intussen overleden. Hun oordeel en wijsheid telt tegenwoordig blijkbaar niet meer mee, zeker niet in vergelijking met de vlotte politiek getinte verkoopverhalen. De nieuwe deskundigen konden dus moeilijker op de hoogte worden gesteld of gehouden, en werden vooral het laatste decennium vaak van buitenaf ingehuurd, zonder de jarenlange HTM-expertise opgebouwd te kunnen hebben, ook al wegens een andere beleidsvoering, o.a. door het "kant en klaar" zonder eigen ontwikkeling "van de plank" kopen. [JJ]
Senior | 20-3-2013
@Joop Jansen: Dit begrijp ik niet. Het was toch de HTM zelf die uit een meervoudig aanbod gekozen heeft voor de Avenio vanwege diens vermeende superieure kwaliteiten. Dat zal toch niet buiten de deskundigen van de HTM om gegaan zijn? Of ben ik te onnozel en te goed van vertrouwen? Zou best kunnen.
Joop Jansen | 20-3-2013
@Senior : Deskundigen van de oude HTM hebben volgens mij allang en breed hun afkeuring over de loopeigenschappen en gammeler techniek van deze Avenios uitgesproken, maar dat helpt uiteraard niet als men prefereert Laan van Nieuw Oost-Indisch Doof te blijven bij de *nieuwe* HTM, lees : ¾ NS en haar vertakkingen
Museummedewerker | 19-3-2013
Kijk eens naar de overeenkomsten tussen de Siemens Avenio en de Tatra KT4D. Met wat fantasie zou je kunnen stellen dat de Avenio een samenstel is van twee KT4D`s. Op http://www.strassenbahnforum.de/viewtopic.php?t=109 is een leuke uitleg te vinden over de geledingen en bewegingen van de onderstellen. De Avenio heeft twee scharnierpunten in de middelste geleding. Zou dat op het concept van de KT4D kunnen wijzen, immers daarmee kunnen tegengestelde bewegingen van de twee middelste bakken worden opgevangen? Of de Avenio draaistellen (zoals een GTL), gestuurde onderstellen (zoals de Cape Hope), een vaste truck (zoals een ouderwetse 2-asser) of een flexibel onderstel heeft blijft de vraag. Kortom: de discussie duurt voort.
Ad Fontes | 19-3-2013
Ik denk dat Siemens ook bedacht heeft dat een nieuwe modelnaam goed was om het Combino crisis verleden achter zich te laten. De techniek is wat verder geëvolueerd en de vormgeving is veranderd.
DEN HAAG - De verkoop van HTM-aandelen aan de NS door de gemeente Den Haag levert de reiziger comfort op. Dat zegt Boudewijn Revis, wethouder van financiën. ‘Maar de HTM blijft Haags.’
De NS neemt een deel van de aandelen over voor een bedrag van 45 miljoen euro. In totaal wordt er 75 miljoen euro in een investeringsfonds gestopt. ‘Daarmee gaan we investeren in de stad, in een beter openbaar vervoer. De bereikbaarheid wordt verbeterd en knooppunten worden opgeknapt’, aldus Revis.
Vooral de reiziger gaat er volgens de wethouder op vooruit. Zo komt in de trams en treinen informatie over aansluitende verbindingen, waardoor overstappen makkelijker wordt. Ook gaan de NS en HTM gezamenlijke loketten openen.
Scheveningen
Een deel van de investering gaat naar het doortrekken van de tramlijnen 17 en 11 naar het nog te ontwikkelen Norfolkterrein op Scheveningen. Daarmee wordt Scheveningen de best bereikbare kustplaats van Nederland. Daar is 36 miljoen euro mee gemoei
Er is 10 miljoen euro gereserveerd voor het busplatform bij station Den Haag Centraal. Het is nu donker en saai en reizigers voelen zich er vaak onveilig. Dit alles moet veranderen. Met de opbrengst van de verkoop wordt ook het station Laan van NOI aangepakt. Voor vijf miljoen euro krijgt het station een facelift en wordt de verbinding met het bedrijvenpark Beatrixkwartier een stuk beter. Op station Holland Spoor komt een opkomstplek voor HTM-controleurs.
Bron: website Omroep West (d.d. 14-3-2013)
Admin schreef:Ik snap totaal niet waar die negativiteit vandaan komt...
Overigens is de HTM dus ca 95 miljoen waard, als NS 45 miljoen betaald voor 49% v/d aandelen...
Tiktak schreef:Heel raar bericht wat in zijn geheel niet klopt.
Lijn 11 heeft al zijn eindpunt bijna op het strand, vooral als er veel wind staat vanuit zee.
Een eindpunt op het Norfolk terrein ligt in Duindorp, dus aan het Stille strand.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast