Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 04 jul 2013 11:21

Heinz schreef:Hoi Mensen.

Ik heb ergens gelezen dat er maar 1 RR tram tegelijk over de A4 zou kunnen rijden. Als dat waar zou zijn. DAn kunnen de trams toch makkelijk op elkaar wachten. Zo hoog is de frequentie van lijn 19 niet.


Het probleem is niet alleen de brug over de A4 wat idd opgelost zal gaan worden met het op elkaar wachten (dit door middel van een negenoog) maar er staat ter hoogte van de Brasserskade ook een bovenleidingsmast waar de
citadis net niet langs kan, en die hebben ze niet zo maar weggehaald.
dus vandaar dat het wederom is uitgesteld.
Dit is overigens niet de fout van HTM maar van het SGH die verantwoordelijk is voor de Infra.

Mag hopen dat ze in het deel Delft Zuid TU al rekening gehouden hebben met brede voertuigen, maar ik vrees van niet :?
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 04 jul 2013 13:52

Zo te zien zijn de haltes in de TU wijk wel uitgevoerd voor brede trams, denk ik.

Wat is SGH toch ellendig bezig. De sporen van lijn 1 van de Hoven naar bijna tot het eindpunt is vorig jaar in zijn geheel vervangen, maar bv. de bochten zijn overduidelijk niet geschikt gemaakt voor brede voertuigen terwijl toch al jaren bekend is dat lijn 1 ook Avenio's gaat krijgen. De bocht bij de Diepenbrockstraat is een paar maanden geleden vervangen en óók niet geschikt voor die trams. Dat alles terwijl over een jaar of vijf (?) er toch echt Avenio's zouden moeten gaan rijden op lijn 1.
Nu ook al een zinloze spoor op de Nieuwe Plantage, gewoonweg dom zitten toekijken terwijl ze wisten dat een brug en bovenleidingspaal in de weg stond en maar tegen de mensen zeggen dat over een paar weken lijn 19 met RegioCitadissen gaat rijden. :evil:

Het enige voordeel is dan weer wel dat de trams met het meeste comfort, de GTL's, voorlopig in ieder geval blijven rijden, en dat een normale verbinding in staat blijft.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 04 jul 2013 19:18

Heel Den haag ligt open voor nieuwe tram.... die bovenleidingsmast die in de wegstaat is een eitje toch... :D
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor robert55 » 04 jul 2013 20:50

Volgens mij hoort lijn 1 niet bij de lijnen die op korte termijn Avenio's krijgen. Er zitten in het stuk wat ik hardnekkig lijn 8 blijf noemen een paar moeilijke punten die niet zomaar op te lossen zijn: Parkstraat en Prins Willemstraat.

Verder vind ik het schema 'SGH = dom en HTM = goed' te makkelijk. Juist voor de keuzes die op uitvoeringsniveau worden gemaakt zoals de plaats van een bovenleidingsmast is HTM infra op zijn minst medeverantwoordelijk.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 04 jul 2013 22:02

Daar heb je gelijk in, ik moest even mijn irritatie kwijt. ;) Of dit nu SGH/HTM of wie dan ook is, het blijft absurd dat het zo gelopen is. :?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 15 jul 2013 23:49

Wat is SGH toch ellendig bezig. De sporen van lijn 1 van de Hoven naar bijna tot het eindpunt is vorig jaar in zijn geheel vervangen, maar bv. de bochten zijn overduidelijk niet geschikt gemaakt voor brede voertuigen terwijl toch al jaren bekend is dat lijn 1 ook Avenio's gaat krijgen. De bocht bij de Diepenbrockstraat is een paar maanden geleden vervangen en óók niet geschikt voor die trams. Dat alles terwijl over een jaar of vijf (?) er toch echt Avenio's zouden moeten gaan rijden op lijn 1.
Nu ook al een zinloze spoor op de Nieuwe Plantage, gewoonweg dom zitten toekijken terwijl ze wisten dat een brug en bovenleidingspaal in de weg stond en maar tegen de mensen zeggen dat over een paar weken lijn 19 met RegioCitadissen gaat rijden. :evil:

Het enige voordeel is dan weer wel dat de trams met het meeste comfort, de GTL's, voorlopig in ieder geval blijven rijden, en dat een normale verbinding in staat blijft.


Tja... als je dit allemaal zo leest, dan vraag je je werkelijk af, waar we zouden zijn zónder de eclatante succesnummers van het Stadsgewest Haaglanden...

Het OV van de toekomst ... hopelijk heeft het Stadsgewest Haaglanden tegen die tijd geleerd hoe het níét moet...
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 24 jul 2013 11:23

Deze ochtend was men weer aan het werk aan het perron van (het toekomstige eindpunt van) lijn 19 aan de Nieuwe Plantage. Diverse tegels waren weggehaald en zo te zien werd een extra 9houten) rand langs het perron aangebracht.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Slagathor » 24 jul 2013 13:53

Bert schreef:
Wat is SGH toch ellendig bezig. De sporen van lijn 1 van de Hoven naar bijna tot het eindpunt is vorig jaar in zijn geheel vervangen, maar bv. de bochten zijn overduidelijk niet geschikt gemaakt voor brede voertuigen terwijl toch al jaren bekend is dat lijn 1 ook Avenio's gaat krijgen. De bocht bij de Diepenbrockstraat is een paar maanden geleden vervangen en óók niet geschikt voor die trams. Dat alles terwijl over een jaar of vijf (?) er toch echt Avenio's zouden moeten gaan rijden op lijn 1.
Nu ook al een zinloze spoor op de Nieuwe Plantage, gewoonweg dom zitten toekijken terwijl ze wisten dat een brug en bovenleidingspaal in de weg stond en maar tegen de mensen zeggen dat over een paar weken lijn 19 met RegioCitadissen gaat rijden. :evil:

Het enige voordeel is dan weer wel dat de trams met het meeste comfort, de GTL's, voorlopig in ieder geval blijven rijden, en dat een normale verbinding in staat blijft.


Tja... als je dit allemaal zo leest, dan vraag je je werkelijk af, waar we zouden zijn zónder de eclatante succesnummers van het Stadsgewest Haaglanden...

Het OV van de toekomst ... hopelijk heeft het Stadsgewest Haaglanden tegen die tijd geleerd hoe het níét moet...


Ik heb de indruk dat men te weinig luistert naar de mensen die verstand hebben van het materieel en de infrastructuur, en zich veel te veel bezig houdt met de managersafdelingen en onderwerpen als passagiersstromen en SWOT analyses en marketing en dat soort flauwekul. Een andere verklaring kan ik ook niet verzinnen.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 24 jul 2013 14:04

Dat is marktwerking. Je ziet het overal als gevolg daarvan ontstaan.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor robert55 » 24 jul 2013 18:03

Als de lijn die naar Tanthof dezelfde is als de lijn die door de Parkstraat en de Jurriaan Koksttraat, de huidige lijn 1 dus, komen daar de eerste rijd geen [brede] Avenio's want die tracé delen zijn niet zomar om te bouwen.
Die standaard reactie dat de beslissers niet degenen zijn die de deskundigheid hebben en dat daardoor zaken fout gaan vind ik ongeloofwaardig. Ik heb dat al eerder gezegd in een discussie over een mast die fout zou staan: hoe kleiner de keuze, bijvoorbeeld de decimeter plaatsing van een mast, hoe groter de zekerheid dat die ontwerp- of uitvoeringskeuze door een techneut en niet door een algemeen manager is gemaakt
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Berichtdoor Charles » 25 jul 2013 17:58

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 22:27, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 986
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 25 jul 2013 18:15

Ik gok zo dat de sporendriehoek tussen halte Weidevogellaan en Gruttosingel ook met RegioCitadissen kan worden genomen. En ik weet niet of RegioCitadissen nu het laatste stukje van lijn 15 mogen berijden, maar het zou wel verbouwd gaan worden tot kopeindpunt voor de Avenio's.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 26 jul 2013 20:35

De driehoek wel, maar de regiocitadissen mogen volgens mij maar tot aan de overgang bij de Veenweg rijden. Net daarvoor staat er een wit RR-bordje met een rode streep op de mast, ik denk dat het verboden is om door te rijden voor die trams.

De ruimte bij de perrons bij Nootdorp eindpunt zijn vermoedeljjk te smal voor RC om te passeren. Tevens hobbelen de GTL's lekker over de duiker en de overgang bij de Veenweg op en neer. Er zijn daar wat verzakkingen/zettingen in de grond. Het zou me niks verbazen als dat laatste stuk van het trace nagekeken moet worden en aangepast en dat zal ook voor de Avenio's wel nodig zijn.

Een paar maanden geleden is er in de gemeente een informatieavond geweest over de geplande wijziging van het eindpunt in een tailtrack. Er is al een ontwerp, de keerlus om het Mercato-complex gaat weg en in het verlengde van de huidige (smalle) tramperronnetjes komt een tailtrack. Ik kon zelf niet op de infomatieavond zijn, maar las dit later in een blaadje of krantje. De HTM zou van plan zijn om de Avenio's eerst een tijdje (een jaar of zoiets) over het bestaande trace te laten rijden en pas als alles een tijdje goed gaat de tailtrack in Nootdorp aan te leggen. Dat zou dan ergens in 2015 gaan gebeuren, was het bericht. Better safe than sorry, zeg maar. ;)

(Ik woon niet ver van het eindpunt en interesseer me zowieso in het tramgebeuren. Ik zie de Avenio's uiteraard graag komen, hoe eerder hoe beter. Die sloop-GTL's zien er niet meer uit.)
joostvansurksum
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 26 jul 2013 21:31

Dat zou me dan meevallen van de HTM, in Delft hebben ze eerst de tailtrack aangelegd om er vervolgens achter te komen dat de RegioCitadis helemaal (nog) niet kan rijden over het traject. :roll:
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 26 jul 2013 22:36

Dat heet leren van ervaringen uit het verleden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 31 jul 2013 17:58

OVinDelft schreef:Dat zou me dan meevallen van de HTM, in Delft hebben ze eerst de tailtrack aangelegd om er vervolgens achter te komen dat de RegioCitadis helemaal (nog) niet kan rijden over het traject. :roll:


Ik moet wel even zeggen dat de HTM helemaal niets te maken heeft met de vertragingen rondom lijn 19. Er is al 2 jaar geleden door de HTM keurig geïnventariseerd wat er allemaal gedaan moest worden om de RegioCitadis te kunnen laten rijden op lijn 19. Dit is allemaal keurig in rapporten gezet (zelf gemaakt), echter werd dat allemaal aan de kant geschoven. De beun-de-haasmethode is veel beter en goedkoper volgens Haaglanden :evil:
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 31 jul 2013 18:25

Voor buitenstaanders is het erg vaag wie verantwoordelijk is voor wat. Omdat de HTM nu eenmaal de dienst uitvoert schuiven we (ik dus ook) het vaak op de HTM, terwijl ik zelf vaak ook niet weet wie een keuze heeft gemaakt: Haaglanden of HTM. :?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 11 aug 2013 17:11

OVinDelft schreef:Voor buitenstaanders is het erg vaag wie verantwoordelijk is voor wat. Omdat de HTM nu eenmaal de dienst uitvoert schuiven we (ik dus ook) het vaak op de HTM, terwijl ik zelf vaak ook niet weet wie een keuze heeft gemaakt: Haaglanden of HTM. :?


En daarom vraag ik me af, of het nu wel zo verstandig is, allerlei zaken die met de infrastructuur te maken hebben, bij de ambtenaren van het Stadsgewest Haaglanden neer te leggen en bij techneuten van HTM weg te halen. Immers, ver voor dat het woord Stadsgewest nog maar bestond, waren er al gemeentegrens overschrijdende tramlijnen: vanuit Den Haag tot naar Leiden en Katwijk aan toe. En het zelfs mogelijk de provinciegrens van Noord- en Zuid-Holland trammend te passeren, door in Leiden in de tram met bestemming Haarlem te stappen.

Let wel: Ik beweer niet dat vroeger alles beter was, maar vervoersbedrijven waren dus prima in staat om tramlijnen die gemeente- en provinciegrenzen overschrijden aan te leggen en te exploiteren, zonder bemoeienissen van allerlei bureaucratische bestuursorganen zoals stadsgewesten, vervoersregio's, vervoersautoriteiten, consessiehouders en hoe al die organen ook mogen heten.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor tetje » 11 aug 2013 17:57

Bert schreef:.... maar vervoersbedrijven waren dus prima in staat om tramlijnen die gemeente- en provinciegrenzen overschrijden aan te leggen en te exploiteren, zonder bemoeienissen van allerlei bureaucratische bestuursorganen zoals stadsgewesten, vervoersregio's, vervoersautoriteiten, consessiehouders en hoe al die organen ook mogen heten.


Gezien het feit dat er geen van over zijn waren die er ook niet toe in staat.. Alle OV, toen en nu, kan gewoon niet zonder overheidsgelden.
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Berichtdoor Charles » 11 aug 2013 18:55

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 22:28, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 986
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten