Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 04 aug 2015 07:38

Hier nog een filmpje van wat sloopwerkzaamheden afgelopen vrijdag. Toen is begonnen met het verwijderen van de zogenaamde 'knik' vlak na de fly-over op de Laan van Hoornwijck: https://www.youtube.com/watch?v=3eFByBd ... e=youtu.be
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor trambestuurder » 06 aug 2015 14:39

WKZH5A schreef:Via deze link: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/won ... artier.htm kwam ik een inspiratieboek Spuikwartier tegen in PDF-bestand (bijlage). Op pagina 52 heb ik informatie vernomen dat openingen tussen Turfmarkt en Kalvermarkt te lelijk zijn aan de gevel en voor de omgeving, waardoor de tramrails verlegd zal worden van het Lage Zand naar Turfhaven. Er komt ook een extra tramhalte bij de Turfmarkt om daar meer bereikbaarheid te maken. Als de trams rijden naar het Turfhaven ipv het Lage Zand dan wordt al het infra verwijderd en de gevels dichtgemaakt of dicht gemetseld. Het is ook een optie om route alleen te gebruiken bij stremmingen staat daar ook. Het is nog even afwachten op de details, de daadwerkelijke uitvoeringen en het praktijk.

En hoe gaat de bussen dan rijden? Want ze kunnen niet via het Kalvermarkt en Turfhaven rijden ipv het Spui en Schedeldoekshaven. Het trambaan op het Schedeldoekshaven/Nieuwe Haven wordt van asfalt veranderd naar gras en de twee bushaltes op het Nieuwe Haven staan er niet meer op. Apart, misschien krijgen we later meer informatie van de gemeente erover.


Als je op deze link klikt http://www.denhaag.nl/home/bewoners/won ... -leven.htm zie je op de schedeldoekshaven aan de straatzijde (hotel) wel een bushalte ingetekend staan richting spui, maar richting cs kan ik ook niets vinden.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 06 aug 2015 19:09

''De ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie zaten vroeger in één gebouwencomplex. Onder dit compex, tussen de torens bevindt zich een doorgang van de Turfmarkt naar de Schedeldoekshaven. Het bouwdeel boven deze doorgang wordt gesloopt, zodat er twee gebouwen ontstaan en een straat. Deze straat is eigenlijk de vroegere, opgeheven Wijnhaven en het ligt voor de hand deze naam weer te gebruiken. Het wordt hierdoor mogelijk de huidige tramsporen over het Lage land te verplaatsen naar de Wijnhaven. De zeer lelijke openingen in de gevel aan de Turfmarkt en de Kalvermarkt, waar momenteel de trams in en uit rijden kunnen worden gesloten . Ter bescherming van voetgangers wemelt het op de Turfmarkt van bloembakken, hekken, grind, waarschuwingslichten en van wit-rood gestreepte portalen ter bescherming van de bovenleidingen. Deze maatregelen horen niet thuis in en ontsieren de Turfmarkt promenade. Het is uitstekend als ze verdwijnen. De afsluiting moet geschieden met deuren, omdat de tramsporen niet meer gebruikt hoeven worden voor de normale dienst regeling maar slechts nog voor eventuele omleiding bij storing. Als het enkelsporig tracee door het Lage Land niet nodig is, zouden de deuren aan de Turfmarkt kunnen vervallen. Bij voorkeur moet de route via de Wijnhaven moet ook worden gebruikt door bussen. Het rijden over het Spui(plein) is dan niet meer nodig zodat dit gebied is gevrijwaard van het gemotoriseerde bus- en autoverkeer. Voor de bussen komende vanaf de Hofweg maakt deze wijziging niets uit. Er is geen extra omweg. Een verbetering betreft de bushalte bij de nogal afgelegen halte bij de Nieuwe Haven. Deze kan opschuiven naar de Wijnhaven en dus meer naar de binnenstad ter plekke.''

Uit deze tekst en de tekeningen blijkt dat men wel de verbinding vanaf de Kalvermarkt richting CS wilt behouden maar af wilt schermen. Daarnaast gaan de tramlijnen 9,15 & 17 met Avenio's dan over de Wijnhaven samen met bus 22 & 24. Er wordt wel gesproken over een bushalte Turfmarkt maar of de trams hier dan ook gaan stoppen is mij niet duidelijk.

Bron: http://www.denhaag.nl/web/file?uuid=ddedf947-8470-4b6a-9700-6bb0345ae75d&owner=69f98aed-40a0-4ace-a970-cf61fd5cd281
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 16 aug 2015 16:24

De sporen van lijnen 2 en 4 liggen er weer op de Loosduinseweg, maar alles ligt nog wel helemaal open. Er wordt nu niet gewerkt, vorig weekeinde wel en ook 's nachts. Maar beton storten en asfalteren terwijl er gewoon gereden wordt is niet ongebruikelijk. Er kan dus in principe weer gereden worden vanaf morgen.

Ik ben benieuwd of de meettram hier nog in actie komt, maar om nu met m'n camera urenlang langs de weg te gaan staan is ook weer wat veel van het goede...
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 17 aug 2015 07:04

iljitsch schreef:Ik ben benieuwd of de meettram hier nog in actie komt, maar om nu met m'n camera urenlang langs de weg te gaan staan is ook weer wat veel van het goede...


Dat zou ik inderdaad niet doen, de meettram wordt niet gebruikt om nieuw spoor te meten/testen. De meettram rijdt volgens vaste routes het hele net, daar doet ie 3 maanden over om daarna weer opnieuw te beginnen. Verder worden er regelmatig conditieritten mee gereden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 06 jan 2016 15:49

Van vrijdag 15 tot en met zondag 17 januari vinden spoorwerkzaamheden plaats in de Tramtunnel Grote Marktstraat.
De halten Grote Markt en Spui zijn deze dagen gesloten. Tram 2, 3, 4 en 6 rijden een aangepaste route en er rijden tijdelijk rood-beige trams op lijn 2.

HTM website

Dit is wel interessant: 2 en 6 rijden langs de grote kerk en gaan dan alsnog over CS hoog. Ik kan me niet herinneren dat dit ooit eerder gebeurd is, of wel? Ik vraag me af of dit alles nog opstoppingen gaat geven op de prinsegracht waar 3 en 4 moeten keren maar 2 doorrijdt.

De Avenio's en RegioCitadissen van lijn 2 hebben dus een lang weekeinde vrij, wat de vraag oproept of er wel voldoende GTLs over zijn om lijn 2 erbij te doen in de spits op vrijdag.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor WKZH5A » 06 jan 2016 19:27

iljitsch schreef:
Dit is wel interessant: 2 en 6 rijden langs de grote kerk en gaan dan alsnog over CS hoog. Ik kan me niet herinneren dat dit ooit eerder gebeurd is, of wel? Ik vraag me af of dit alles nog opstoppingen gaat geven op de prinsegracht waar 3 en 4 moeten keren maar 2 doorrijdt.

De Avenio's en RegioCitadissen van lijn 2 hebben dus een lang weekeinde vrij, wat de vraag oproept of er wel voldoende GTLs over zijn om lijn 2 erbij te doen in de spits op vrijdag.


Hebben we twee keer gehad, één in april 2012 en de ander in juli 2013 met bijna dezelfde omleidingen. Toen waren er werkzaamheden voor de ingang van de tramtunnel en in de tunnel zelf. Nu zijn er kleine werkzaamheden in de tunnel gezien de omleidingsduur. Volgens mij waren er niet zo'n grote oponthoud bij de Prinsegracht en ik verwacht dat nu ook niet gaat gebeuren. Let wel dat de dienstregeling van de vier lijnen aangepast zijn.

Bij mij vraag ik ook af of er nog voldoende gtls inzetbaar zijn op lijn 2. Wat ik niet hoop, is dat op een tramlijn een tram defect raakt, want dan zijn de overgebleven gtls op. Dat betekent rituitvallen en krijgen we hoop gedoe.
WKZH5A
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor OVinDelft » 06 jan 2016 20:30

Wat ik me vooral afvraag is hoe ze het straks gaan doen als er écht te weinig GTL's zijn om dit soort omleidingen te doen. Wanneer gaan ze nou eens opschieten met dat stukje geschikt maken voor Avenio en RegioCitadis? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Sjoerd » 06 jan 2016 22:01

OVinDelft schreef:Wat ik me vooral afvraag is hoe ze het straks gaan doen als er écht te weinig GTL's zijn om dit soort omleidingen te doen.


Ja inderdaad; voor je het weet moet je weer een paar diepladers sturen om een paar van die opgeslagen GTL's weer terug te halen om wat diensten over te nemen van Avenio's. :mrgreen:

Wanneer gaan ze nou eens opschieten met dat stukje geschikt maken voor Avenio en RegioCitadis? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?


Zover ik begrepen heb (van horen zeggen) is het wel eens geprobeerd, maar is het stukje van CS Hoog naar de Kalvermarkt, en dan vooral de bogen onder de Muzentoren (waar je dwars door een gebouw rijdt) te krap voor de Regiocitadis. Of ze het al eens met een Avenio hebben geprobeerd is mij niet bekend, maar het lijkt mij voor juist dit soort gevallen wel erg interessant om te weten. Hoe dan ook is het altijd handig een alternatieve route te kunnen rijden in geval van een stremming.

Op de rest van de bovengrondse omleidingsroute tussen de Brouwersgracht en CS zullen geen ingewikkelde aanpassingen nodig zijn; misschien enkele perronranden die iets opgeschoven moeten worden ofzo.
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 06 jan 2016 22:36

Ik weet niet of ze nu al binnen een week Avenio's op 11 gaan inzetten, maar dat had natuurlijk best gekund en dan heb je weer een handvol GTLs vrij.

Forensenspits op vrijdag is ook minder druk dan andere werkdagen dus de spitsdienstregeling een beetje uitdunnen zou ook nog wel kunnen. Valt waarschijnlijk nieteens op met de gewijzigde tijden.

Hoe zit het overigens met ARI in de GTLs? Zit dat alleen op de wagens die voorheen 6 en 2 deden + een paar reserve of ook wel op een redelijk aantal andere?

Ik neem tenminste aan dat ARI ook nodig is vanaf de oprit naar CS hoog totaan Oostinje, niet alleen voor de tunnel.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor OVinDelft » 06 jan 2016 23:36

Ook al zou de opgang Kalvermarkt - CS door de Muzentoren niet geschikt gemaakt kunnen worden voor de RegioCitadis en Avenio, dan nog zou het veel schelen als ze bijvoorbeeld de route halte Brouwersgracht - Grote Kerk - Gravenstraat - rechtsaf het Spui op - Schedeldoekshaven - Rijnstraat (CS beneden) geschikt zouden maken. Keren kan voorlopig dan ieder geval op het Korte Voorhout en later eventueel bij Madurodam of met een extra keerspoor dat ze heus wel tussen de sporen aan de noordkant van het tramstation CS beneden kunnen proppen. Dan hoef je ook niet elke keer alle lijnen met brede trams in te korten, maar ze alleen in tweeën te splitsen bij CS.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 07 jan 2016 00:09

Extra keerspoor is nieteens nodig, er liggen al extra sporen met perrons aan de linkerkant bij de halte CS laag. Enige wat je nodig hebt is een wissel om weer de andere kant op te kunnen rijden op het rechterspoor. Hoewel ik niet denk dat het erin zit, en driehoeken bij de schedeldoekshaven ook niet, een rondje om het ijspaleis is makkelijker.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor René W » 07 jan 2016 20:14

Er zijn inderdaad GTL's met ARI nodig.
De trams die voorzien zijn van ARI staan opgesomd in het dossier GTL-8 op http://www.haagstramnieuws.org en dan in het hoofdstuk 2001-2005.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 07 jan 2016 21:50

Dan gaat het om:

Voor het rijden door de tramtunnel worden in 2004 de volgende GTL's geschikt gemaakt: 3045, 3050-3095, 3097-3100 en 3130.


In december 2005 wordt in navolging op de in 2004 al in 52 GTL's ingebouwde ARI systemen bij de 3129, 3131, 3132 en 3133 het ARI systeem (Automatische Rem Ingreep) ingebouwd.


Typisch wel dat maar een paar trams uit de 3100-serie ARI hebben! De reeks 3050 - 3100 met ARI bevat uiteraard de trams die op lijn 6 rijden (14 stuks plus de 3130) en daarnaast zijn ze verspreid over alle lijnen zo te zien, en er ontbreken er vier in het lijstje dus die zullen wel afgevoerd zijn.

Aan ARI-GTLs dus geen gebrek: er zouden er dus 36 moeten zijn naast de trams die op lijn 6 rijden.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 08 jan 2016 21:25

Dit is de stand van zaken, met dien verstande dat op dit moment de 3004 en 3037 onttakeld op afvoer staan te wachten in de LB.
Afgevoerd wil zeggen: Den Haag verlaten, eventueel sloop.
Afgevoerde 3046 en 3096 hebben nooit ARI gehad.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor René W » 09 jan 2016 20:42

De 3047, 3048, 3049 hebben ook nooit ARI gehad.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 11 jan 2016 22:46

Klopt, geen ARI gehad en ook nu geen ARI.

Ik noemde de 3046 en 3096 expliciet omdat er wellicht verwarring was dat er meer ARI trams afgevoerd zijn. Dat waren alleen de 3051 (reeds in oktober 2010 terzijde gezet en in oktober 2011 afgevoerd voor sloop), 3055 (als proto GTL8-II een buitenbeentje) en de bij de aanrijding op 2 maart 2014 in Rijswijk gesneuvelde 3081.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 16 jan 2016 18:07

WKZH5A schreef:Volgens mij waren er niet zo'n grote oponthoud bij de Prinsegracht en ik verwacht dat nu ook niet gaat gebeuren. Let wel dat de dienstregeling van de vier lijnen aangepast zijn.

Dat viel dus tegen. Ik moest vanmorgen naar Leidsenhage vanaf de De La Reyweg. Aldaar stonden 2 en 4 zoals te doen gebruikelijk met 1 minuut verschil op het bord, ook al reden ze zo te zien maar vier keer per uur.

En ik geloof dat 4 iets te vroeg was, want die kwam zo'n 15 seconden voor 2 in de vorm van de 3097 aankarren. Ze stonden dus achter elkaar op de halte, waar ik in 2 stapte. De volgende haltes nam 4 iets voorsprong, en hij was dus al bij de Brouwersgracht toen wij de Prinsengracht op draaiden. Maar daarna moesten we ruim 2 minuten wachten voordat-ie weer vertrokken was en wij konden halteren. We stonden toen op +3,5, en de bestuurder riep zelfs de centrale op om te vragen of die randstadrail-trams sneller konden keren in plaats van eerst "met de beveiliging te ouwehoeren". :-) (Heb dit nog gefilmd op mijn telefoon als er liefhebbers zijn...) Er stonden zowel medewerkers om het gaan/komen van de trams bij de overloopwissel te regelen alswel bij de haltes om de reizigers te helpen en de trams leeg te maken.

Muzentoren was niet zo spannend, gewoon naar boven en dat is dat. Gek eigenlijk dat hier normaal geen gebruik van gemaakt wordt. Op de terugweg stapten er stapels mensen in bij de Gravenstraat, dus reizigers genoeg.

Tegen de tijd dat we Voorburg door waren was de tram nagenoeg leeg en reden we weer met +0,75 (helpt ook als je halte Essenstein gewoon voorbij kan rijden). Viel me ook op dat de halteaanduiding aangepast was en de afwijkende route toegelicht werd in de omroep.

Later op de middag terug vanaf CS. Nog even hoe eea daar nu werkt: er zijn vier sporen. Ik tel ze gezien vanaf halte CS hoog van links naar rechts: 1 - 4, waarbij 1 en 3 aansluiten richting Kalvermarkt/Stadhuis en 2 en 4 op de tunnel. Trams die de omleidingsroute rijden komen via spoor 1 omhoog, maar moeten dan kruisen om op spoor 2 te halteren. (Sterker nog, 1 wordt samengevoegd met 2 terwijl 2 afsplitst naar 1, dus spoor 1 aan de rechterkant van het perron is alleen bereikbaar vanuit de tunnel.)

Intussen komen trams uit Zoetermeer aan op spoor 4, waar het bestemmingsbord uitstaat en medewerkers alle reizigers eruit knikkeren. Ik zag een 3 vervolgens oversteken naar spoor 2 en vlak voor de Muzentoren kopmaken. Intussen kwamen er een 2 en een 6 aan, maar die 3 kreeg voorrang en ging met een slakkegang voor die andere twee langs naar spoor 1.

Ofwel: het zat elkaar wel degelijk flink in de weg.

Ik heb op lijn 2 gezien: 3059, 3097, 3099 en 3131. De eerste twee rijden normaal op lijn 6, de laatste twee 1/9.

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Slagathor » 16 jan 2016 20:57

Afgelopen vrijdag, tijdens de ochtendspits, zaten de trams elkaar niet in de weg maar de mensen wel. Alles reed gewoon volgens dienstregeling waardoor tussen Brouwersgracht en CS effectief alleen de 2 reed: volgens normale dienstregeling en met kleinere trams dan normaal. Een kind kan dan de optelsom maken dat dat niet gaat passen qua passagiers.

Ik dacht slim te zijn door op MCH Westeinde over te stappen (i.p.v. te wachten tot Brouwersgracht). Ik was niet de enige die dat bedacht had. De eerste GTL2 was stampvol, daar kon ik niet meer bij. Toen die weg was, kwamen een paar minuten later de 3 en de 4 mensen afzetten. Toen de volgende GTL2 kwam, paste er weer maar de helft van de mensen in. Ik kreeg mezelf nog nét naar binnen gewurmd.

Op de Brouwersgracht kon er niemand meer bij. Een hoop boze mensen op de halte.

Nu zal het erger geweest zijn door de felle regen van vrijdagochtend, maar dat alleen lijn 2 met GTL's op normale frequentie de reizigersstroom van 2, 3 en 4 tussen Brouwersgracht en CS niet op kan vangen, mag toch geen verrassing zijn? Ik vond het maar beroerd geregeld.

De 6 reed ook nog, maar daar hadden de overstappers uit 2 en 3 natuurlijk niks aan en alleen de heel erg vooruitziende mensen van lijn 4 (Tienhovenselaan of eerder) hadden daar goed op geanticipeerd.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 16 jan 2016 21:08

Toch gewoon even de hoek omlopen bij halte Brouwersgracht?
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast