Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 05 okt 2014 19:48

Het ontwerp, zoals het in 2007 (....) gepresenteerd werd.

http://delta.tudelft.nl/artikel/hufterp ... park/16400
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 07 okt 2014 09:29

wattman schreef:Het ontwerp, zoals het in 2007 (....) gepresenteerd werd.

http://delta.tudelft.nl/artikel/hufterp ... park/16400


Leuk ontwerp, al snap ik niet wat er hufterproof aan is want dat staat er niet bij.
Naar mijn mening is een hufterproof wachthuisje een betonnen huisje of helemaal geen huisje namelijk :mrgreen:
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 18 dec 2014 17:28

"Het college heeft de raad gemeld dat de vervanging van de Sint Sebastiaansbrug en de daaraan gekoppelde doortrekking van tramlijn 19 aanzienlijke vertraging oploopt. De vertraging is een gevolg van de vernietiging van de omgevingsvergunning door de Rechtbank van Den Haag op 12 november 2014. Tramlijn 19 zal dan ook niet in het tweede kwartaal van 2017 naar Technopolis gaan rijden, zoals in juni van dit jaar is gemeld."
Bron: http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php ... 8&item=250

Het is echt hopeloos...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 18 dec 2014 17:44

Wat een gebed zonder end dit zeg... zucht...
Chris
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 18 dec 2014 18:00

Zullen we er maar vanuit gaan dat de tram in 2050 kan gaan rijden?
Laatst bijgewerkt door willem op 30 dec 2014 16:10, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor PAV » 18 dec 2014 20:08

Optimist dat je bent :lol:
PAV
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor DBos » 29 dec 2014 19:27

Wat ik me wel afvraag, is er al duidelijk wanneer tram 19 weer doorrijd naar Station Delft CS?
DBos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 21 dec 2014 07:54

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 30 dec 2014 16:10

Het argument waarom het nu niet kan is dat het (halve) dak van de spoortunnel nog te zwak is om een Citadis te kunnen dragen. Als dat waar is zal dus eerst de andere helft van de tunnel gebouwd moeten worden. Vervolgens moet er gewacht worden op de jaarlijkse wijziging van de dienstregeling in december.

Officieel is er (nog?) niets bekend, maar op basis hiervan kun je inschatten dat het op zijn vroegst december 2015 zal worden. Zelf denk ik dat december 2016 realistischer is. In ieder geval zit Ypenburg voorlopig nog met die onmogelijke overstap opgescheept.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor DBos » 31 dec 2014 12:55

Jeetje mina zeg, dat is echt een tegenvaller. Ik kan toch niet anders dan concluderen ( als onwetende consument) dat dat hele tramgebeuren een ondoordacht plan lijkt te zijn. Je zou bijna denken dat de bedenkers zelf nooit met de tram reizen. En Ypenburg komt er imho slecht vanaf, zeker met ook nog die belachelijke uit de buurt liggende halte van de randstadrail ( Nootdorp) waarvan ik ook al niet snap dat die niet kruist met de trein op Ypenburg. Maar nogmaals, ik ben alleen reiziger. Geen planner/bouwer.
Je word in ieder geval niet de auto uit, openbaar vervoer ingejaagd. Sterker nog, sinds ik hier woon, vanuit Almere, heb ik mijn rijbewijs gehaald en een auto gekocht. Vanwege het knullige openbaar vervoer in Den Haag/Delft.
Echt jammer.
DBos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 21 dec 2014 07:54

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 31 dec 2014 14:14

De Hofpleinlein door Nootdorp lag er al een eeuw voordat station Ypenburg aangelegd werd... :D

Op Ypenburg overstappen heeft niet veel zin: naar Den Haag en Zoetermeer kan je beter overstappen op de tram en naar Gouda of verder ben je in veel gevallen beter af via Rotterdam, op Ypenburg stoppen alleen stoptreinen.

Tram 19 is in de huidige vorm verre van ideaal, maar toch is de OV-situatie in Nootdorp/Ypenburg eo niet slecht voor een VINEX-wijk: je hebt RR 3/4/E en trams 15 en 19. Kom daar maar eens om in Leidsche Rijn ofzo.
iljitsch
 
Berichten: 1853
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 31 dec 2014 15:50

In Almere is het OV erg goed, met vrije busbanen door de hele stad en bussen die 8x per uur rijden. Als je dan in Ypenburg komt wonen is het te begrijpen dat het openbaar vervoer daar even schrikken is. In Haaglanden is er de laatste jaren veel bezuinigd op het openbaar vervoer. In Almere wordt er net zo goed bezuinigd, maar door de hoge frequenties valt dat veel minder op.

Het laten eindigen van lijn 19 bij de Nieuwe Plantage is niet zo gelukkig. Eerder in deze draad is daar al een en ander over geschreven. Uiteindelijk zal het een bezuinigingsmaatregel zijn. In de oorspronkelijke plannen kostte het doorrijden naar het station een tramstel meer (ik vermoed dat dat de echte reden is). Ware het niet dat de nieuwe rijtijden niet haalbaar bleken zodat ze alsnog een extra tram moesten inzetten.
Je bent in ieder geval niet de enige die hier (terecht) over klaagt.

Vroeger sloten de trams van lijn 19 bij het station van Ypenburg goed aan op de treinen naar en van Zoetermeer. Dat doen ze niet meer. Waar nu de dienstregeling op gebouwd is weet ik niet. Overdag wordt met lijn 1 geen rekening gehouden.
Aan de andere kant van de wijk stopt nog lijn 60 en lijn 15 is er ook nog. Misschien, maar dat hangt af van waar je naartoe wilt, heb je nog iets aan die lijnen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 31 dec 2014 16:27

Als je met de sprinter van Ypenburg naar Gouda gaat, staat daar normaal gesproken aan de overkant van het perron de IC naar Utrecht klaar dus dat is een goede verbinding.

Wat betreft het keerspoor op de Westvest in Delft: de eerste definitieve sporen verschijnen nu langzaamaan op de Westvest (waar de halte station Delft voor de tram ook komt). Eind februari gaan de treinen ondergronds rijden en zullen de treinsporen bovengronds worden verwijderd waarna de Irenetunnel wordt gesloten en de Westlandseweg een zuidelijke slinger gaat maken over de voormalige treinsporen en wat nu nog parkeerplaats is om ruimte te maken voor de aanleg van de tweede tunnelbuis van de spoortunnel. Hier kan je duidelijk de toekomstige omleiding zien: http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.00364/4.35776 Ik neem aan dat ook de sporen van lijn 1 ook tijdelijk zo gaan lopen omdat die tenslotte ook door de Irenetunnel loopt. Als ze een beetje opschieten kunnen ze de hele vernieuwde Westvest en de aansluiting op de omleidingsroute voor de Irenetunnel tegelijk af hebben, maar ik vermoed dat dit nog wel eens langer zou kunnen gaan duren en we moeten wachten tot het moment waarop de tweede tunnelbuis klaar is en de vernieuwde Westlandseweg in gebruik wordt genomen. De sporen op de Westvest moeten straks namelijk aansluiten op tramsporen die in het midden van de Westlandseweg liggen i.p.v. aan de zijkant zoals het nu is.
Hier kan je zien hoe het uiteindelijk moet worden (extra keerspoor lijn 19 nog niet inbegrepen): http://www.spoorzonedelft.nl/toekomst/i ... omt_waar_/
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 01 jan 2015 20:59

willem schreef:In Almere is het OV erg goed, met vrije busbanen door de hele stad en bussen die 8x per uur rijden.

Ook aan de rand van de stad? Ypenburg is een buitenwijk.
iljitsch
 
Berichten: 1853
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 01 jan 2015 21:37

Op een buitenwijk na (de Stripheldenbuurt) rijdt in alle andere wijken toch wel 6 a 8 keer per uur een bus.

Het verschil is dat in Almere meer mensen dezelfde kant op reizen: vooral naar het centrum of naar Amsterdam. Dat is makkelijker dan in Ypenburg waar je alle kanten op kunt en mensen dat ook doen (niet alleen Den Haag zelf, maar ook naar Delft, Zoetermeer etc.). Het is veel moeilijker om voor al die richtingen goed OV te maken.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor DBos » 01 jan 2015 22:44

Toen ik in Almere-Buiten kwam wonen, dit was in 1988, reed daar al in elke wijk de bus. Volgens mij elk kwartier, of 3x per uur. En in elke nieuwe wijk die er kwam, werd de bus doorgetrokken. Er zat structuur in. Wat ook logisch was, het is een heel nieuw stuk wereld.
Nu woon ik sinds 1998 op Ypenburg, en was er in den beginne helemaal geen openbaar vervoer. Het heeft een paar maanden geduurt voor je ergens heen kon. Terwijl je hierheen gelokt werd met mooie verhalen over OV.
Maar het is natuurlijk wel zo, en besef ik wel, dat hier het OV in een bestaande setting gemaakt moet worden (Delft en Den Haag), met alle problemen van dien. Tegelijkertijd blijft het frustreren dat het gewoon niet goed geregeld is, aansluitingen onhandig zijn of gewoon helemaal niet bestaan. Of er jaren vertraging optreden.
Lijn 60 komt niet bij mij in de buurt, en tram 19 stopt op een onlogische plek als ik gezellig naar Delft wil om te winkelen.
Met tram 15 naar Den Haag gaat goed, maar ook daar is natuurlijk een heleboel gedoe geweest met die brug waar de tram heel lang niet overheen kon, en vele stremmingen. Om nog maar niet te spreken van die elektronische borden die gewoon maanden ( zo niet jaren) niet gewerkt hebben.
Nou ja, al met al ben ik dus gewoon niet zo te spreken over het OV.

Maar mijn vraag is beantwoord, het gaat dus nog minstens een jaar duren ( maar waarschijnlijk langer) tot tram 19 naar Delft CS gaat. Zucht....
DBos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 21 dec 2014 07:54

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 15 jan 2015 14:20

Vandaag is men begonnen met het plaatsen van de abri's langs de vrije baan in de TU Wijk. Vanmiddag was men bezig ter hoogte van de faculteit Civiele Techniek. Het "hufterproof" TU-ontwerp is het niet geworden. Er worden arbi's van het nieuwe standaardmodel geplaatst.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Rene » 15 jan 2015 22:45

Ben eigenlijk wel benieuwd of er uberhaupt een keervoorziening komt voor lijn 19 bij station Delft. Nu gebruik ik lijn 19 (helaas) niet meer, omdat je niet echt in het centrum komt.
Rene
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 maart 2012 11:26

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 18 jan 2015 15:28

Rene schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd of er uberhaupt een keervoorziening komt voor lijn 19 bij station Delft. Nu gebruik ik lijn 19 (helaas) niet meer, omdat je niet echt in het centrum komt.


Ja als het goed is gaat lijn 19 aankomend jaar het onlogische eindpunt Delft Noord Verlaten en wordt er een Tailtrack thv Delft Station gemaakt
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 18 jan 2015 17:07

trambestuurder schreef:
Rene schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd of er uberhaupt een keervoorziening komt voor lijn 19 bij station Delft. Nu gebruik ik lijn 19 (helaas) niet meer, omdat je niet echt in het centrum komt.


Ja als het goed is gaat lijn 19 aankomend jaar het onlogische eindpunt Delft Noord Verlaten en wordt er een Tailtrack thv Delft Station gemaakt


Waarom bij de halte de Veste niet een overloop wissel, dan heb bij het station geen dure (overbodige) ingreep nodig in een tailtrack.
En overloopwissels zijn nooit weg en altijd gemakkelijk als er een paar liggen ivm stremmingen.
Tiktak
 
Berichten: 713
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 18 jan 2015 17:25

Het is natuurlijk wel handig om een tram voor het station stil te kunnen laten staan.

Hoe zit dat eigenlijk met het nieuwe station, moet je via die bruggen het water over om er te komen?
iljitsch
 
Berichten: 1853
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten