Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 01 apr 2015 15:47

Als er Avenio's op lijn 2 komen te rijden zullen er wel RC's vrij komen, maar die zijn nodig voor lijn 3 en 4 om het tekort bij die lijnen aan te vullen. Ik dacht iets vanwege een hoge defectenstand van de RC's.

Of lijn 19 straks met GTL of Avenio komt te rijden zal denk ik afhankelijk zijn van hoe lang het duurt om de Sebastiaansbrug in orde te krijgen. Als er tegen die tijd al genoeg Avenio's rondrijden om de GTL's te vervangen lijkt me dat ze die Avenio's dan ook zullen inzetten. Is dat niet het geval, dan zullen ze denk ik van de opening van het traject naar de TU totdat er genoeg Avenio's zijn blijven rondrijden met GTL. Het is allemaal een beetje speculeren, want niemand weet precies hoe het allemaal gaat lopen met zowel de Sebastiaansbrug als de levering van Avenio's.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 01 apr 2015 15:58

Ik denk dat het wel losloopt. De Avenio's komen gestaag binnen, dus dat zal wel goed gaan. De Avenio zou toch ook op lijn 11 ingezet gaan worden, meen ik eerder gelezen te hebben? Dan komen er zeker GTL's vrij en kunnen ze die bijvoorbeeld gaan inzetten op lijn 19.

Die Sebastiaansbrug, dat gaat vast nog jaren duren. Ik ben daar een beetje pessimistisch over.
joostvansurksum
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 01 apr 2015 16:19

In dat opzicht lijkt het mij logischer om lijn 19 Leidsenhage - Delft Station met RC/Avenio te laten rijden totdat het traject naar de TU open is om luchtvervoer te voorkomen. Dan zullen alle andere lijnen wat langer moeten wachten op de Avenio, maar ik heb het idee dat er ondertussen nog een enkele lijn geschikt is voor de Avenio (behalve natuurlijk de RC-geschikte lijnen) en ze moeten ze ergens kwijt.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor PAV » 01 apr 2015 21:02

iljitsch schreef:Wel interessant overigens dat er bij de TU een keerlus is/komt, dus blijkbaar is de optie om met GTLs te rijden nadrukkelijk open gehouden.


Een andere mogelijkheid is dat de beslissing voor een keerlus stamt van vóór de keuze voor tweerichtingsmaterieel en dat die keuze erna niet is aangepast. De beleidsmakers (en de Nederlandse procedures) kennende zou dat nog best kunnen.;)
PAV
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 01 apr 2015 21:22

Ik heb ook het idee dat de HTM niet staat te springen om keerlussen op te heffen. Bijvoorbeeld, lijn 4 heeft er nog één bij de uithof, die normaal niet gebruikt wordt, terwijl je een paarhonderd meter verderop ook een rondje via de remise kan maken mocht er ooit nog een GTL op een deel van de route van 4 rijden. Lijn 2 is een iets andere situatie, daar zijn later pas RCs ingezet. Maar daar rijden die ook daadwerkelijk door de lus bij kraayenstein, in tegenstelling tot 4 iets verderop.
iljitsch
 
Berichten: 1853
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Lange_Dre » 01 apr 2015 22:02

Lijn 4 rijd al jaren weer door de keerlus bij de Uithof ;)
Lange_Dre
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Lijn 19

Berichtdoor PAV » 01 apr 2015 22:19

Het behoud van keerlussen is in ieder geval gunstig voor het HOVM en de Tramweg Stichting.
PAV
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor koploper46 » 02 apr 2015 01:55

Voorlopig geen tram naar de TU! Doe er maar 5 jaar bij!
Ik denk dat het vertrammen van buslijn 37 ook pas na 2020 wordt.
Wat een geluk dat tram 19 een keervoorziening krijgt bij station.
Dit is trouwens geen late 1 aprilgrap :D
http://www.omroepwest.nl/nieuws/01-04-2 ... lternatief
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 02 apr 2015 02:18

Gewoon een tunnel aanleggen van Nieuwe Plantage tot noordzijde Mekelweg met een ondergrondse halte onder de Markt. Voor het geval dat er problemen ontstaan met al dat moderne materieel bouwen we er ook nog maar een ondergrondse remise voor HOVM spul bij. :mrgreen:
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 02 apr 2015 05:57

Tegen de tijd dat die brug er is kunnen ze de rails op de Mekelweg alweer vervangen. Die zijn dan doorgeroest.

Laten ze een eindpunt bij de Zuidwal maken. Dan heeft het winkelcentrum er ook nog wat aan.
joostvansurksum
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 02 apr 2015 06:27

Bron omroepwest 02-04-2015

DELFT – De vervanging van de St. Sebastiaansbrug in Delft door een hypermoderne tafelbrug gaat niet door. De kosten van de nieuwe brug rijzen de pan uit. Daarom komt er een onderzoek naar een alternatief.


Dat heeft de Delftse wethouder Lennart Harpe (VVD, verkeer) woensdag bekendgemaakt. Volgens hem moet de studie naar een andere variant snel duidelijk maken wat voor soort brug er komt. Hij gaat er vanuit dat er binnen zes weken een resultaat op tafel komt.

De bouw van een nieuwe brug tussen het centrum en de TU-wijk houdt Delft al jaren in de greep. De Sebastiaansbrug moet worden vervangen omdat hij het gewicht van het vele verkeer niet meer kan dragen en delen ervan in slechte staat zijn. Ook gaat tram 19 eroverheen rijden, dat zorgt voor nog eens een extra belasting.

Ruzie over plannen

De gemeente Delft, de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zouden allemaal een financiële bijdrage leveren aan de nieuwe brug. Maar de verdeling van de kosten en een hogere prijs vanwege eisen van de provincie leidden in het verleden al tot ruzie tussen Delft en Zuid-Holland.

Over de precieze bedragen van de kosten voor een nieuwe brug zijn nooit mededelingen gedaan. En ook nu wil Harpe zich daarover niet uitspreken. Maar volgens hem lukt het niet om de brug binnen het daarvoor beschikbare budget te realiseren.

Dat komt onder meer omdat er een nieuwe vergunning moet worden aangevraagd en omdat er extra kosten moeten worden gemaakt voor maatregelen aan gevels van woningen in de buurt.

Drie alternatieven

Daarom komt er nu een onderzoek naar drie alternatieven. De eerste is een aanpassing of versobering van het huidige ontwerp van de tafelbrug met een doorvaarthoogte van 5,5 meter. De tweede is een basculebrug met een doorvaarthoogte van 4,5 meter. En de derde is een basculebrug met een doorvaarthoogte van 5,5 meter.



Volgens Harpe betekent dit wel dat de drie partijen hun aanvankelijk harde eisen hebben losgelaten. Zo wilde de provincie dat de brug 5,5 meter hoog zou worden omdat hij dan minder vaak open zou moeten voor schepen. De metropoolregio laat de eis los dat er een vrijliggende baan voor het openbaar vervoer komt. En Delft vindt het niet langer nodig dat de brug een topkwaliteit krijgt.

De nieuwe procedure betekent wel een forse vertraging. De bouw van de brug vindt in ieder geval niet meer in 2017 plaats. Dit betekent dat de tram niet vóór 2019 in exploitatie kan worden genomen.




Read more at http://www.omroepwest.nl/nieuws/01-04-2 ... XC6c9Z6.99
Tiktak
 
Berichten: 713
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 02 apr 2015 19:35

Hopelijk leef ik nog als de nieuwe brug er is. Momenteel ben ik net onder de 40, dus het gaat erom spannen of ik dat nog ga meemaken....
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 03 apr 2015 07:53

willem schreef:Hopelijk leef ik nog als de nieuwe brug er is.


Statistiek is niet alles 8-)

Ga nooit weg zonder te groeten,
ga nooit heen zonder een zoen.
Wie het noodlot zal ontmoeten,
kan het morgen niet meer doen.
Loop nooit weg zonder te praten,
dat doet soms een hart zo pijn.
Wat je ‘s morgens hebt verlaten,
kan er ‘s avonds niet meer zijn.


Hier nog de link naar het bericht van de Provincie met nog een link naar de brief van de gemeente.
http://www.zuid-holland.nl/actueel/nieu ... onderzoek/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 03 apr 2015 12:13

Het is nog de vraag hoe het loslaten van de eis van de vrije bus-/trambaan op de brug in de praktijk uitgewerkt gaat worden. De lijnvoering van de bus-/trambaan voor en na de brug is al helemaal ingericht op de komst van een vrij baan voor het OV aan de zijde van de Oostpoort. Als er geen vrije baan komt zal de trambaan in het midden van de brug komen, want anders wordt er in een richting tegen het verkeer in gereden. De bocht voor de tram vanaf de halte bij de Zuidpoort wordt dan veel te krap, of ze moeten die halte weer gaan verbouwen, terwijl die nu juist is ingericht op de toekomstige situatie na het gereedkomen van de brug.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor bobo90 » 04 apr 2015 12:25

ZUIDWAL EN WESTVEST
Vanaf augustus tot november worden op de Zuidwal en de Westvest werkzaamheden uitgevoerd voor de aansluiting van de trambaan. Tram 19 slaat hier in de toekomst vanaf de Westvest linksaf richting TU Noord. Hoewel deze werkzaamheden het verkeer op de Zuidwal zullen beïnvloeden, blijft de doorgang van het verkeer mogelijk. Bovendien blijft de Zuidwal bereikbaar via de Sint Sebastiaansbrug. Ook de sloop van de Irenetunnel heeft invloed op het verkeer, maar de verbinding tussen de Westlandseweg en de Zuidwal blijft open. Vanaf begin april rijdt het verkeer niet meer door de Irenetunnel, maar met een slinger eromheen. Op de kruising met de Engelsestraat komt een rotonde.

http://www.delft.nl/Inwoners/Nieuws_201 ... kzaamheden

ik weet niet hoeveel we hier aan hebben, maar het gaat iig wel over lijn 19. :p Hoe gaat tram 1 het eigenlijk doen als de tunnel weer is afgesloten. Ze kunnen volgens mij niet meer de keerdriehoek aanleggen zoals in de oude situatie. Daar hebben ze nu al nieuwe sporen liggen voor de definitieve situatie. Avenio versnelt inzetten op lijn 1 zodat 19 en 1 van de tailtrack gebruik kunnen maken?
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 04 apr 2015 20:53

Rijdt 1 niet gewoon naar het eindpunt Tanthof? Die keerdriehoek lijkt me niet heel vaak nodig...
iljitsch
 
Berichten: 1853
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 04 apr 2015 22:05

bobo90 bedoelt volgens mij hoe lijn 1 van de halte station Delft naar de Krakeelpolderweg moet komen als de Irenetunnel wordt gesloopt.

De trambaan zal, net zoals de autobaan, worden omgelegd naast de Irenetunnel. Dat kan nu omdat de treinsporen en perrons daar nu zijn verdwenen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de trambaan met een boog ten zuiden van de Irenetunnel om de werkzaamheden zal rijden, terwijl de auto's ten noorden van de werkzaamheden zullen rijden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor bobo90 » 04 apr 2015 23:07

Ja bedoelde inderdaad als de irenetunnel gesloten is. Ik weet sws dat de auto's ten zuiden zullen gaan rijden, daarvoor ligt al een deel van de weg en ook in het artikel wordt de aansluiting op de englestraat geschreven. Ze zullen de tram dan wel noordelijk erlangs gaan leggen, ook handig omdat je dan niet twee keer de westlandse weg hoeft te kruisen of meer spoor aan te leggen.
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 04 apr 2015 23:18

Je hebt gelijk, ik had even noord en zuid omgedraaid. ;)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor bobo90 » 06 apr 2015 00:42

Toevallig ook gelezen wanneer dit gaat gebeuren :D doen ze dit dan tegelijk met de nieuwe halte en stopt 19 dan bij het station?
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten