Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 05 mei 2013 23:12

Om de werkzaamheden aan lijn 1/19 van afgelopen dagen maar bij elkaar te houden schrijf ik het hier. Van zuid naar noord:
Kruising Buitenhofdreef/Martinus Nijhofflaan: asfalt rondom tramspoor verwijderd in de afgelopen week, geen nieuw spoor gelegd maar zo te zien nieuwe railklemmen geïnstalleerd, ook worden er zwarte plastic (?) dopjes er op gezet.
Wissel Krakeelpolderweg: rondom de wissel die aan het eind van de halte richting station ligt is ook asfalt verwijderd maar wat er nou voor werkzaamheden zijn uitgevoerd is een raadsel voor mij.
Kruising Phoenixstraat/Binnenwatersloot en bij Molen de Roos: nieuwe tramspoor en bovenleiding over tunneldak aangesloten, het asfalt was grotendeels afgelopen week gestort en is vandaag afgerond.
Halte Nieuw Plantage: oude rails verwijderd, wissels gelegd en vervolgens de rest van de rails gelegd. Op 5 mei waren 's middags de bovenleidingspalen ook verplaatst (en/of waarschijnlijk een paar nieuwe erbij) en de bovenleidingdraden ook bijna af, de bovenleidingsmontagewagen was nog wat heen en weer aan het rijden maar het zag er al goed uit.
Halte Brasserskade: halte verbreed en nieuw perronranden geplaatst om de halte geschikt te maken voor de bredere RegioCitadis. Het gehele traject tot aan Leischenhage was al in de afgelopen maanden aangepakt en alleen deze halte stond natuurlijk nog op de lijst.

Ik vraag me af wanneer de eerste RegioCitadis testrit zal plaatsvinden, de tailtrack moet tenslotte wél worden getest. Morgenochtend moeten de eerste GTL's in ieder geval weer gaan rijden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 06 mei 2013 08:24

Op de Nieuwe Plantage liggen inmiddels de rails al op beton.
De (nieuwe) halte Prinsenhof deed vanochtend nog wat rommelig aan en was richting Delft Tanthof in de lengte richting half afgesloten met rood-witte linten. Ook moeten de verkeerslichten voor het beveiligen van de voetgangersoversteek nog terugkomen. Ik hoop dat er in de tussentijd geen ongevallen plaatsvinden vanwege de gehaaste automobilisten hier, waarbij het inhalen van halterende trams geen zeldzaamheid is.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 06 mei 2013 10:12

OVinDelft schreef:Ik vraag me af wanneer de eerste RegioCitadis testrit zal plaatsvinden, de tailtrack moet tenslotte wél worden getest. Morgenochtend moeten de eerste GTL's in ieder geval weer gaan rijden.


het is de bedoeling dat op 13 juli lijn 19 met regio citadis wordt gereden dus in de dagen daarvoor zal er wel test gereden worden, doen ze overigens pas als de tail-track leidsenhage klaar is dan kunnen ze die ook gelijk testen
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 06 mei 2013 10:14

wattman schreef:Op de Nieuwe Plantage liggen inmiddels de rails al op beton.
De (nieuwe) halte Prinsenhof deed vanochtend nog wat rommelig aan en was richting Delft Tanthof in de lengte richting half afgesloten met rood-witte linten. Ook moeten de verkeerslichten voor het beveiligen van de voetgangersoversteek nog terugkomen. Ik hoop dat er in de tussentijd geen ongevallen plaatsvinden vanwege de gehaaste automobilisten hier, waarbij het inhalen van halterende trams geen zeldzaamheid is.


dat is inderdaad helaas geen zeldzaamheid meer, ze hebben allemaal haast in Delft, van mij mogen ze ook gelijk flitspalen neer zetten zodat die mafketels
die harder dan 30 rijden gelijk op de bon worden geslingerd
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 06 mei 2013 11:36

trambestuurder schreef:
OVinDelft schreef:Ik vraag me af wanneer de eerste RegioCitadis testrit zal plaatsvinden, de tailtrack moet tenslotte wél worden getest. Morgenochtend moeten de eerste GTL's in ieder geval weer gaan rijden.


het is de bedoeling dat op 13 juli lijn 19 met regio citadis wordt gereden dus in de dagen daarvoor zal er wel test gereden worden, doen ze overigens pas als de tail-track leidsenhage klaar is dan kunnen ze die ook gelijk testen

Het leek mij handiger om de tailtrack te testen voordat ze weer asfalt storten e.d. want stel dat er iets niet goed is dan kunnen ze alles weer openbreken, de RegioCitadis kan bij Leischendam Noord weer keren richting remise. Maar het zal vast wel goed zijn, ze zullen dit vast niet voor de eerste keer doen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 06 mei 2013 15:38

Ook als het asfalt er niet zou zijn dan kan je het spoor niet meer aanpassen hoor ;) Dat laat zich niet zo makkelijk buigen :)
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 06 mei 2013 18:12

Op het forum van OVinNederland stond het vervoerplan van de RET te lezen. Daarin werd aangegeven dat lijn 40 in de TU volgend jaar via de HOV-baan door het Mekelpark gaat rijden.
Kennelijk wordt toch het hele trace van lijn 19 in de TU voor bussen geschikt gemaakt en niet alleen het deel tot de Chr. Huygensweg. Verbazen doet het me wel, want het was het plan om lijn 40 na opening van lijn 19 in te korten. En verder rijdt er dan niet zoveel door het Mekelpark omdat de lijnen 121 en 174 al eerder afslaan. De busbaan lijkt verder dus geen doel te hebben.

Eerder was er hierover een discussie n.a.v. de projectborden op straat. Deze zijn dan toch juist.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 07 mei 2013 13:35

Dat leek me al nadat ze de tussen de tramrails beton en asfalt aan het storten waren.

Een breinspinsel van mij, lijn 19 via Rotterdam Airport koppelen aan lijn 25 koppelen bij Melanchtonweg en door naar Rotterdam CS: http://goo.gl/maps/IJZuk
Alleen het traject tussen de TU en Rotterdam Airport van zo ongeveer 7 kilometer zal aan één stuk door moeten worden gereden omdat er natuurlijk geen mens woont daar. Dat zal ook wel de reden zijn waarom die lijn er nu nog niet ligt.
Zou er overigens niet door de politiek een onderzoek worden gedaan? Ik heb daar nooit meer iets van gehoord.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor michaeldenhaag » 17 mei 2013 07:55

Is er al bekend wat we op de bestemmingsfilm van de Citadissen richting Delft kunnen verwachten? Bijvoorbeeld "Delft Noord" of "Delft Nieuwe Plantage"?
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 17 mei 2013 09:31

Omdat er elke keer gesproken wordt over "tailtrack Delft Noord", is het denk ik al behoorlijk duidelijk. Maar we zullen het zien over een niet zo lange tijd.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 17 mei 2013 20:54

Het is wel een leuke vraag. De halte Nieuwe Plantage is een lastige plek om een nuttige bestemmingsaanduiding van te maken.
Delft Noord dekt de lading eigenlijk niet, omdat je dan meer in de buurt rond de Brasserskade zit. Delft Centrum dekt de lading net zo goed niet, want dan denken mensen dat de tram bij de halte Zuidpoort ofzo eindigt (in ieder geval bij de winkels). Kom je uit bij dingen als "Delft Centrum Noord". Dat is een gedrocht, maar een ideale bestemmingstekst die ook ter plekke onbekenden iets zegt is moeilijk te vinden. Of je moet maar gewoon Delft Nieuwe Plantage op de film zetten, volgens de logica die bv. Connexxion vaak op haar bussen doet.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 17 mei 2013 21:01

Het is natuurlijk vlakbij de oude ingang v/d Gist ;) (hint!)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 18 mei 2013 01:23

willem schreef:Het is wel een leuke vraag. De halte Nieuwe Plantage is een lastige plek om een nuttige bestemmingsaanduiding van te maken.
Delft Noord dekt de lading eigenlijk niet, omdat je dan meer in de buurt rond de Brasserskade zit. Delft Centrum dekt de lading net zo goed niet, want dan denken mensen dat de tram bij de halte Zuidpoort ofzo eindigt (in ieder geval bij de winkels). Kom je uit bij dingen als "Delft Centrum Noord". Dat is een gedrocht, maar een ideale bestemmingstekst die ook ter plekke onbekenden iets zegt is moeilijk te vinden. Of je moet maar gewoon Delft Nieuwe Plantage op de film zetten, volgens de logica die bv. Connexxion vaak op haar bussen doet.



het wordt idd DELFT Nieuwe Plantage
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 18 mei 2013 21:17

Aardig om dan weer eens straatnaam op een bestemmingsdisplay te zien.
Zou het trouwens geen aardig idee zijn om lijn 19 via de Oude Delft door te trekken naar een eindpunt nabij de Markt. :lol:
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 19 mei 2013 13:55

Over de Oude Delft heeft al eens tram gereden. In het paarde- en stoomtramtijdperk was dat de route van de tram. Toen de lijn geelektrificeerd werd mocht er in de oude binnenstad geen bovenleiding worden opgehangen en toen is de route verlegd naar de Phoenixstraat.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 24 mei 2013 21:55

Beton is gestort, op een klein stukje na. En vandaag was men druk bezig met het middenperron en het perron voor lijn 1 richting Den Haag.
Met dat kopspoor en stootblok begint het al op een eindpunt met heuse buitenlijn allure te worden.
T20130524_3793.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 25 mei 2013 21:12

wattman schreef:Met dat kopspoor en stootblok begint het al op een eindpunt met heuse buitenlijn allure te worden.
T20130524_3793.jpg

Ja hé. Ik vind het wel leuk hoor, dat bijna-tramstation, alleen jammer dat het inhoudt dat lijn 19 ingekort wordt. Die wordt het echt een buitenlijn, want hij komt alleen in buitenwijken en doet geen enkel centrum aan, niet helemaal wat de bedoeling is van een tramlijn volgens mij.
Overigens volgend jaar (?) komen er in Ypenburg alleen nog maar lagevloertrams (15->Avenio). Een jaar later zouden de RegioCitadissen dus weer vervangen moeten worden door GTL's wanneer de Sebastiaansburg ooit eens klaar is.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Charles » 27 mei 2013 14:34

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 22:23, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 986
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 27 mei 2013 19:43

En hier de toestand heden aan de Delftse kant.
20130527_3897_RTA.JPG
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 27 mei 2013 20:28

Ik klaag niet over het stootblok, maar had het niet veel goedkoper gekund op deze manier als bij het eindpunt van lijn 24 van de RET: http://goo.gl/maps/vdR9g (overigens een hele typische keerdriehoek daar in de berm gepropt)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten