Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 24 feb 2014 20:22

Er is begonnen met de T-spitsing bij ypenburg-centrum zag ik ... [respect]
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor winterapfel » 24 feb 2014 21:59

trammelant schreef:Er is begonnen met de T-spitsing bij ypenburg-centrum zag ik ... [respect]

Wat heeft deze ook alweer voor doel?
winterapfel
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 nov 2013 17:32

Re: Lijn 19

Berichtdoor xCookiesolax » 25 feb 2014 11:09

winterapfel schreef:
trammelant schreef:Er is begonnen met de T-spitsing bij ypenburg-centrum zag ik ... [respect]

Wat heeft deze ook alweer voor doel?


Zodra er aan de verhoging van de Hoornbrug wordt begonnen kan tramlijn 1 niet meer over de Delfweg langs de Vliet.
Tramlijn 1 zal dan de route van tramlijn 15 volgen tot halte Plesmanlaan, daarna rechtsaf over de nieuwe boog richting Brasserskade.
Ik vrees echter dat deze tijdelijke maatregel misschien straks definitief zal worden :(
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 25 feb 2014 20:29

Omdat lijn 1 te weinig in/uitstappers heeft op het traject langs de vliet ....toch?
Denk veel passagiers er niet blij mee zal wezen als het doorgaat.....via ypenburg is niet de snelste route naar Delft.
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor xCookiesolax » 25 feb 2014 20:40

trammelant schreef:Omdat lijn 1 te weinig in/uitstappers heeft op het traject langs de vliet ....toch?
Denk veel passagiers er niet blij mee zal wezen als het doorgaat.....via ypenburg is niet de snelste route naar Delft.


Het aantal in/uitstappers is inderdaad vrij laag. Daarnaast ook de volgende redenen:

- De helling vanaf de verhoogde Hoornbrug naar de halte Broekpolder van tram 1 wordt te stijl
- Als tramlijn 1 ergens na 2016 met avenio's gaat rijden zou het hele traject langs de vliet te smal zijn

Het gaat inderdaad langer duren om in Delft te komen en een mooie deel van de route zal verdwijnen!
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 25 feb 2014 21:26

Dit voorjaar dus maar veel foto's schieten van zowel GTL's als museummaterieel op het traject langs de Vliet. Zo te zien komt het voorjaar er ook al snel aan!
Ik betwijfel overigens of het definitief wordt want zo'n rare omleiding en ritduurverlenging is natuurlijk echt geen 'R-Net kwaliteit' hé. 8-) En hoeveel mensen zullen er daadwerkelijk profiteren? We hebben tenslotte al lijn 15 en 19 waarvan vooral die laatste al een veel te grote capaciteit heeft.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 25 feb 2014 21:54

trammelant schreef:Omdat lijn 1 te weinig in/uitstappers heeft op het traject langs de vliet

Het traject langs de Vliet lag er de afgelopen eeuw dan ook vooral omdat het de snelste route van Delft naar Den Haag is, niet om de paar woningen langs die weg van een tramverbinding te voorzien.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor koploper46 » 25 feb 2014 23:04

Ik zou het erg zonde vinden als het stuk langs de vliet verleden tijd gaat worden.
Het zou technisch wel mogelijk zijn om de boog van de hoornbrug aan te passen zodat er zo nog via de vliet gereden kan worden, en wat rails verleggen en evt. Iets anders laten rijden bij broekpolder.
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 26 feb 2014 00:30

Ik dacht dat ergens op de website van de gemeente Rijswijk een kaart staat met de plannen Haagweg-Hoornburg waarop heel vaag te zien was dat er dus wel degelijk nieuwe verbindingsbogen worden aangelegd. Hoe ze dat precies gaan inpassen is nog niet echt duidelijk maar we zullen het zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 26 feb 2014 01:59

Er is ook al jaren sprake van dat lijn 1 via de Plaspoelpolder de Vliet bereikt. Een soort nieuwe Schutbrug dus ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 26 feb 2014 11:53

Zou dat dan via de route van lijn 17 gaan en dan ergens over de Vliet een brug bouwen? Ik zie daar het nut niet van in omdat die buurt al goed genoeg wordt bediend en het voor de passagiers Delft - Den Haag er niet beter op wordt. Bij de Hoornbrug kan je toch al oversteken dus dan lijkt het mij een goedkopere oplossing om dat ook daar proberen in te passen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Sjoerd » 26 feb 2014 12:00

Ik heb even geprobeerd er informatie over op te zoeken. Dit is wat ik gevonden heb;

http://www.rijswijk.nl/sites/default/fi ... ta_do-.pdf

"Aan de zijde van de Laan van Hoornwijck gaat de betonconstructie over in spoor in ballast en sluit aan op de bestaande situatie." (pagina 34, paragraaf 6.3.2)

"Voor de tram gelden normen met betrekking tot de top en dalboog in het spooralignement, deze zijn op
zijn minst 1500 en 1000 m. Dit zijn ook de top en dalbogen die zijn toegepast in het ontwerp. Het maximale
stijgingspercentage voor een tramspoor in rechtstand bedraagt 4,5%. Omdat de helling ook in een boog
ligt heeft deze invloed op het hellingspercentage. Met de combinatie van horizontaal en verticaal ontwerp
is het mogelijk een hellingspercentage van 4,4% toe te passen.
Waar de lijnen 1 en 15 splitsen in een lijn richting Delft en één richting Ypenburg is de helling flauwer. Zo
is het vlak waarin de wissels komen te liggen minder stijl. Dit is beter voor het onderhoud en comfort van
de reiziger."
(pagina 38, paragraaf 6.6)

"Tramlijn vrije kruising
In de huidige situatie liggen, direct na de brug, de wissels van de aansluiting van de tramlijn uit Delft. Ook
is er direct na die wissels al een hoogteverschil tussen de doorgaande tramsporen op de hoge dijk en de
naar Delft afslaande tramsporen die zakken naar het maaiveld van de vrije kruisingen. Dit hoogteverschil
is voor een groot deel opgevangen met een betonnen keerwand.
Omdat de ligging van de tramsporen op de nieuwe brug in dwarsrichting wijzigt zal een klein deel van
die keerwanden worden aangepast. De viaducten van de vrije kruisingen blijven op de huidige ligging."
(pagina 40, paragraaf 6.7.2)

"De trambaan wordt gedurende de uitvoering van fase 1 over één brugdek geleidt over één spoor. Hierbij
komt de aansluiting met de tramlijn 1 naar Delft naar alle waarschijnlijk tijdelijk te vervallen. Bij de nadere
uitwerking wordt bekeken of het mogelijk is om deze aansluiting zolang mogelijk te handhaven. Ten
behoeve van de éénsporigheid worden tijdelijke wissels ingebouwd. Daarnaast worden stoplichten/seinen
geplaatst om te voorkomen dat tegenliggende trams tegelijk gebruik proberen te maken van hetzelfde
spoor. Na afronding van fase 1 maakt het tramverkeer gebruik van het nieuwe brugdek en is er geen
fasering meer benodigd voor de tram."
(pagina 44, paragraaf 7.3)


Dit alles geeft duidelijk aan dat het dus ondanks dat de Hoornbrug straks hoger is, toch mogelijk blijft om de splitsing van lijn 1 en 15 op de huidige plaats te behouden.
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Lijn 19

Berichtdoor robert55 » 26 feb 2014 21:33

dank voor het zoeken van informatie
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 26 feb 2014 21:56

Ook dank van mij kant... ;)
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor xCookiesolax » 02 maart 2014 20:54

In het weekend van 15 en 16 maart 2014 werkt HTM aan de sporen bij de Plesmanlaan.
Tramlijn 19 rijdt een aangepaste route: vanaf de Scholekstersingel gaat de tram via de route van tramlijn 15 naar halte Hoornbrug. Bij de halte Hoornbrug kunnen passagiers overstappen voor de richting Delft. De tram rijdt vervolgens leeg richting station Voorburg om te keren.

Vanzelfsprekend rijdt tramlijn 19 dit weekend met GTL-8 trams. Aangezien keren met deze trams bij winkelcentrum Leidsenhage niet mogelijk is zal tramlijn 19 doorrijden naar Leidschendam Noord (eindpunt tramlijn 6).
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Lijn 19

Berichtdoor michaeldenhaag » 08 maart 2014 18:22

Ik zag de borden al bij de haltes staan. Echter, een sticker op het vertrektijdenvenster bevat een fout. Hierop staat dat de afwijkende tijden gelden op 15 en 16 april in plaats van maart. Beetje slordig. Is er trouwens al bekend wat de GTL's voor bestemmingsfilm gaan hebben? Hoornbrug of gewoon Delft Noord (wat ook uniek zou zijn op GTl's).
Edit: even een fotootje bijgevoegd van de vermeende sticker :D
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door michaeldenhaag op 09 maart 2014 18:10, in totaal 1 keer bewerkt
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 08 maart 2014 21:53

De HTM heeft de gewoonte om bij omleidingen en dergelijke de oorspronkelijke bestemmingsteksten aan te houden. De kans is dus groot dat er inderdaad GTL's met Delft Noord als bestemming gaan rondrijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor michaeldenhaag » 13 maart 2014 09:52

Helaas zal ik het fotomoment van GTL's die Delft Noord filmen uit moeten stellen :D Op de digitale borden op Leidschenveen Centrum las ik dat de geplande werkzaamheden voor dit weekend aan de verbindingsboog in Ypenburg zijn uitgesteld. Lijn 19 zal dus in het weekend van 15 en 16 maart gewoon met RegioCitadissen rijden. Weet iemand de reden van uitstel?
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Lijn 19

Berichtdoor hharry » 17 maart 2014 22:35

ik was afgelopen zaterdag op het TU Delft terrein om te kijken naar de vorderingen aan de trambaan. Er liggen nu sporen vanaf Mijnbouwplein tot voorbij de Kernreactor. De Keerlus is nog niet aangelegd. Er is een onderbreking, onder het viaduct van de Kruithuisweg. Op de Zuidwal is ook nog een onderbreking.
De vraag is vanneer de Sebastiaanbrug vervangen gaat worden.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 18 maart 2014 16:55

Er zijn op het traject nog veel kleinere onderbrekingen, vooral bij kruisingen en op de Kapelsbrug.

Met de Sebastiaansbrug moet komende zomer begonnen worden, maar het is al eens vaker uitgesteld.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten