Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Berichtdoor Charles » 07 jul 2013 12:00

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 21:31, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1002
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor OVinDelft » 07 jul 2013 18:53

En ook deze week rijd lijn 2 weer met GTL! :D
http://www.htm.net/Pages/DEF/6/009.bGlqbj0y.HTML
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Slagathor » 08 jul 2013 07:57

Charles schreef:Ik meende dat de tailtrack bij het ziekenhuis MCH Antoniushove aangelegd werd voor lijn 19.
Die zou overgaan op RR-wagens. Maar inmiddels lees ik in diverse berichten dat dit feitelijk niet kan om meerdere oorzaken.

Op de site van SGH lees ik echter dat die tailtrack is aangelegd voor lijn 2... bron
Kortom, er zou alweer sprake zijn van omwisseling van de eindpunten in Leidschendam.


In de zomerdienstregelingflyers die nu in de trams hangen, staat inderdaad een kaartje waarop lijn 2 voor het MCH eindigt en de 6 en de 19 doorrijden. Het betreft wel een zomerdienstregeling, maar het zal toch niet nog een keer veranderen?
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 08 jul 2013 11:19

Uiteindelijk zal - zo mag ik hopen - lijn 19 wel ingekort worden tot Leidsenhage - Delft Noord. Uiteindelijk wordt het toch ook Leidsenhage - Delft TU Wijk met tweerichting materieel?
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor OVinDelft » 08 jul 2013 12:21

Ik hoop het eigenlijk niet, want die ingekorte verbinding vind ik maar niks en GTL rijd stukken beter dan dat lagevloerspul. Maar het is nou eenmaal anders verspild geld dus het zal wel moeten.
Het was/is de bedoeling dat wanneer lijn 19 wordt doorgetrokken tot de TU wijk er weer GTL's gaan rijden en de RegioCitadissen weer terug naar RR waar ze horen. Maar nu ik besef dat dat dus helemaal niet kan omdat er geen keerlus meer is bij MCH begin ik langzamerhand te denken dat er toch met RegioCitadissen (of als daar een tekort aan is aangevuld/versnelde invoer Avenio) moet worden gereden, of als alternatief wéér naar Leidschendam Noord gaan doorrijden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Charles » 10 jul 2013 16:28

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 21:48, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1002
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 10 jul 2013 19:25

De op de bovenste foto zichtbare lorries stonden trouwens zaterdag op de Varkensmarkt (dus buiten de sporen).
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor trambestuurder » 17 jul 2013 11:32

OVinDelft schreef:Ik hoop het eigenlijk niet, want die ingekorte verbinding vind ik maar niks en GTL rijd stukken beter dan dat lagevloerspul. Maar het is nou eenmaal anders verspild geld dus het zal wel moeten.
Het was/is de bedoeling dat wanneer lijn 19 wordt doorgetrokken tot de TU wijk er weer GTL's gaan rijden en de RegioCitadissen weer terug naar RR waar ze horen. Maar nu ik besef dat dat dus helemaal niet kan omdat er geen keerlus meer is bij MCH begin ik langzamerhand te denken dat er toch met RegioCitadissen (of als daar een tekort aan is aangevuld/versnelde invoer Avenio) moet worden gereden, of als alternatief wéér naar Leidschendam Noord gaan doorrijden.



het laatste zal het geval zijn, want lijn 19 is pas na 2016-2017 aan de beurt voor Avenio
dus als het traject delft TU in 2015 klaar is ( met nadruk als :lol: ) zal lijn 19 tussen L Noord den Delft TU gaan rijden
en zo blijven we nog wel even aan her veranderen hoor :mrgreen:
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 17 jul 2013 13:46

Delft wil nu lijn 1 naar Delft Tu Wijk.
http://www.htmfoto.nl/nieuws/tonen.php? ... 7&item=250
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Berichtdoor Charles » 10 aug 2013 17:02

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 21:49, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1002
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Tiktak » 10 aug 2013 23:11

@Charles,
de Meettram is een tweerichtingstram
Tiktak
 
Berichten: 718
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor OVinDelft » 10 aug 2013 23:34

Gewoon een A bak van een GTL omwisselen voor een B bak voor de pekeltrams, er staan er nog genoeg op dat opstelterrein! Straks gaat ook de keerlus Nootdorp weg, plus het laatste stukje lijn 3, keerspoor Nieuwe Plantage en Antoniushove. Best wel wat stukken alleen nog maar geschikt voor tweerichtingstrams. Natuurlijk is voor Antoniushove er ook een makkelijke oplossing door de wissel richting L'dam Noord vast te zetten en gewoon even doorkarren naar de keerlus zodat er minder wissels verzet hoeven te worden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 11 aug 2013 09:29

Ik betwijfel of het "gewoon" omwisselen wel een twee richting GTL oplevert. Technisch lijkt een GTL mij een soort koppelstel. Wellicht dat de ontwerper zelve, ing. DaB zijn licht hierover kan schijnen.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor dAb » 11 aug 2013 11:17

wattman schreef:Ik betwijfel of het "gewoon" omwisselen wel een twee richting GTL oplevert. Technisch lijkt een GTL mij een soort koppelstel. Wellicht dat de ontwerper zelve, ing. DaB zijn licht hierover kan schijnen.

Ja inderdaad, maar de GTL8 is ontworpen om even snel met accelaratie zowel vooruit als (met de hulpcontroller) achteruit te rijden, in beide richtingen dus tot max. 72 km/h = 20 m/s. Uiteraard mits de tractie-schakelingen, beugels, hydraulica enz. niet *veranderd* zijn t.o.v. de 80-er jaren, iets wat ik en Ir. Haring uitdrukkelijk hebben verordenneerd, zeg maar: bevolen en vastgelegd voor de verdere toekomst. Dit om te voorkómen, dat er -- zoals bij het PCC-materieel helaas al het geval was -- met allerlei ondoordachte "wijzigingen", door niet (meer) van de historie bewusten, zonder benul [of] van enige kennis van de tractie-schakelingen en waarom/waartoe ze zó zijn ontworpen gelet op de PCC-flaters uit een verder verleden .., dus door onwijze aanpassingen de MTBF-betrouwbaarheid zou worden aangetast » en bedrijfszekerheid, die zich inmiddels ruim bewezen had tot ca. 2008-09, toen helaas met allerlei flutsels, als een botsneus, niet bruin geschilderde airco, camara's en OV-chip ICT, ledlampjes met bergen omzetters (i.p.v. 2 TL-40W-buizen in serie met 2 -standaard- gloeilampen 225V/60W op 600V) en zo meer, de afbraak werd ingezet. Op de schakelschema's is te zien, hoe met een daartoe voorziene eenvoudige omschakeling in de Back-up Controller, zo in 2-richting-bedrijf gereden kan worden. Het eenrichting rijden wordt alleen door de deuren + zetels bepaald, dus met 2 GTL8-koppen kan niet zonder meer "omgebouwd" worden, wel met = o.l.v. deskundigen, zoals ing. Bert de Lange of Rinus van der Kuil, voorzover die niet door het huidige HTM-management (resp. nogal manke directie) op een zijspoor weggezet zijn, hetgeen ook bijvoorbeeld de bekwame Peter van Bommel is overkomen ... Enfin: de toekomst zal het wijzen ... :shock: D.A.Borgdorff - e.i. 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Werk aan spoor Delft-Noord/Rijswijk Zuid?

Berichtdoor Bert » 11 aug 2013 16:38

Vannacht - de nacht van zaterdag op zondag - rond een uur of drie hoorde ik bel bij het overpad van de halte Brasserskade bellen en hoorde geluiden, die aan werkzaamheden aan de trambaan doen denken: klanken van metaal op metaal, ronken van motoren en stemmen.

Ik ben vanmiddag eens gaan kijken maar er is niets te zien: ook de bovenleidingmasten in de boog van tram 19 staan nog netjes tussen de sporen in. Naar verluidt staan die in weg, om daar met RR trams te kunnen rijden.

Ik ben benieuwd of iemand weet, of hier in Delft-Noord/Rijswijk-Zuid inderdaad aan de tramsporen wordt gewerkt?

Opvallend is trouwens ook, de trams van lijn 19 in de boog op de Vrijenbanselaan zich weer flink laten horen, maar dat kan ook komen doordat de wind weer deze kant uitwaait.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor OVinDelft » 11 aug 2013 19:02

Zo'n dergelijk geluid heb ik ook wel eens in het zuiden van Delft gehoord 's nachts, ben niet gaan kijken maar was een hels kabaal net nadat de laatste tram langs was geweest. Ging iets van een uur door, volgens mij kon de hele buurt niet slapen. :roll: Klonk als slijpen van metaal.
Overigens, de bel van de voetgangersovergang bij de halte Brasserskade gaat op willekeurige tijdstippen aan. Natuurlijk ook wanneer de tram langskomt maar in elk geval toen ik daar een paar maanden geleden een paar minuten stond ging die bel telkens aan terwijl er niets of niemand bij de sensoren in de buurt kwam. Misschien hebben ze dat aangepast???
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Bert » 11 aug 2013 21:02

OVinDelft schreef:Overigens, de bel van de voetgangersovergang bij de halte Brasserskade gaat op willekeurige tijdstippen aan. Natuurlijk ook wanneer de tram langskomt maar in elk geval toen ik daar een paar maanden geleden een paar minuten stond ging die bel telkens aan terwijl er niets of niemand bij de sensoren in de buurt kwam. Misschien hebben ze dat aangepast???


Ik hoor die bel inderdaad wel vaker, soms ook midden in de nacht.

Ik kan me trouwens nog herinneren dat vlak na de opening van de halte Brasserskade op de huidige plek, het in de buurt klachten regende over het volume van de bel: die was tot ver in omgeving te horen. Er ontstond veel onbegrip omdat de klagers van het kastje naar de muur werden gestuurd: gemeente Delft, gemeente Rijswijk, HTM en Haaglanden verwezen alsmaar naar elkaar, totdat boze buurtbewoners het zat werden en de bel meerdere malen met geweld het zwijgen oplegde. Uiteindelijk is het volume gedempt maar, zoals gezegd: hij is nog steeds te horen. Waarom daar overigens naast lichten ook nog een bel moest komen, heeft niemand ooit begrepen.

Nog een vraag: wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de abri's? De huidige abri's namelijk lijken meer ontworpen voor reclamedoeleinden dan het bieden van beschutting tegen de elementen aan wachtende reizigers.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor willem » 11 aug 2013 21:04

Bert schreef:Nog een vraag: wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de abri's? De huidige abri's namelijk lijken meer ontworpen voor reclamedoeleinden dan het bieden van beschutting tegen de elementen aan wachtende reizigers.

Meestal is dat de wegbeheerder, dus de gemeente Delft/Rijswijk (de halte ligt exact op de gemeentegrens). De vervoerders zijn daar niet verantwoordelijk voor, want infrastructuur is gescheiden van exploitatie.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor OVinDelft » 11 aug 2013 22:09

Zeker zulke lichten zullen van de gemeente zijn. De gemeente Delft vind het overigens leuk om voor elke tramwegovergang een totaal ander type stoplicht en geluid te gebruiken. Daardoor hoor je bij de ene overgang niks, bij de andere een heel zacht piepje, bij de andere een heel hard piepje, en bij die daarna het geluid en aantal decibellen van een volwaardige AHOB spoorwegovergang; die de HTM overigens ook heeft tussen de halte Brasserskade en Verffabriek.
Sowieso wordt ik knetter van al die verschillende types stoplichten in Delft, is echt irritant als elke kruising weer op een andere manier aangeeft wanneer en hoe je in een bepaalde richting mag.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 12 aug 2013 07:17

Charles schreef:Nu HTM/SGH druk doende zijn om zgn tailtracks aan te leggen, vraag ik me af hoe die onderhouden worden...
Pekeltrams, slijptram en meetttram kunnen daar niets doen omdat het éénrichtingswagens zijn; dat wordt dus met het handje pekelen :D
De nieuw aangelegde tailtrack bij zkh Antoniushove is overigens wel voorzien van wisselverwarming [perfect]


Helaas is dit toch nog toekomstmuziek, de wissels zijn wel voorbereid voor wisselverwarming (te zien aan de 2 extra kastjes voor of na de tongen). Er zitten echter nog geen verwarmingselementen in...

Er is momenteel een nieuwe slijpauto in bestelling, die zal vermoedelijk de werkzaamheden van de slijptram overnemen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten