robert55 schreef:IK snap het verhaal van Joop niet. Vindt hij de wiki interprettie die hier wordt geciteerd nou onzin of niet [en waarom]?
Ik denk dat die wiki-nonsense van onbenullige woordvoerders van de HTM afkomstig was:
""In het voorjaar van 2007 ontstonden problemen met de draaistellen van veel GTL8-rijtuigen door een combinatie van factoren:
-1- de ouderdom van een groot aantal (PCC)-draaistellen
-2- kwalitatieve tekortkomingen van de laatst geleverde draaistellen uit 1992/93
-3- moeizame verkrijgbaarheid van onderdelen (de HTM nam zelfs de PCC-cars van Marseille over om essentiële onderdelen te kunnen hergebruiken)
-4- extreme slijtage aan de wielflenzen door een nieuw gekozen railprofiel het medegebruik (sinds 2006) van sporen door de RegioCitadis van RandstadRail, waarvan de draaistellen een geheel andere rijkarakteristiek vertonen.
Na enkele ontsporingen en veel uitval van materieel werd een "noodprogramma" opgesteld. Hierbij werden zowel de trambaan als alle draaistellen "gecontroleerd" en waar nodig "gerepareerd". ...""
Hierbij is een verkeerde suggestie gewekt, dat het onheil sinds 2007 slechts en uitsluitend te wijten zou zijn aan "plotseling optredende mankementen" van PCC/GTL-draaistellen.!
Voor wat betreft de punten (1) : de ouderdom was inherent al zeer geruime tijd bekend, maar sinds een aantal ("plotseling") gewijzigde "nieuwe" railprofielen, bestemd voor tamelijk slecht lopende RegioCitadis-draaistellen, die eigenlijk meer voor "hoofdspoor" bestemd en berekend waren (met referte aan de ontsporingen van RR rondom CS-Ternoot, waardoor zelfs een jaar 2006-2007 niet met dit HTM-pronkstuk gereden kon worden, iets wat voordien nog nooit vertoond was) ligt m.i. de oorzaak duidelijk bij toen gewijzigde railprofielen, en slecht onderhouden askappen van de GTL/PCC-draaistellen, met zgn. "dropjesvorming" als reeds zeer lang bekend resultaat van zulk een gebrekkig onderhoud (was in 1971 al gesignaleerd + afdoende opgelost).
(2) is een pure leugen over de door RMO geproduceerde draaistellen = ook nonsens / onzin
(3) zou kunnen, maar er zijn wereldwijd tot in oostbloklanden vele onderdelen voorhanden
(4) dát is de enige en ware oorzaak, en zo geldt dat -- behalve voor de Alstom RR-trams -- ook voor het nieuwe aangekochte Siemens Avenio-materieel, het nieuwste pronkstuk voor de HTM.! Tot zover
Oud HTM-El.Ingenieur D.A. Borgdorff
PS: in datzelfde (wegens blokkade niet meer door mij te redigeren) wikipedia GTL8-artikel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelede_Tra ... sinds_2007 staat nog meer onzinnige lariekoek:
**In 2011 en 2012 heeft de HTM alle trams van de tweede Pantograaf, die op de B-Bak is gemonteerd, verwijderd. Dit in verband met bezuinigingen op de onderhoudskosten.** -
Hoe kun je nog meer van zulke "sterke verhalen broodjes aap" rondspuien
...
De 2e = reserve-beugel pantograaf is slechts voor noodgevallen bestemd en wordt/werd verder niet gebruikt, dus kan/kon natuurlijk echt niet slijten, dus van een besparing op onderhoudskosten zou zeker geen sprake kunnen zijn, integendeel : door het slopen en weghalen van die redundante panto/beugel kan een GTL-rijtuig bij beugel- e.a. storingen niet meer zelfstandig weggereden worden, maar moet tegen veel meer onderhoudskosten en overlast worden weggesleept, dat wil zeggen een teruggang naar veel primitievere, dus onhandiger tijden, zoals recent (= eind augustus) gebleken is bij het (zogenoemde) voertuig dat, of de wagen, die op en aan de Lijnbaan door nog onbekende oorzaak is "gestrand" en dat duurde ruim 3 uur in plaats van enkele minuten, zodat zich daar bergen materieel ophoopten, en het tramverkeer daardoor danig werd ontregeld, zie verder :
http://www.omroepwest.nl/nieuws/31-08-2 ... -ontregeld