Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor dAb » 14 jun 2015 13:26

Groet & Toet 8-) Ir. D.André Borgdorff :shock: met http://www.htmfoto.net/algemeen/foto_to ... s_tram.jpg
Laatst bijgewerkt door dAb op 27 aug 2016 04:47, in totaal 2 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Chris » 14 jun 2015 19:43

Als de veiligheids eisen verscherpt zijn dan kan je alles wel willen terugbrengen bij de HTM maar die zit dan net zo met die eisen in hun maag als welke aannemer of andere instantie dan ook.
Met het werk aan het Zieken kan ik goed begrijpen dat de tram daar niet welkom is. Lastig een kademuur vervangen als er constant een tram langs komt...

En tegenwoordig is men wijzer geworden op tal van zaken dan vroeger en door de strengere wetgeving neemt men ook minder tot geen risico's. Alles moet helemaal dicht getimmerd zijn want als er wat fout gaat komen de enorme claimen vanzelf.
Chris
 
Berichten: 542
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 15 jun 2015 07:22

De afdeling Weg & Gebouwen is niet weg geweest. Het heet alleen niet meer zo. Het is jarenlang gewoon onderdeel geweest van HTM Infra/Railinfrastructuur/Middelen. Tegenwoordig is het project en ingenieursbureau onderdeel van de afdeling innovatie en projecten. Gebouwen vallen al tijden onder de afdeling faciliteiten.

Geklets in de ruimte is dan m.i. iets verkondigen over een bedrijf terwijl je er al 25 jaar weg bent.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor dAb » 15 jun 2015 12:15

Gelukkig vindt de reiziger al meer dan 30 jaar dat het GTL8-materieel het betrouwbaarste is wat De HTM ooit op de rail heeft gebracht, afgezien van de geweldige start onder leiding van mijn collega Ir. Suringar, vanaf circa 1900-1908 ( zeg maar : 1904 ... zie http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1041798172506424 ) Kom daar nu nog maar eens om ... het materieel wordt niet gelijk bij levering op volle sneheid de trambaan op- en ingereden, nee, we moeten minstens een jaar of meer tot wel 5 jaar wachten, en dan is de bedrijfszekerheid nog steeds aanzienlijk minder, ondanks al die huidige, doch vaak onwezelijke protocollen ....

Niettemin : Groet & Toet :shock: Ir. D.A. Borgdorff - HTM-T&EI 8-) met http://www.htmfoto.net/algemeen/foto_to ... s_tram.jpg :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door dAb op 27 aug 2016 04:50, in totaal 1 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Chris » 16 jun 2015 02:56

Zucht, Ir D.A. Borgdorff... Je komt wel over als een hele zure man. Hopelijk ben je in 'reallife' een stuk vriendelijker. Zal fijner zijn voor jezelf en omgeving!
Hulde voor de GTL! Ik vind het ook een topproduct van de HTM en reis altijd heel graag met dat materieel. Een goede zit en vertrouwd spul. Betere beenruimte dan in de moderne 'rommel'.
Maar, helaas gaat de tijd verder en moeten we helaas wat afscheid nemen van deze wagens. Net zoals we dat ook van de PCCs moesten doen en voor mijn tijd ook van nog ouder spul.

Dat er nu een nieuwe tram komt, de Avenio, en men gekozen heeft voor een echt nieuw type waarbij de HTM het eerste bedrijf is waar er echt veel gaan rijden dat heeft z'n voor en nadelen. Nadeel is dat er lang moet worden proefgereden. Ik ben ook niet van alles op de hoogte. Want deze 'geheimzinnige' collega doet wel wat op de rails maar niet met trams. Ik hoor wel dingen en zo vernam ik dat er bijvoorbeeld problemen waren met de OV Chipkaart installaties in de trams. Wordt natuurlijk niet bevestigd door de HTM zelf maar het is wel iets wat moet worden opgelost voordat de wagens in dienst komen. Iets wat je in 1981, waarde heer Borgdorff, nog geen last van had. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met het toelaten van trammaterieel. Ik weet wel hoe dat bij spoormaterieel zit. Daar liggen de eisen ook heel anders dan in 1981. Mijn bedrijf levert machinisten die nu al twee jaar lang af en toe proefrijden op een nieuwe dieselloc van General Electric. Voor de toelating komt Lloyds, of hoe heet dat tegenwoordig, en de Inspectie Leebaarheid en Transport op visite. Als alles niet in orde is dan mag het locje niet in dienst. Nu rijdt men al twee weken 's avonds detectie ritten om te kijken of de machine van rond de 130 ton ook wel goed detecteert op het spoor. Iets wat vroeger ook niet was....

Kortom, ga gezellig met je tijd mee en kijk 'ns hoe dingen helaas tegenwoordig moeten. We moeten het helaas doen met deze zaken welke door de overheid worden opgedragen. De HTM wilde eerst alles helemaal goed hebben voordat ze met deze nieuwe trams gaan rijden. Geen blamage meer zoals met de indienststelling van Randstadrail! Dat valt toch alleen maar de prijzen?
Groet,
Chris Westerduin (machinist al 23 jaar, ervaring in reizigers, infra & goederenverkeer. Hopelijk nu niet meer geheimzinnig...)
Chris
 
Berichten: 542
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 16 jun 2015 10:51

dAb schreef:Gelukkig vindt de reiziger al meer dan 30 jaar dat het/mijn GTL8-materieel het beste, en betrouwbaarste, is wat De HTM ooit op de rail heeft gebracht

[respect]

Van harte mee eens dat de GTL een geweldige tram is.

Maar de beste? De PCC is toch ook heel mooi! Met name de karaktervolle snuit en het afgeronde dak. Wel gebruikt-ie door de verouderde techniek relatief een stuk meer stroom. Toch zou ik best graag een aantal PCCs met gemoderniseerde installaties ingezet zien voor de daluren.

Ik vraag me wel eens af of de voordelen van een lagevloertram wel opwegen tegen de nadelen van de compromissen die nodig zijn om dit te bereiken. Afgezien van het feit dat een GTL een hoge vloer heeft is het grootste nadeel dat het bij drukte nogal dringen is door de weinige staruimte bij de deuren, zodat de tram steeds langer moet halteren. Maar ik hoop dat ze nog heel lang in dienst blijven, het zal een trieste dag zijn wanneer de laatste GTL richting de Frans Halsstraat vertrekt. (Hoewel het wel stoer zou zijn als het HOVM een GTL8-II weer in de oorspronkelijke staat terugbrengt!)

Maar wat betreft de nieuwe trams: er is vast wel een redelijke middenweg te vinden tussen op eigen kracht de rails oprijden en gelijk met 50 km/u de baan op dan wel pas na een jaar testritten eens instructeurs op gaan leiden.

Dat het met de Avenio lastiger is dan met de GTL ligt om een aantal redenen voor de hand:

- De GTL was voor een groot deel op PCC-techniek gebaseerd waardoor er veel minder verrassingen te verwachten waren
- De Avenio heeft geen draaistellen = heel ander rijgedrag dan bestaande trams
- De techniek in de jaren '80 en '90 was een stuk simpeler: geen computers (toch?), geen ARI, geen OV-chipapparatuur, minder ingewikkelde interacties tussen al die onderdelen, dus makkelijker te testen
- De afstand tussen een GTL en het perron is relatief groot en dus niet problematisch, terwijl dit bij een Avenio en ander lagevloermaterieel heel precies aan moet sluiten: je wilt niet dat mensen struikelen of in de spleet blijven steken, maar ook niet dat de tram en het perron met elkaar in aanraking komen

Als later dit jaar de Avenio's in dienst komen zonder reeksen ontsporingen zoals destijds bij de RegioCitadis dan is de extra tijd goed besteed.

Overigens: de Avenio moest toch ingezet worden op lijn 17? Ik zat daar gisteravond rond half tien in van Rijswijk naar HS, en met de bestuurder en twee beveiligers waren er meer HTM'ers dan reizigers aan boord! Ik hoop dat die lijn overdag drukker is.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Slagathor » 16 jun 2015 13:27

^^ Ik geloof dat lijn 17 zo ongeveer onderaan de lijst staat. Eerst lijn 2, dan de 11, dan de 9 en dan 1 of 17 (ik weet de volgorde niet precies).

Lijn 17 is vooral een drukke spitslijn maar die drukte is erg kortstondig.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor WKZH5A » 16 jun 2015 15:03

iljitsch schreef:Overigens: de Avenio moest toch ingezet worden op lijn 17? Ik zat daar gisteravond rond half tien in van Rijswijk naar HS, en met de bestuurder en twee beveiligers waren er meer HTM'ers dan reizigers aan boord! Ik hoop dat die lijn overdag drukker is.


's-Avonds is het wat rustiger op lijn 17 in Rijswijk, omdat in In de Bogaard, Plaspoelpolder en de kantoor-/bedrijfsgebouwen daartussenin als woestijngebieden kunt beschouwen. Daarnaast zijn veel bewoners in Rijswijk al thuis. Op werkdagen (vooral in de spits) is het wel wat stuk voller in de tram. In het weekend wel wat minder, maar nog wel redelijk goed gevuld, wel slaat tram 17 meestal wat haltes over in de Plaspoelpolder.

Slagathor schreef:^^ Ik geloof dat lijn 17 zo ongeveer onderaan de lijst staat. Eerst lijn 2, dan de 11, dan de 9 en dan 1 of 17 (ik weet de volgorde niet precies).

Lijn 17 is vooral een drukke spitslijn maar die drukte is erg kortstondig.


Nee, de halte-/spoorwerkzaamheden (behalve HS) op lijn 17 is voor de bouwvakantie zo goed als afgerond. Uiteraard moet er nog wel nieuwe abri's in Rijswijk nog geplaatst worden, alleen de contract met de beheerder is nog niet verlopen.

Dus dit is de volgorde voor nieuwe inzet op Avenio:
Lijn 2 (na de zomer van 2015)
Lijn 11 (start jaardienstregeling 2016)
Lijn 17 (zal direct na lijn 11 gebeuren)
Lijn 9 (start jaardienstregeling 2017; dat door halte-/spoorwerkzaamheden tussen Javabrug-Zwarte Pad of er wordt alvast een deel op het traject ingezet)
Lijn 15 (2017 of later, want daar zijn de werkzaamheden nog niet begonnen)
Lijn 1 (2017 of later, want daar zijn de werkzaamheden nog niet begonnen)
WKZH5A
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 21 jun 2015 11:56

Gister de nieuwe folder "zomerdienst tram en bus" geplukt, en de mededeling "er is veel werk aan de weg" is bepaald niet overdreven!

Tournooiveld wordt afgesloten vanwege alweer een ondergrondse parkeergarage, en dat terwijl het Zieken nog niet klaar is! Maar 15 - 17 rijden gewoon om via halte Schedeldoekshaven. 15 en 16 kunnen dan wel alweer een rondje via het Spui maken terug naar CS. En grappig genoeg is de route van 17 zo korter.

Vervolgens wordt er nog een keer gesleuteld tussen Wouwermanstraat en HS, waarbij zo te zien 11 doorgaat als 12 en omgekeerd bij de Delftselaan en 9 een eindje over de route van 16 rijdt. Halte Beatrixkwartier ligt er drie weken uit waardoor 3 vanuit Zoetermeer ingekort wordt tot Leidseveen, terwijl 4 nog wel tot LvNOI hoog rijdt, en vanuit Den Haag 3 en 4 via de route van 2 bij LvNOI laag keren.

Dat is allemaal in juli. Heel kort wordt ook iets gezegd over augustus, wanneer 1, 5 en 15 op de Haagweg in Rijswijk met werkzaamheden te maken krijgen, en, belangrijk voor mij, dat er iets gaat gebeuren op de Loosduinseweg waardoor 2 en 4 daar niet meer kunnen komen, en lijn 6 wordt verlengd, ik neem aan tot het eindpunt van 4. Ik vraag me af wat dat kan zijn? Spoor vervangen? En tot waar worden 2 en 4 dan ingekort? Monstersestraat ligt voor de hand, of anders Brouwersgracht. Als 3 niet in de weg zou zitten dan zouden ze wellicht enkelspoor tot halte MCH Westeinde kunnen rijden... Maar waar precies zijn de werkzaamheden? Blijkbaar voorbij Noord West Buitensingel, anders zou 3 er ook last van hebben, maar voor Apeldoornselaan, anders zou 4 er geen last van hebben, maar weer niet de kruisingen van 11 en 12 want daar wordt ook niks over gezegd.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Slagathor » 21 jun 2015 12:20

Het is dat de 12 er geen last van heeft, anders zou ik zeggen dat de kruising Loosduinseweg - De La Reyweg op de schop gaat. Als de trams daar overheen denderen is het lawaai niet van de lucht. Ik kan me zo voorstellen dat daar wat moet gebeuren.

Het enige andere dat ik kan bedenken, is dat het GIT terrein (nabij halte Monstersestraat) gesloopt gaat worden voor een nieuwbouwproject (meer informatie hier : Skyscrapercity.com). Maar waarom de tram daarvoor buiten dienst zou gaan, is me wel een raadsel.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor WKZH5A » 21 jun 2015 13:02

iljitsch schreef:Dat is allemaal in juli. Heel kort wordt ook iets gezegd over augustus, wanneer 1, 5 en 15 op de Haagweg in Rijswijk met werkzaamheden te maken krijgen, en, belangrijk voor mij, dat er iets gaat gebeuren op de Loosduinseweg waardoor 2 en 4 daar niet meer kunnen komen, en lijn 6 wordt verlengd, ik neem aan tot het eindpunt van 4. Ik vraag me af wat dat kan zijn? Spoor vervangen? En tot waar worden 2 en 4 dan ingekort? Monstersestraat ligt voor de hand, of anders Brouwersgracht. Als 3 niet in de weg zou zitten dan zouden ze wellicht enkelspoor tot halte MCH Westeinde kunnen rijden... Maar waar precies zijn de werkzaamheden? Blijkbaar voorbij Noord West Buitensingel, anders zou 3 er ook last van hebben, maar voor Apeldoornselaan, anders zou 4 er geen last van hebben, maar weer niet de kruisingen van 11 en 12 want daar wordt ook niks over gezegd.

Er zijn spoorwerkzaamheden tussen de halte De La Reyweg en Monstersestraat (met name tussen de kruispunten van lijn 11 en 12), daar zijn de sporen ernstig versleten. Daarnaast worden ook nog sporen vervangen op de route van lijn 2 (Oude Haagweg/Burgemeester Hovylaan-Houtwijklaan). Ik weet niet zeker of er ook nog sporen wordt vervangen tussen de Monstersestraat en Noord West Buitensingel, tussen De La Reyweg en Fahrenheitstraat en de Apeldoornselaan.

Volgens htm.nl (vanaf de hoofpagina over zomerdienst 2015) staat er dit over de omleidingen:
Van 3 t/m 16 (17 is op maandag) augustus 2015 rijden lijn 2 en 4 vanuit Leidschendam en Zoetermeer t/m halte Monstersestraat. Er worden bussen ingezet, waar lijn 2 en 4 (niet waar lijn 6 rijdt) niet rijden. Lijn 6 rijdt van 3 t/m 6 augustus na Leyenburg door naar Beresteinlaan (De Uithof is buiten gebruik, waarschijnlijk vanwege spoorwerkzaamheden) en van 7 t/m 16 augustus naar De Uithof.

Lijn 3, 11 en 12 hebben geen gevolgen voor deze werkzaamheden.

Een nadeel is wel dat Remise Zichtenburg tussen 3 en 16 augustus gesloten is voor de RR/AV. De RR-wagens zullen elders gestald moeten worden. Naast de opstellocatie's op lijn 3 en 4, zullen de wagens van lijn 2 en 19 ook gestald worden op Remise Lijsterbesstraat, op Laan van NOI (laag) en in Leidschendam. De Avenio zullen waarschijnlijk ook niet getest worden.
WKZH5A
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 21 jun 2015 14:22

Aha. Ik hoop inderdaad dat ze wat aan die kruising bij halte De La Reyweg gaan doen want met dat gerammel en gekners vliegt er een dezer dagen een wiel van een tram...

Nooit gesnapt waarom er niet een stukje spoor van het eindpunt van lijn 3 door de Lisztstraat (of de Tramstraat!) naar de route van 2 ligt zodat 3 makkelijker bij Zichtenburg kan komen en dan zouden de RRs bij deze werkzaamheden nog een alternatieve route hebben.

Je zou ook nog via lijn 9 naar de Wouwermansstraat (onlangs vernieuwd en zonder enge bochten, dus zeker geschikt voor AV en waarschijnlijk ook wel RR) en dan via lijn 11 naar de Laan van Meerdervoort kunnen, maar ja, daar liggen geen wissels...

Het zou ook een idee zijn om lijn 2 met GTLs te rijden. Dan is keren bij de Monstersestraat een probleem, maar 2 zou dan door kunnen rijden naar de Leyweg of Uithof via de route van 11 en dan 6 om 6 te versterken die anders in de spits wel erg druk zal worden.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Slagathor » 15 jul 2015 20:28

Bij de presentatie van de nieuwe plannen voor het Spuiforum, kwam naar voren dat de trambaan op de Wijnhaven verlegd wordt:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 15 jul 2015 20:54

Dus dan is het niet meer mogelijk om zonder door de tramtunnel te gaan CS hoog te bereiken? Dat lijkt me niet handig, hoewel ik me niet kan herinneren dat die optie ooit gebruikt is.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor willem » 15 jul 2015 22:18

Bij omleidingen etc. werd die verbinding inderdaad nooit gebruikt, misschien is er iets met die verbinding waardoor die nu al nutteloos is.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor WKZH5A » 15 jul 2015 22:31

Via deze link: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/won ... artier.htm kwam ik een inspiratieboek Spuikwartier tegen in PDF-bestand (bijlage). Op pagina 52 heb ik informatie vernomen dat openingen tussen Turfmarkt en Kalvermarkt te lelijk zijn aan de gevel en voor de omgeving, waardoor de tramrails verlegd zal worden van het Lage Zand naar Turfhaven. Er komt ook een extra tramhalte bij de Turfmarkt om daar meer bereikbaarheid te maken. Als de trams rijden naar het Turfhaven ipv het Lage Zand dan wordt al het infra verwijderd en de gevels dichtgemaakt of dicht gemetseld. Het is ook een optie om route alleen te gebruiken bij stremmingen staat daar ook. Het is nog even afwachten op de details, de daadwerkelijke uitvoeringen en het praktijk.

En hoe gaat de bussen dan rijden? Want ze kunnen niet via het Kalvermarkt en Turfhaven rijden ipv het Spui en Schedeldoekshaven. Het trambaan op het Schedeldoekshaven/Nieuwe Haven wordt van asfalt veranderd naar gras en de twee bushaltes op het Nieuwe Haven staan er niet meer op. Apart, misschien krijgen we later meer informatie van de gemeente erover.
WKZH5A
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 16 jul 2015 02:00

@Willem: er is bij de bouw een kapitale fout gemaakt: de bouwers hebben een aantal steunpilaren te dicht naast het spoor geplaatst, zodat GTL er nog maar nét langs past, maar de Avenio zeker niet. Laat staan de RR wagens :P Wat men nu dus blijkbaar wil gaan doen is deze 'tunnel' sluiten voor trams en er horeca in onderbrengen. Da's natuurlijk véél lucratiever voor de gemeente! Om de tram dan toch naar CS te krijgen bouwt men een "nieuwe" doorgang, dwars door het oude Ministerie van Justitie (die daar weg zijn, trouwens) om alsnog de Schedeldoekshaven te bereiken.

Mijn mening: als men dan tóch bakken gemeenschapsgeld gaat uitgeven, stel dan de aannemer(s) aansprakelijk en laat die kapitale fout in de tunnel herstellen. Dat scheelt in de kosten, want er hoeven geen nieuwe rails en een compleet wisselcomplex te worden gebouwd, plus de sporen naar CS komen éindelijk weer eens beschikbaar voor omleidingen en SHTM ritten ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 16 jul 2015 12:15

De middensteun van de luifel onder de resident moet verwijderd worden, wat op zich ook kan omdat hij niet contructief is. Er is ooit geprobeerd met een RegioCitadis of ze er langs konden, maar dat lukte net niet. De Avenio past wellicht net wel.

De huidige verbinding naar boven is lastig te gebruiken omdat deze niet op zicht bereden mag worden vanuit beide richtingen. Er is wel beveiliging, maar deze is niet in gebruik. Dit omdat niet elke GTL ARI heeft.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 16 jul 2015 16:17

Ah, dan zit het toch net wat anders dat wat me verteld is. Dank voor de verduidelijking Roland!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 03 aug 2015 20:17

Je zou bijna gaan denken dat er weer een nieuwe gracht gegraven wordt aan de Loosduinseweg:

Afbeelding

Ik hoop dat iemand de aannemer verteld heeft dat hier over twee weken weer trams moeten rijden! En het zal een wonder zijn als er geen bovenleiding gegrepen wordt door één van de graafmachines.

Ondertussen wordt er weer door de (oude) netkous gereden. Wel is er nu een soort walvisgeluid te horen wanneer er een tram vanaf CS binnenkomt:

http://www.muada.com/images/netkous-walvis.m4a

Je zou kunnen denken dat dit het geluid is van een remmende draaistroommotor, behalve dat de RegioCitadis dit verder nooit laat horen. Lijkt erop dat de verkanting in de S-bocht niet helemaal klopt.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten