Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 23 mei 2014 16:53

Kan niet. De bouwput v/d spoortunnel voorkomt dat de sporen ver genoeg uit elkaar kunnen komen voor de RR wagens. Pas als dat klaar is kan de Phoenixstraat weer heringericht worden.

Overloopwissels zijn niet nodig, de HTM heeft tenminste 1 set oplegwissels. Die komen op het wegdek, worden vastgezet met oa asfalt en zijn door hun lage hoogte ook berijdbaar door bussen. Kost wel een extra dienstwagen.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 23 mei 2014 17:28

Dit of volgend jaar wordt de Westvest definitief ingericht.
Het lijkt mij dan slimmer om op de tramhalte station Delft zo'n 'tailtrack' aan te leggen, dan kan driehoek Krakeelpolderweg worden opgeheven, kan je korttrajectdiensten rijden op beide lijnen, en tot lijn 19 kan doorrijden tot de TU heb je dan een prima aansluiting op station Delft...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 23 mei 2014 18:34

Ander nieuws: er wordt nog steeds hard gewerkt aan de tram+busbaan ten zuiden van de TU. Echter heeft men besloten om het gat dat al maanden, al dan niet jaren, tussen twee stukken rails onder het viaduct van de Kruithuisweg ligt dicht te gooien met asfalt. Erg vreemd als je beseft dat alle andere kruisingen al helemaal geïnstalleerd zijn met alles erop en eraan wat bij een tramovergang hoort.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 23 mei 2014 20:32

OVinDelft schreef:Het lijkt mij dan slimmer om op de tramhalte station Delft zo'n 'tailtrack' aan te leggen, dan kan driehoek Krakeelpolderweg worden opgeheven, kan je korttrajectdiensten rijden op beide lijnen, en tot lijn 19 kan doorrijden tot de TU heb je dan een prima aansluiting op station Delft...

Tsja, het blijft een verhaal van instanties die elkaar iedere keer tegenwerken en misschien ook een stuk onwil van diverse partijen. De gemeente Delft die weigert om een keerlus of kopspoor aan te leggen in de omgeving van het station. De HTM die perse tijdelijk met Citadissen op lijn 19 wil rijden (om ze na enkele jaren weer om te ruilen voor GTL's....), de Sebastiaansbrug die om een of andere reden maar niet van de grond komt en op de achtergrond vanzelfsprekend bouw van de spoortunnel, met alle overlast die dat met zich meebrengt. En een stadsgewest die niet naar de reiziger, maar alleen naar de portemonnee kijkt.
Het gevolg is wel dat iedereen het openbaar vervoer uitgejaagd wordt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 18 jun 2014 07:58

Vandaag gelezen op de site van TV WEST dat pas vanaf 2017 gaat lijn 19 naar de TU wijk gaat rijden.
Dat is over 3 jaar, maar dan moet alles nu wel mee zitten :mrgreen:
Ik blijf het zeggen, maakt een overloopwissel bij de halte Zuidpoort en maakt daar
een tijdelijke eindhalte, hiermee doet lijn 19 ter minste station Delft en de
binnenstad aan. ( binnenkort is wellicht de trambaan op de treintunnel ook wel klaar :?: )
Tiktak
 
Berichten: 713
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 18 jun 2014 08:55

Citaat uit het gemeentelijke document
http://ris.delft.nl/document.php?m=1&fi ... =0&c=44410
Omvang van de vertraging
Na het bestuurlijk overleg van 16 mei 2014 is door provincie, Haaglanden en gemeente gezamenlijk intensief overleg gevoerd over het opstellen van
een integrale planning. Deze planning is op hoofdlijnen gereed. Tijdens een bestuurlijk overleg dat plaatsvond op 10 juni jl. is de gemeente inhoudelijk
op de hoogte gesteld van de omvang van de vertraging. De nieuwe planning geeft het volgende beeld:
- gunning van het werk aan een aannemer: begin 2015
- stremming van de doorgang: derde kwartaal 2015 - begin 2017
- start exploitatie van tramlijn 19: tweede kwartaal 2017

De brief aan de gemeenteraad gaat uitvoerig in op de oorzaken van de vertraging.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 18 jun 2014 14:39

Toch een beetje jammer dat ze niet allang begonnen zijn, ze blijven maar treuzelen en er is gewoon nog steeds niets gebeurd. Ze weten het al jaren...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 19 jun 2014 14:23

OVinDelft schreef:Toch een beetje jammer dat ze niet allang begonnen zijn, ze blijven maar treuzelen en er is gewoon nog steeds niets gebeurd. Ze weten het al jaren...

dit is typisch een geval van gemeentelijk wanbeleid
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 19 jun 2014 14:37

Hm, ik weet niet hoe het hiervoor zat, maar als ik die brief lees dan lijkt het erop dat de gemeente hier verstandig is terwijl de provincie verkeerd bezig was.
iljitsch
 
Berichten: 1853
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 19 jun 2014 18:42

En toch is het triest dat men niet in staat is om een kleine (maar wel brede) brug over een niet al te groot kanaal in een middelgrote stad binnen redelijke termijn te vervangen. En dat in een land waar veel grote en indrukwekkende bruggen (Brienenoordbrug, Zeelandbrug etc.) staan. De kennis is er zou je zo zeggen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 19 jun 2014 19:31

Het schijnt dat ze hier weer zonodig een nieuw type brug moesten uitproberen i.p.v. gewoon bewezen techniek te gebruiken. Ik gok dat het wel weer een of ander TU project is.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 19 jun 2014 19:50

Aangezien het document (tijdelijk?) niet meer beschikbaar is, zet ik hierbij de kern van het document nog maar even neer.
Ik lees nergens dat de vertraging het gevolg is van nieuwe technieken, of dat er sprake zou zijn van een proefproject van de TU Delft.


Oorzaken
Er zijn diverse voorvallen te benoemen die invloed hebben gehad op de
planning. Over een aantal van die oorzaken bestaat tussen provincie en
gemeente geen verschil van inzicht. Echter, er zijn ook oorzaken die partijen
op hun eigen manier kwalificeren.
In gezamenlijkheid zijn de volgende oorzaken benoemd:
1. Kwaliteit van het conceptbestek. Op basis van genoemde beoordeling
van de concept contractstukken door Gemeentewerken Rotterdam is
duidelijk geworden dat de kwaliteit van het bestek onvoldoende is om op
korte termijn het formele traject van de aanbesteding te starten. De
kwaliteit van de stukken dient te worden verhoogd. Doordat inmiddels
duidelijk is geworden dat de provincie een andere einddatum zal
hanteren (medio december 2015 als startdatum voor de exploitatie van
tramlijn 19 wordt losgelaten) heeft de provincie de mogelijkheid om
nadrukkelijker op kwaliteit te gaan sturen dan voorheen.
2. Vergunningen. Het nieuwe ontwerp voor de brug past niet in het huidige
bestemmingsplan. Als gevolg hiervan is een afwijkingsprocedure
doorlopen. Om verschillende redenen is het op voorhand bepaalde
tijdpad voor het verkrijgen van de vergunningen niet gehaald. Aan de
ene kant zijn de toegezegde doorlooptijden aan de zijde van de
gemeente niet altijd nagekomen. Aan de andere kant kan aangevoerd
worden dat de vergunningen later zijn aangevraagd dan afgesproken en
moest een geluidsrapport opnieuw opgesteld worden. De eerste fase
van de omgevingsvergunning is 13 juni 201 3 aangevraagd en medio
april 2014 verstrekt. De tweede fase van de vergunningprocedure is
aangevraagd op 20 december 201 3 en zal binnen enkele dagen vanaf
heden verstrekt worden.
3. Kabels Stedin. Voor het aanbrengen van 2 kabels heeft Stedin een
boring verricht die conflicteert met het palenplan van de brug. Deze
situatie is ontstaan doordat er onduidelijke afspraken zijn gemaakt
tussen Stedin, provincie en gemeente over het tracé en de afstemming
daaromtrent tussen partijen.
4. BLVC-plan. Het is de verantwoordelijkheid van de provincie om een
zogenaamd BLVC-plan (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en
communicatie) voor de reconstructiewerkzaamheden op te stellen. De
gemeente hecht veel waarde aan het inbrengen van dergelijke plannen.
Een onderdeel van het opstellen van het BLVC-plan is het benoemen
van en het afstemmen met projecten die in hetzelfde invloedgebied
liggen. Deze activiteit heeft tot vertraging geleid.
Over de beschrijving van bovenstaande vertragingsoorzaken bestaat
overeenstemming tussen provincie en gemeente. Over de impact bestaat
verschil van inzicht. De gemeente is van mening dat de noodzaak om de
kwaliteit van het conceptbestek te verbeteren maatgevend is voor de
vertraging van het project (het directe en indirecte gevolg van deze
vertragingsreden bedraagt volgens de gemeente 1 1 tot 12 maanden). Deze
redenatie wordt onderbouwd door de constatering dat deze
werkzaamheden op het kritieke pad van de planning liggen; de andere
vertragingsoorzaken spelen parallel in hetzelfde tijdvak maar zijn niet
maatgevend.
De verschillende opvattingen over de gevolgen van de vertragingsoorzaken
wordt mogelijk ingegeven vanwege het nog lopende gesprek over het
eigenaarschap van de financiële consequenties
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 19 jun 2014 20:04

Voor het aanbrengen van 2 kabels heeft Stedin een boring verricht die conflicteert met het palenplan van de brug.

Lang leve de privatisering! [0/10]

En overigens, dat het een ander (nieuw?) brugtype moest zijn, is wel een van de redenen van vertraging. Dat was volgens mij begin dit jaar/eind vorig jaar een reden van vertraging dacht ik. Maar ja, op een gegeven moment ben ik ook de draad kwijt want als we een lijst gaan opstellen met alle oorzaken van de vertraging van de aanleg van lijn 19 naar de TU wijk dan zijn we volgens mij nog wel effe bezig.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Slagathor » 19 jun 2014 21:02

Die lijst is met Kerstmis nog niet af.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 19 jun 2014 21:11

Maar het levert alleen maar verliezers op:

- de provincie Zuid-Holland
- de gemeente Delft
- de "gewone" Delftenaren, die weer langer in de rommel zitten (al zijn we dat inmiddels wel gewend, zodat het niet meer opvalt)
- de reizigers naar en van de TU, die nog steeds geen tram hebben, terwijl die al in 2011 (?) zou gaan rijden
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor xCookiesolax » 19 jun 2014 22:36

En ik maar denken dat de Haagse "souterian" destijds veel vertraging op had gelopen :geek:
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 19 jun 2014 22:59

Zoals o.a. hier vermeld wordt zou lijn 19 oorspronkelijk zelfs al in 2007 moeten hebben gereden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_1 ... glanden%29
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 12 aug 2014 20:36

Met ingang van 1 september wordt de tram- en busbaan door het Mekelpark geopend voor de lijnen 40 en 69 (en deels ook 121 en 174). Dan heeft de TU voor het eerst sinds jaren weer een fatsoenlijke OV-ontsluiting.
Het deel tussen de Mijnbouwstraat en de Julianalaan blijft wel gesloten.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 04 okt 2014 23:46

Ter bevestiging: de tram- en busbaan door de TU wijk is nu inderdaad geopend voor de bussen. Ik heb maar een klein stukje kunnen zien, maar het is allemaal erg simpel uitgevoerd met alleen maar een haltepaal en niets meer.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 05 okt 2014 15:15

Bij de haltes moet nog een abri komen, maar zoals helaas gebruikelijk in ov-land komt dat weer op een later tijdstip. Het schijnen bushokjes van een speciaal ontwerp te worden.
Ze mogen met de plaatsing wel opschieten als ze op tijd voor het slechte weer willen zijn. Het is tenslotte al oktober.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten