Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor grizzler » 23 jun 2014 06:31

trambestuurder schreef:heb ook begrepen dat ze dit gelijk gaan aanpassen op NRR omdat het toch open ligt

Is dat ook gebeurd met het stuk op de Scheveningseweg tussen Javastraat en Carnegieplein, dat onlangs is vernieuwd?
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 24 jun 2014 07:43

Ja, dat is ook geschikt gemaakt voor breed materieel.

Ander project: Aanstaande vrijdag worden de twee tijdelijke S-bogen ingebouwd op de Laan van NOI voor de Schenkkadebrug. Lijn 2 keert dan op CS, lijn 19 stalt tijdelijk in Leidschendam.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 17 aug 2014 11:06

Onlangs zijn in de tramtunnel alle perronbanden vervangen voor nieuwe exemplaren. Deze zijn nu ook exacter geplaatst zodat er geen treeplanken meer aanlopen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 28 aug 2014 20:22

Van de week werden de rails voor de deur nog eens gepoetst, want vanaf maandag moet lijn 12 weer rijden. Bij aanvang van het werk aan de valkenbosbrug was RR3 een week ingekort tot MCH Westeinde vanwege het bouwen van het tijdelijke keerspoor. Ik vroeg me af of dat terugdraaien weer een week ging duren, maar volgens htm.nl is 3 alleen vrijdag - zondag ingekort. Ik was er vanmiddag even en er wordt al druk gegraven maar 3 rijdt nog gewoon:

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 31 aug 2014 22:37

Morgen rijden RR3 en 12 weer de gewone route. Zal wel even wennen worden dat er weer trams langs m'n slaapkamerraam gaan rijden. Tot nu toe heb ik er nog geen gehoord, ik zou toch denken dat er nog wat proefritten zouden komen, misschien vannacht?

Ik was rond zeven uur nog even gaan kijken, en alles ligt er netjes bij, ook geen graafmachines e.d. te zien:

Afbeelding

Wel nog even een foutparkeerder die uit de weg moet:

Afbeelding

En er moet nog wat asfalt overheen, zal wel gebeuren samen met de brugwerkzaamheden. Aan de brug is nog zat te doen en staan zwenkarmen om ander verkeer tegen te houden:

Afbeelding

Ik zag overigens wel drie GTLs kort na elkaar over de Laan van Meerdervoort de tramvoorraad aan de Lijsterbesstraat aanvullen.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Martin_621907 » 05 sep 2014 09:21

Op het spui richting centrum liggen wissels om rechtsaf de Schedeldoekshaven op te kunnen rijden, deze is nu gedeeltelijk verwijderd en vervangen voor normaal spoor. Weet iemand hier de reden van en is dit definitief tijdelijk :?:
Het wissel zelf ligt er nog gewoon alleen het kruisstuk is verwijderd.
Martin_621907
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 15 maart 2014 17:04

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 05 sep 2014 13:06

Wellicht is de logica dat je ook na het ijspaleis rechtsaf kan en dat die wissels dus overbodig zijn?
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 05 sep 2014 18:04

Ik heb nergens gelezen dat het tracé over de Schedeldoekshaven zou gaan verdwijnen. Het wissel bij de Bierkade is wel in slechte staat (verzakt).
Begin 2015, wanneer de Spuibrug wordt vervangen, dan zal het Spui ook worden ontdaan van de slingers en gaat de gehele kruising met Spui/Schedeldoekshaven vervangen worden.

De route over de Schedeldoekshaven is trouwens zeer belangrijk. Denk maar aan de omleidingen tijdens Veteranendag, KoningsNach etc.
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor willem » 05 sep 2014 18:07

Die route over de Schedeldoekshaven is ontstaan als omleidingsroute toen tijdens de bouw van de tramtunnel de Kalvermarkt gestremd was. Vervoerkundig heeft de route weinig waarde omdat je het centrum links laat liggen en mensen daarom net niet op de plek brengt waar ze willen zijn. Nu de tramtunnel er ligt is er geen omleiding voor de Kalvermarkt meer nodig. Natuurlijk zijn er nog wel eens stremmingen, maar dan is de route langs de Hofvijver veel aantrekkelijker omdat je dan wel het centrum aandoet.
De route is dus misbaar en als je dan toch rails moet vernieuwen is het goedkoper om geen wissel meer terug te plaatsen. Aan de andere kant: de rails liggen er nu toch, dus je weet nooit wat je er nog eens aan kunt hebben.
De Laakweg bijvoorbeeld is eigenlijk ook misbaar, maar toch reuze handig als omleidingsroute en wordt als zodanig vrij regelmatig gebruikt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 05 sep 2014 18:31

En er is natuurlijk altijd nog de route van 17 via de Lekstraat, hoewel die als nadeel heeft dat-ie helemaal geen stop in de buurt van het centrum heeft.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor trambestuurder » 07 sep 2014 09:49

dit is een tijdelijke noodoplossing omdat het kruisstuk daar ernstig was verzakt en het wissel dus een zeer slechte staat was.
Na de werkzaamheden Spuibrug, bierkade komt dit wissel gewoon weer terug want het is in tegenstelling toch menig opmerking hier wel zeker een heel belangrijk wissel
voor calamiteiten zoals veteranendag, spui fesival, live i life bijvoorbeeld.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 21 jan 2015 12:02

Uit de locale Scheveningse pers:
- In verband met een voorgenomen reconstructie van het kruispunt Scheveningseweg / Duinstraat / Prins Willemstraat / Badhuisstraat wordt bekeken of de in- en uitruksporen in de Duinstraat kunnen verdwijnen. Indien op het kruispunt de ontworpen rotonde wordt gerealiseerd zou er geen afslaande trambeweging meer toegelaten zijn.
- De keerdriehoek Kanaalweg verdwijnt. Of er een keermogelijkheid voor de Avenio voor in de plaats komt, werd niet gemeld.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Tiktak » 21 jan 2015 12:31

wattman schreef:Uit de locale Scheveningse pers:
- In verband met een voorgenomen reconstructie van het kruispunt Scheveningseweg / Duinstraat / Prins Willemstraat / Badhuisstraat wordt bekeken of de in- en uitruksporen in de Duinstraat kunnen verdwijnen. Indien op het kruispunt de ontworpen rotonde wordt gerealiseerd zou er geen afslaande trambeweging meer toegelaten zijn.
- De keerdriehoek Kanaalweg verdwijnt. Of er een keermogelijkheid voor de Avenio voor in de plaats komt, werd niet gemeld.


De Avenio heeft geen keer mogelijkheid nodig, maar een overloopwissel aangezien de Avenio een tweerichtings tramvoertuig is.

De in en uitruksporen blijven heus wel daar liggen, hoe anders kunnen de voertuigen het baanvak van lijn 11 dan bereiken, ten zei de remise Scheveningen verplaats gaat worden
naar Zichtenburg 2.
Tiktak
 
Berichten: 718
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 21 jan 2015 17:41

Tiktak schreef:De Avenio heeft geen keer mogelijkheid nodig, maar een overloopwissel

Volgens mij telt dat ook als een keermogelijkheid...
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 21 jan 2015 20:29

keermogelijkheid.jpg

[uit een document van Haaglanden]

Maar meer ter zake, die sporen in de Duinstraat zie ik ook niet snel verdwijnen, ware het niet dat een rotonde bij de Duinstraat al lang op het verlanglijstje staat en er nu wel uitgewerkte plannen liggen. E.e.a. houd ook verband met de parkeergarage die gebouwd wordt op de plek van het afgebroken postkantoor. Van 1927 tot ... ??? was lijn 11 ook niet bereikbaar via de Duinstraat, omdat er toen nog geen spoorverbinding lag.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 21 jan 2015 22:11

Worden er straks ook Avenio's in Scheveningen gestald?

Lijn 9 en in iets mindere mate 11 kunnen vrij makkelijk bij Zichtenburg komen via de Dedemsvaartweg, maar afgezien van 1 komt er verder niks in de buurt van Scheveningen...
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor grizzler » 22 jan 2015 16:59

De remise Scheveningen is volgens mij bij de laatste spoorvernieuwing geschikt gemaakt voor Avenio's. Alleen loopt de route ernaartoe door een smalle straat en daar is nog niets gebeurd...
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 22 jan 2015 19:38

Remise Scheveningen is zodanig aangepast dat Avenio's er op bepaalde plekken kunnen staan en het zo min mogelijk extra kostte. De Harstenhoekstraat ligt op een zandbaan, dus alleen maar rails koud op het zand. Dit is wel een hard zandpakket, dus dat zal beproefd moeten worden. Ik denk zelf dat dat niet zo'n probleem hoeft te zijn. Verder staat er op het Palaceplein nog ergens een BVL-mastje in de weg.

Over het verwijderen van Duinstraatsporen heb ik nog niets gehoord in de wandelgangen. Er slijt weinig aan. Tot dat een van de aansluitende wisselcomplexen op is, is er voor de HTM geen reden om de boel weg te halen.

Voor het nieuwe kopeindpunt van Nootdorp liggen de tekeningen klaar. Ter hoogte van de huidige haltes komt een kruiswissel en na de kruising waar nu een kleine 500 waarschuwingslampen staan komt de eindhalte met keerruimte voor 2x 1 tram.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 22 jan 2015 20:32

Van niet-slijtende sporen gesproken: ik zie hier en daar aardig roestige rails liggen. Komt er niet een moment dat die niet meer berijdbaar zijn omdat er geen electrisch contact meer is tussen de wielen en de rails als de laag roest te dik wordt? Ik weet dat de NS aan "roestrijden" doet, ik neem aan om dit probleem te voorkomen.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 22 jan 2015 21:47

NS doet niet aan roestrijden, dat is een taak v/d spoorbeheerder! Maar, dat heeft een technische reden: de spoorbeveiliging werkt via de spoorstaven en roest isoleert idd. Zo niet bij de HTM (wellicht wel op het ex-NS deel Laa naar Ztm?) Als een tram passeert is er na het eerste draaistel wel weer genoeg contact om het tramspoor veilig te kunnen berijden.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten