Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 22 jun 2013 16:50

Er was met de inkorting van lijn 19 wel een bezuiniging ingecalculeerd. Het is de vraag hoe het nu onstane financiele gat wordt opgevuld. Dat zal misschien verder snijden op andere lijnen worden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor grizzler » 23 jun 2013 11:18

Jeronimo117 schreef:Lijn 19 gaat verlopig niet door met Citadis voertuigen. Nog een hoop knelpunten op de route en er ligt op de route een brug waar geen 2 voertuigen tegelijk overeen mogen, vanwege het gewicht. Ik dacht dat de brug over de A4 mee bedoelt wordt.

Verbijsterend. Dat is een brug in het speciaal voor lijn 19 aangelegde traject? Welke volstrekte ****** is verantwoordelijk voor het ontwerp van dat ding?

Werkelijk niet te geloven...

Kunnen hier nog mensen op worden aangesproken? Of is dit weer zoiets dat op de belastingbetalers en/of reizigers gaat worden afgewenteld?
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 23 jun 2013 11:53

Inderdaad, want er was (zover ik weet) toen al bekend dat de nieuwe trams breed en zwaar zouden worden net zoals de RegioCitadissen...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor rvo » 23 jun 2013 13:33

Het filmpje op de Haaglandensite waarin de tailtrack ter sprake komt is derhalve (voorlopig) achterhaald. Overigens voor de reizigers die naar Delft centrum en station vv willen met lijn 19 is het een voordeel. De aansluiting 1/19 met 10 resp 15 min op werkdagen is niet een klantenbindertje.
rvo
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 nov 2011 13:40

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 23 jun 2013 13:46

Het geeft wel aan dat er willekeurig een lijn is uitgezocht om het overschot aan Citadissen te "dumpen", zonder dat er goed nagedacht is over het hoe en wat. Voor je zo'n plan uitvoert ga je in de planningsfase toch na of de draagkracht van de bruggen voldoende is? De brug zal nog voor de tijd van de Citadissen zijn ontworpen en dan kun je geen rekening houden met het gewicht van trams die nog niet besteld zijn.

Grofweg zijn er twee oplossingen:
- een andere lijn (11 ?) geschikt maken voor Citadissen
- lijn 19 opsplitsen in twee delen en het deel waar de beperkende brug in ligt met GTL's rijden en het andere deel met Citadissen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 23 jun 2013 14:50

willem schreef:.
Grofweg zijn er twee oplossingen:


Nog een mogelijkheid, in de stijl van de SNCV Charleroi: per zomerdienst lijn 19 "voorlopig" verbussen wegens "spoorvernieuwing" (waarbij de pendelbussen beperkt worden tot Delft Noord). Wellicht dat ca 25 jaar later over een deel van lijn 19 weer trams gaan rijden. 8-) :shock:
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 23 jun 2013 18:43

Weet iemand dat, wanneer die brug ontworpen/gebouwd is? Het traject van lijn 19 is toch best wel recentelijk aangelegd volgens mij, de lijn rijd nu tenslotte pas 3 jaar. Toen reden de RegioCitadissen sowieso al jaren en waren de aanbestedingsregels voor de nieuwe trams toen ook al niet bekend? (dat laatste zal dan misschien te laat zijn gekomen voor de brug, maar dat eerste niet)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Slagathor » 24 jun 2013 10:15

OVinDelft schreef:Weet iemand dat, wanneer die brug ontworpen/gebouwd is? Het traject van lijn 19 is toch best wel recentelijk aangelegd volgens mij, de lijn rijd nu tenslotte pas 3 jaar. Toen reden de RegioCitadissen sowieso al jaren en waren de aanbestedingsregels voor de nieuwe trams toen ook al niet bekend? (dat laatste zal dan misschien te laat zijn gekomen voor de brug, maar dat eerste niet)


Het hele traject van de 19 is in eerste instantie zelfs aangelegd met GTL afmetingen terwijl de RegioCitadis inderdaad, zoals je zegt, al rondreed. Dus daar is wel meer dan één vergadering de soep in gelopen, lijkt me. Je vraagt je af hoe de organisatie er binnen dat bedrijf in godsnaam uitziet.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 24 jun 2013 10:31

Zo makkelijk zit dat allemaal niet in elkaar. Politiek gezien is het een lastig spel. Lijn 19 is ontworpen destijds ontworpen op het 'Agglo-concept', dat kwam overeen met de jaren 80 Carlsruhe trams. Het grootste deel van de lijn is daardoor gewoon geschikt voor de Regio Citadis, alleen sommige objecten staan iets in het PVR. Tijdens de ontwerpfase was de RegioCitadis nog niet in beeld. Later tegen het moment van bouwen aan was alles van RC bekend, maar het ontwerp aanpassen gaf aanbestedingstechnische problemen en gedoe met de aannemers.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 24 jun 2013 10:33

Bij de singels is het gras tussen de rails weer verwijderd , zal wel opgehoogd moeten worden.
De oplossing zal zijn ( denk ik) dat lijn 1 via ypenburg zal moeten rijden naar tanthof ,wat toch al het plan was om een T-spliting bij ypenburg-centrum aan te leggen van de zomer.
Lijn 19 (tijdelijk) naar eindpunt nootdorp , dus daar verlopig geen tailtrack, totdat die brug over de A4 verstevigd is.
Railtrack in Delft is dan wel voor janlul aangelegd.... :(
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor Slagathor » 24 jun 2013 12:57

Roland schreef:Zo makkelijk zit dat allemaal niet in elkaar. Politiek gezien is het een lastig spel. Lijn 19 is ontworpen destijds ontworpen op het 'Agglo-concept', dat kwam overeen met de jaren 80 Carlsruhe trams. Het grootste deel van de lijn is daardoor gewoon geschikt voor de Regio Citadis, alleen sommige objecten staan iets in het PVR. Tijdens de ontwerpfase was de RegioCitadis nog niet in beeld. Later tegen het moment van bouwen aan was alles van RC bekend, maar het ontwerp aanpassen gaf aanbestedingstechnische problemen en gedoe met de aannemers.


Is dat meer werk dan naderhand alle perrons versmallen en delen van het traject aanpassen?
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Lijn 19

Berichtdoor michaeldenhaag » 24 jun 2013 14:49

trammelant schreef:Bij de singels is het gras tussen de rails weer verwijderd , zal wel opgehoogd moeten worden.
De oplossing zal zijn ( denk ik) dat lijn 1 via ypenburg zal moeten rijden naar tanthof ,wat toch al het plan was om een T-spliting bij ypenburg-centrum aan te leggen van de zomer.
Lijn 19 (tijdelijk) naar eindpunt nootdorp , dus daar verlopig geen tailtrack, totdat die brug over de A4 verstevigd is.
Railtrack in Delft is dan wel voor janlul aangelegd.... :(

Wat een verhaal weer zeg... Maar kan ik er nu vanuit gaan dat lijn 19 ook na 13 juli met GTL's het traject tot Delft Tanthof blijft rijden? Want bovenstaande infrastructuele aanpassingen moeten nog gaan plaatsvinden...
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Berichtdoor Charles » 24 jun 2013 16:27

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 22:26, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 986
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 24 jun 2013 18:24

Slagathor schreef:
Roland schreef:Zo makkelijk...aannemers.[/b]


Is dat meer werk dan naderhand alle perrons versmallen en delen van het traject aanpassen?


Ja het is bijna niet te begrijpen, maar al met al was het blijkbaar minder gedoe en kostte het minder geld als je het later zou aanpassen. Als een aannemer stil komt te liggen kost dat in ieder geval veel geld. Toen was men ook nog in de veronderstelling dat de tunnel aangepast zou moeten gaan worden. Het is trouwens verder geen garantie dat de Avenio door de tunnel past nu de Regio Citadis er door kan, waarschijnlijk zal dan de ontspoorbeveiligingsbalk aangepast moeten worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 25 jun 2013 10:33

Tramsporen worden idd opgehoogt bij de singels, vandaag zijn ze bezich met nieuwe ballast storten tussen de rails, gras tussen de rails weer opnieuw aanleggen en klaar is kees .....of piet of gerrit of.....wie er ook mee bezig is... :lol:

Kunnen we ook weer afvinken... :mrgreen:
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor Slagathor » 25 jun 2013 14:00

Roland schreef:
Slagathor schreef:
Roland schreef:Zo makkelijk...aannemers.[/b]


Is dat meer werk dan naderhand alle perrons versmallen en delen van het traject aanpassen?


Ja het is bijna niet te begrijpen, maar al met al was het blijkbaar minder gedoe en kostte het minder geld als je het later zou aanpassen. Als een aannemer stil komt te liggen kost dat in ieder geval veel geld. Toen was men ook nog in de veronderstelling dat de tunnel aangepast zou moeten gaan worden. Het is trouwens verder geen garantie dat de Avenio door de tunnel past nu de Regio Citadis er door kan, waarschijnlijk zal dan de ontspoorbeveiligingsbalk aangepast moeten worden.


Pffff wat een ellendige samenloop van omstandigheden.

Aannemers ook altijd... :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 26 jun 2013 14:32

trammelant schreef:De oplossing zal zijn ( denk ik) dat lijn 1 via ypenburg zal moeten rijden naar tanthof ,wat toch al het plan was om een T-spliting bij ypenburg-centrum aan te leggen van de zomer.
Lijn 19 (tijdelijk) naar eindpunt nootdorp , dus daar verlopig geen tailtrack, totdat die brug over de A4 verstevigd is.

Dan komt het voorstel die de HTM had ingediend toch weer in beeld. Om een of andere manier zag het stadsgewest dat niet zitten (waarschijnlijk vanwege het verbreken van de verbinding Ypenburg-Delft), maar het bezuinigd wel meer dan het oorspronkelijke voorstel.
Inderdaad zijn dit wat Charleroi-achtige toestanden, zoals iemand hiervoor al noemde.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Heinz » 27 jun 2013 19:39

Hoi Mensen.

Ik heb ergens gelezen dat er maar 1 RR tram tegelijk over de A4 zou kunnen rijden. Als dat waar zou zijn. DAn kunnen de trams toch makkelijk op elkaar wachten. Zo hoog is de frequentie van lijn 19 niet.
Heinz
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 jun 2013 17:07

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 27 jun 2013 20:12

Vandaag (zag de monteur aan het werk) zijn de halteborden eindelijk verschenen op de Nieuwe Plantage.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 28 jun 2013 10:31

Heinz schreef:Hoi Mensen.

Ik heb ergens gelezen dat er maar 1 RR tram tegelijk over de A4 zou kunnen rijden. Als dat waar zou zijn. DAn kunnen de trams toch makkelijk op elkaar wachten. Zo hoog is de frequentie van lijn 19 niet.



Ja , zit ik ook aan te denken...... heb eigenlijk ook nooit meegemaakt dat ik met de tram over de brug reed en er van de andere kant een tegenligger aankwam........ of allebij de kanten een 9-oog plaatsen.... [perfect]
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten