Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 07 okt 2013 21:36

Toeval of niet: uitgerekend vandaag moest ik Leidschendam zijn, niet ver van Leidschenhage.

Op de heenweg viel me bij het beginpunt Nieuwe Plantage niet alleen het "toiletgebouw" op het perron van lijn 1 op, ook stonden een groot aantal fietsen óp het perron gestald, schots en scheef tegen de hekken. De fietsenrekken die daar in de buurt stonden hebben plaats moeten maken voor de verbreding van de halte: beetje slordig van de gemeente Delft en/of Stadsgewest Haaglanden om geen rekening houden met reizigers, die met de fiets naar het nieuwe beginpunt komen...Beetje tegenvallend vind ik ook, dat de halte nog steeds niet klaar oogt. Op sommige plekken wapperen nog de rood-witte afzetlinten omdat hekwerken en abri's ontbreken en een bezem over het perron is ook vergeten: al met al oogt het allemaal wat rommelig maar dat past wel goed in het Delft van vandaag :(

Maar goed... de reis naar Leidschendam met de RandstadRail "voertuigen". Richting Leidschendam was het vanwege een stroomstoring omrijden met lijn 15: de terugreis ook niet vlekkeloos: om verder niet bekende redenen reed het "voertuig" niet verder dan de Gruttosingel, om daar ruim 20 minuten op de "achtervanger" te wachten... Blijkbaar horen dit soort dingen tegenwoordig bij een eerste dag ...

Verder vind ik het opvallend dat HTM het Randstadrailmaterieel "voertuigen" blijft noemen, terwijl in de "voertuigen" wordt omgeroepen dat deze tram niet verder rijdt dan .... Het Randstadmaterieel is toch een gewone tram?
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 07 okt 2013 23:23

Tja, een fiets is ook een voertuig, een auto ook, een trein ook. Doet er eigenlijk niet toe. Maar zoals je weet heeft Haaglanden nogal een aparte manier om dingen aan te duiden. Zoals bijvoorbeeld het ondertussen bekende (beruchte?) woord "tailtrack" wat in correct Nederlands natuurlijk gewoon keerspoor moet zijn, en in het Engels "siding".
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 08 okt 2013 06:49

Bert schreef:...Beetje tegenvallend vind ik ook, dat de halte nog steeds niet klaar oogt.


Mooi detail op het perron richting Scheveningen is ook nog dat het toilethuisje pal tegen het haltebord is geplaatst, waarbij staand op het perron het haltebord vrijwel verborgen is.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 08 okt 2013 10:45

OVinDelft schreef:Tja, een fiets is ook een voertuig, een auto ook, een trein ook. Doet er eigenlijk niet toe. Maar zoals je weet heeft Haaglanden nogal een aparte manier om dingen aan te duiden. Zoals bijvoorbeeld het ondertussen bekende (beruchte?) woord "tailtrack" wat in correct Nederlands natuurlijk gewoon keerspoor moet zijn, en in het Engels "siding".


Tailtrack vind ik inderdaad ook een storende term, het erge is dat niemand weet waar je het over hebt als je met een keerspoor aan komt zetten. De tailtrack zou hooguit het einde van het spoor na het laatste station kunnen zijn, wat bij de metro van de RET bekend staat als 'uitloopspoor'. Deze hebben als functie dat het signaal 'stop' van de ATB bij het einde van het spoor verder weg ligt, zodat je harder kunt binnenrijden op het eindpunt. Soms werd doorgereden om valse bezetmeldingen te verwijderen: uitloopspoor Binnenhof tijdens zijn laatste dagen: http://www.youtube.com/watch?v=xGgepb6dwjc
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 08 okt 2013 13:15

Mooi gezicht die RR voertuigen op lijn 19 , ze reden vandaag ''weer'' erg onregematig, van de week ook al ,wat is er aan de hand.... ;)
er kwamen 2 voertuigen richting leidschenhage kort na elkaar ,richting delft heb ik een half uur zitten wachten ,kwam er geen 1 :evil: .....ben toen maar verder gegaan geen filmpje van helaas.... :mrgreen:



http://youtu.be/YTacagaEl3I
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 08 okt 2013 15:19

Leuke filmpjes! Bij het filmpje op de Nieuwe Plantage staan zie je al een probleem ontstaan: mensen die achterin uitstappen uit lijn 19 lopen langs het stootblok naar de halte voor lijn 1 richting Tanthof.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 08 okt 2013 16:06

Ik zag hedenochtend ook al twee wagens op 2 minuten achter elkaar. De eerste wagen vertrok op de tijd van de achterganger. Gelet op de korte keertijd aan Delft Noord (vraag me af of er wel tijd is om van de toiletten aldaar gebruik te maken...), vrees ik dat inlopen van zo'n serieuse vertraging gedurende de dag kansloos is.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 08 okt 2013 19:52

Ik heb een set foto's op Flickr gezet als illustratie van een hoop zaken die hiervoor zijn gesignaleerd. Hierbij het verborgen haltebord. Overigens staat er op de Veolia halteborden geen enkele informatie. Zoals gezegd, het HTM halteborden zijn verwijderd. Zo staat er dus op het perron van lijn 19 geen enkel haltebord.

Afbeelding
20131008 Delft Noord (Nieuwe Plantage) by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 08 okt 2013 20:17

Ook leuk is dat er dus helemaal geen informatie staat over bus 130, maar van de gemeente Delft ben ik ondertussen al gewend dat wanneer er een informatiebord verdwijnt er nooit een voor terugkomt. (kijk maar eens bij de halte Sadatweg waar al minstens een half jaar geen enkel spoor te bekennen is van iets wat op reizigersinformatie lijkt)
Eigenlijk zou ik de gemeente Delft moeten aanschrijven maar ik heb niet echt veel tijd daarvoor op dit moment.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 09 okt 2013 00:43

OVinDelft schreef:Tja, een fiets is ook een voertuig, een auto ook, een trein ook. Doet er eigenlijk niet toe. Maar zoals je weet heeft Haaglanden nogal een aparte manier om dingen aan te duiden. Zoals bijvoorbeeld het ondertussen bekende (beruchte?) woord "tailtrack" wat in correct Nederlands natuurlijk gewoon keerspoor moet zijn, en in het Engels "siding".


Het woord voertuig wordt over het algemeen gebruikt als verzamelnaam voor vervoermiddelen die over land gaan. In verband met Randstadrail is de term rijtuig meer van toepassing want de definitie van rijtuig is: een vervoermiddel dat is ingericht voor het vervoer van personen en zich langs spoorrails voortbeweegt. De juiste term zou dus eigenlijk Randstadrailrijtuig moeten zijn, want zowel een tram als metro worden langs spoorrails voortbewogen en zijn ingericht voor het vervoer van personen.

Ik vind daarom de term Randstadrailvoertuig een wat vreemde aanduiding: vooral ook omdat het woord voertuig in het dagelijkse spraakgebruik nauwelijks wordt gebruikt. Er zullen maar weinig mensen zijn die zeggen: "Ik ben te laat, ik heb het (Randstadrail)voertuig gemist." In het dagelijkse spraakgebruik is het toch: "Ik ben te laat, ik heb de tram gemist."

En ja... een "tailtrack" is in correct Nederlands inderdaad keer- of kopspoor.

Ik weet het: ik ben een taalpurist...
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 09 okt 2013 01:07

OVinDelft schreef:Ook leuk is dat er dus helemaal geen informatie staat over bus 130, maar van de gemeente Delft ben ik ondertussen al gewend dat wanneer er een informatiebord verdwijnt er nooit een voor terugkomt. (kijk maar eens bij de halte Sadatweg waar al minstens een half jaar geen enkel spoor te bekennen is van iets wat op reizigersinformatie lijkt)
Eigenlijk zou ik de gemeente Delft moeten aanschrijven maar ik heb niet echt veel tijd daarvoor op dit moment.


Zeldzaam is dat niet hoor. De halte Brasserskade is ook een mooi voorbeeld.

Na de samenvoeging van de halten Brasserskade en Vrijenbanselaan en de verplaatsing naar de huidige plaats, was in de abri op het perron richting Delft Zuid korte tijd LOMBOKSTRAAT als haltenaam vermeldt: in de abri op perron richting Den Haag BRASSERSKADE. :x Maar: inmiddels is het bijna goed: Lombokstraat is vervangen door BRASSERKADE.

Na de werkzaamheden in het voorjaar, heeft het ook wéken geduurd, voordat de reisinformatie weer was aangebracht.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 09 okt 2013 07:14

Aanvulling werkzaamheden hedenochtend
Er zijn weer graafwerkzaamheden op het perron van lijn 1 richting Scheveningen.

Bert schreef:

Ik weet het: ik ben een taalpurist...


Mijn inziens hoef je absoluut geen taalpurist te zijn om te zien dat dit een staaltje "Randstadrail Newspeak" is. Kennelijk heeft men bedacht dat het allemaal anders moet om aan te geven dat RR geheel wat anders is...
Ik heb nog een paar suggesties
1 (gestolen van Indian Railways): we kennen geen bestuurder meer, maar een "Randstadrail Pilot".
2. Een halte is ook te normaal, dat had minimaal een "Randstadrail station stop" moeten zijn.
3. Een koppelstel RR: "Dubbele unit".
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor dekorte » 09 okt 2013 18:52

De graafwerkzaamheden hebben uit eindelijk geresulteerd in twee ' hoge palen ' met iets wat lijkt op een bord aan natuurlijk de bovenzijde der beide palen.
dekorte
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 dec 2011 19:12

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 09 okt 2013 20:32

Heerlijke beschrijving! :mrgreen:
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor robert55 » 09 okt 2013 22:08

Tailtrack als één woord is net zo min goed Engels als sowieso correct Duits is.
Het moet los, hoogstens met een streepje. Ik ben het begrip in de UK bladen eigenlijk nooit tegengekomen, ik vind vooral Noord Amerikaanse links.
Een rijtuig hoeft overigens niet per se op rails, de Gouden Koets is er ook een.
RandstadRailVoertuig lijkt een soort aanpassing van Light Rail Vehicle te zijn.

En dan te bedenken dat een aantal Duitse steden het woord Tram [waarschijnlijk uitgesproken met een korte a] probeert in te voeren in plaats van Strassenbahn
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 09 okt 2013 22:12

Als we het met z'n allen vanaf nu gewoon het Randstadspoor en de straatspoorweg noemen zijn we allemaal blij. :mrgreen:
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 10 okt 2013 13:16

Bert schreef:
Ik weet het: ik ben een taalpurist...

Er zijn meer mensen die zich ergeren aan het onnodig gebruik van engels voor dingen waar in het Nederlands een prima woord voor is. ;)
Soms heb ik het idee dat Nederlanders zich schamen voor hun eigen taal. Zo was ik gisteren nog op Schiphol (na een vakantie) en daar kom je amper een woord Nederlands tegen.

Om na deze crie-de-coeur (nee, is ook geen Nederlands) weer terug te keren naar het onderwerp: is al iets bekend over de eerste ervaringen met de Citadissen op lijn 19?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 11 okt 2013 10:14

Inmiddels heeft men over halte informatie aan de Nieuwe Plantage (alias Delft Noord) niet te klagen. Naast het infoscherm aan de halteplaal van lijn 1 richting Scheveningen, kan men nu genieten van een scherm met maar liefst 11 regels waar op de vertrektijden aangekondigd worden. Dat waren dus die hierboven genoemde werkzaamheden. Toen ik hedenochtend langskwam stonden alleen de ritten van lijn 1 aangekondigd (geen tram 19 of bus 130), met gevolg dat men de vertrektijden van deze lijn tot ca 45 minuten op voorhand kon aflezen. Tevens blijkt uit het scherm dat Delft Noord de volgende perrons kent: A en C (B zal wel het spoor van lijn 19 zijn). Minpuntje is wel dat men staande op perron A richting Scheveningen het hoofd in de nek moet leggen om het scherm af te lezen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 11 okt 2013 19:01

Toen ik er vanavond langs reed stonden alle lijnen er wel op, maar wel in tweevoud. Kennelijk zijn ze nog bezig om het ding in te regelen.
Overigens reed er toen op de trambrug een Citadis die werd gevolgd door een GTL van lijn 1. Dat zal dus een net-niet overstap geweest zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 11 okt 2013 19:18

In de richting Den Haag bedoel je? Want richting Delft Tanthof had dat een net-wel overstap geweest.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten