OVinDelft schreef:Het lijkt mij dan slimmer om op de tramhalte station Delft zo'n 'tailtrack' aan te leggen, dan kan driehoek Krakeelpolderweg worden opgeheven, kan je korttrajectdiensten rijden op beide lijnen, en tot lijn 19 kan doorrijden tot de TU heb je dan een prima aansluiting op station Delft...
Omvang van de vertraging
Na het bestuurlijk overleg van 16 mei 2014 is door provincie, Haaglanden en gemeente gezamenlijk intensief overleg gevoerd over het opstellen van
een integrale planning. Deze planning is op hoofdlijnen gereed. Tijdens een bestuurlijk overleg dat plaatsvond op 10 juni jl. is de gemeente inhoudelijk
op de hoogte gesteld van de omvang van de vertraging. De nieuwe planning geeft het volgende beeld:
- gunning van het werk aan een aannemer: begin 2015
- stremming van de doorgang: derde kwartaal 2015 - begin 2017
- start exploitatie van tramlijn 19: tweede kwartaal 2017
OVinDelft schreef:Toch een beetje jammer dat ze niet allang begonnen zijn, ze blijven maar treuzelen en er is gewoon nog steeds niets gebeurd. Ze weten het al jaren...
Oorzaken
Er zijn diverse voorvallen te benoemen die invloed hebben gehad op de
planning. Over een aantal van die oorzaken bestaat tussen provincie en
gemeente geen verschil van inzicht. Echter, er zijn ook oorzaken die partijen
op hun eigen manier kwalificeren.
In gezamenlijkheid zijn de volgende oorzaken benoemd:
1. Kwaliteit van het conceptbestek. Op basis van genoemde beoordeling
van de concept contractstukken door Gemeentewerken Rotterdam is
duidelijk geworden dat de kwaliteit van het bestek onvoldoende is om op
korte termijn het formele traject van de aanbesteding te starten. De
kwaliteit van de stukken dient te worden verhoogd. Doordat inmiddels
duidelijk is geworden dat de provincie een andere einddatum zal
hanteren (medio december 2015 als startdatum voor de exploitatie van
tramlijn 19 wordt losgelaten) heeft de provincie de mogelijkheid om
nadrukkelijker op kwaliteit te gaan sturen dan voorheen.
2. Vergunningen. Het nieuwe ontwerp voor de brug past niet in het huidige
bestemmingsplan. Als gevolg hiervan is een afwijkingsprocedure
doorlopen. Om verschillende redenen is het op voorhand bepaalde
tijdpad voor het verkrijgen van de vergunningen niet gehaald. Aan de
ene kant zijn de toegezegde doorlooptijden aan de zijde van de
gemeente niet altijd nagekomen. Aan de andere kant kan aangevoerd
worden dat de vergunningen later zijn aangevraagd dan afgesproken en
moest een geluidsrapport opnieuw opgesteld worden. De eerste fase
van de omgevingsvergunning is 13 juni 201 3 aangevraagd en medio
april 2014 verstrekt. De tweede fase van de vergunningprocedure is
aangevraagd op 20 december 201 3 en zal binnen enkele dagen vanaf
heden verstrekt worden.
3. Kabels Stedin. Voor het aanbrengen van 2 kabels heeft Stedin een
boring verricht die conflicteert met het palenplan van de brug. Deze
situatie is ontstaan doordat er onduidelijke afspraken zijn gemaakt
tussen Stedin, provincie en gemeente over het tracé en de afstemming
daaromtrent tussen partijen.
4. BLVC-plan. Het is de verantwoordelijkheid van de provincie om een
zogenaamd BLVC-plan (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en
communicatie) voor de reconstructiewerkzaamheden op te stellen. De
gemeente hecht veel waarde aan het inbrengen van dergelijke plannen.
Een onderdeel van het opstellen van het BLVC-plan is het benoemen
van en het afstemmen met projecten die in hetzelfde invloedgebied
liggen. Deze activiteit heeft tot vertraging geleid.
Over de beschrijving van bovenstaande vertragingsoorzaken bestaat
overeenstemming tussen provincie en gemeente. Over de impact bestaat
verschil van inzicht. De gemeente is van mening dat de noodzaak om de
kwaliteit van het conceptbestek te verbeteren maatgevend is voor de
vertraging van het project (het directe en indirecte gevolg van deze
vertragingsreden bedraagt volgens de gemeente 1 1 tot 12 maanden). Deze
redenatie wordt onderbouwd door de constatering dat deze
werkzaamheden op het kritieke pad van de planning liggen; de andere
vertragingsoorzaken spelen parallel in hetzelfde tijdvak maar zijn niet
maatgevend.
De verschillende opvattingen over de gevolgen van de vertragingsoorzaken
wordt mogelijk ingegeven vanwege het nog lopende gesprek over het
eigenaarschap van de financiële consequenties
Voor het aanbrengen van 2 kabels heeft Stedin een boring verricht die conflicteert met het palenplan van de brug.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast