Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor xCookiesolax » 22 jun 2016 20:29

mibia schreef:Gisteren zag ik op lijn 11 een lege GTL rijden met lijnnummer 71......... :shock:

Lijnnummers 71 t/m 73 zijn nummers die worden gebruikt voor ritten tussen remises. 71 is van Scheveningen naar de Lijsterbesstraat.
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor PAV » 23 jun 2016 08:22

Lange_Dre schreef:Het zou inderdaad een hele verbetering zijn als ze die tram en busbaan gaan opknappen. Mooi donker rood asfalt lijkt mij wel wat. Rijd veel comfortabeler als je in de bus ziet en als er tussen de straatstenen en heet asvalt een witte lijn word getrokken valt het meteen heel goed op waar de trams en bussen rijden. ;)

Dat is wel in strijd met het principe van shared space waar de huidige inrichting van het Spui op is gebaseerd. En (donker) rood asfalt is misschien mooi, maar wordt al gebruikt voor fiets.
PAV
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 23 jun 2016 09:07

Het is wel een leuk principe, maar het werkt gewoon slecht. Aan de kant van de Asta is op zich wel wat ruimte voor fietsers maar dan kom je in de knel met de trap naar de tunnel en andere troep vlak voor de kruising. Aan de andere kant bij de KFC is het te smal om fatsoenlijk te fietsen met al die mensen.

Maar rood asfalt zou wel flink uit de toon vallen. We zijn niet in Leiden. :-)
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor mibia » 23 jun 2016 15:47

Was een Lijn 71 op lijn 11 richting Hobbema/Paul Kruger, toen ik stond te wachten op de tram bij lijn 2 bij kruispunt Monstersestraat. Was dat een inrukkende lijn 16 van Statenkwatier via lijn 11/12 naar Lijsterbes?
mibia
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor lcyerbanga3 » 23 jun 2016 19:34

Eigenlijk best onlogisch,
er zijn van die plekken die ze bijna altijd onderhouden, maar de baan bij halte centrum is al best lang niet meer onderhouden...
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 24 jun 2016 01:23

mibia schreef:Was een Lijn 71 op lijn 11 richting Hobbema/Paul Kruger, toen ik stond te wachten op de tram bij lijn 2 bij kruispunt Monstersestraat. Was dat een inrukkende lijn 16 van Statenkwatier via lijn 11/12 naar Lijsterbes?


zoals xCookiesolax al zei zijn de lijn codes 71 t/m 73 remise codes

71 = Lijsterbesstraat
72 = Scheveningen
73 = Zichtenburg 1

en als je deze op lijn 11 bij de monstersestraat hebt gezien dan komt hij dus van Remise Scheveningen en gaat dan via de paul krugerlaan en route lijn 12 naar de Lijsterbesstraat
staat hij op de loosduinseweg dan kan hij idd afkomstig zijn van lijn 16 en is dus een wisselwagen die opgevraagd is door de monteur
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 24 jun 2016 01:25

iljitsch schreef:Het is wel een leuk principe, maar het werkt gewoon slecht. Aan de kant van de Asta is op zich wel wat ruimte voor fietsers maar dan kom je in de knel met de trap naar de tunnel en andere troep vlak voor de kruising. Aan de andere kant bij de KFC is het te smal om fatsoenlijk te fietsen met al die mensen.

Maar rood asfalt zou wel flink uit de toon vallen. We zijn niet in Leiden. :-)


Asfalteren in een roestbruine kleur en door middel van een mat een steenmotief geven als deze nog heet is.
deze techniek werd al jaren gebruikt maar de gemeente heeft deze nooit meer ingezet helaas
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 24 jun 2016 07:20

In de Teijlerstraat (lijn 12) hebben ze na het vervangen van het spoor een paar jaar geleden asfalt/beton met nep-steenvormpjes neergelegd.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 24 jun 2016 09:38

PAV schreef:Dat is wel in strijd met het principe van shared space waar de huidige inrichting van het Spui op is gebaseerd. En (donker) rood asfalt is misschien mooi, maar wordt al gebruikt voor fiets.
Nou, dan voldoet de inrichting van het Spui daar totaal niet aan. Asfalt is sowieso taboe in een shared space. En het ontbreekt aan verkeersremmene maatregelen, zoals bloembakken. In een shared space gelden geen verkeersregels en men gaat uit van eigen verantwoordelijheid. BRON

Hier in Den Haag noemt men dit het VCP, maar in mijn ogen is dit een grote mislukking geworden. Juist omdat er veel te weinig verkeersremmende maatregelen zijn genomen. En het asociale gedrag van vele gebruikers, waaronder vooral scooterracers en fietsers.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1016
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor willem » 24 jun 2016 17:49

Dat hele concept van elkaar de ruimte geven gaat ervan uit dat je voor elkaar, indien nodig, kunt uitwijken. Een tram zit aan de rails vast en kan dat dus per definitie niet. Dat leidt, binnen het concept van een grote gedeelde verkeersruimte, tot een grotere ongevalskans voor de tram. Die kan immers niets anders dan remmen en heeft daarnaast nog eens een relatief lange remweg.

Dat is een van de redenen waarom trams op het Spui nog maar 15 km/h mogen. Die verschrikkelijke lage snelheid maakt de tram weer onaantrekkelijk. Eigenlijk is dat idee van een gedeelde verkeersruimte leuk voor dorpen als bv. Haulerwijk, maar schiet dat concept tekort voor grote steden als Den Haag.
De Grote Marktstraat is ook volgens dat concept ingericht. Na het onder de grond verdwijnen van de tram had ik gehoopt dat daar een mooie winkelstraat met wat groen zou komen. Uiteindelijk is er alleen maar baksteen van gevel tot gevel. Nu ben ik geen stedenbouwkundige en heb dus geen verstand van het inrichten van winkelstraten, maar als leek denk je toch dat er daar iets aantrekkelijkers had kunnen komen dan de huidige bakstenen ruimte. Maar dat is dus wel volgens het principe van de gedeelde ruimte.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor lcyerbanga3 » 24 jun 2016 18:02

ontsporing bij de monstersestraat voor tram 11... volgens mij is dit de 1ste ongeval met de AV?
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor PAV » 24 jun 2016 19:04

willem schreef:De Grote Marktstraat is ook volgens dat concept ingericht. Na het onder de grond verdwijnen van de tram had ik gehoopt dat daar een mooie winkelstraat met wat groen zou komen.

Zelfs daar is het concept van shared space niet goed toegepast, wat er is een licht verdiepte fietsbaan aangelegd die ook nauwelijks als zodanig herkenbaar is (zelfde kleuren). Fietsers gebruiken dat om asociaal hard te rijden en luid te bellen alsof zij het alleenrecht hebben daar te rijden. Dat niveauverschil is ook een potentieel struikelpunt voor voetgangers. Ook daarmee is de Grote Marktstraat niet de aantrekkelijke winkelstraat die het zou moeten zijn.
PAV
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor xCookiesolax » 24 jun 2016 19:16

lcyerbanga3 schreef:ontsporing bij de monstersestraat voor tram 11... volgens mij is dit de 1ste ongeval met de AV?

Fout, het is tramlijn 4 die daar is ontspoort. En wat is het toch super handig dat er nergens op tramlijn 11 bruikbare overloopwissels liggen. De hele lijn hebben ze door dit ongeluk stil moeten leggen :roll:
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 24 jun 2016 19:22

Blijkens de foto's van Regio15 betreft het een koppelstel Regiocitadis, met de 4059 die zo te zien bij vertrek vanaf het kopspoor (sorry: "tailtrack") uit de rails is gelopen.

Nog op te merken, rond 18:15 stapte ik op CS in een koppelstel lijn 4 tot Monstersestraat (aldus DRIS) die geheel (binnen en buiten) "Sorry, Geen dienst" in de display had. Ook de chipkaart-apparatuur was in storing want de ritprijs van CS tot Grote Markt was 0 cent.

Bij het Kerkplein is een vlonder aangelegd. Zal wel de noodhalte zijn in verband met de inkorting van llijn 16 morgen (Veteranendag).
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1158
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor PAV » 24 jun 2016 20:41

wattman schreef:het kopspoor (sorry: "tailtrack")

Wattman, ik sta aan jouw kant wat dit betreft! ;)

Het grappige is ook dat sommige keersporen (zoals die aan de Parallelweg en bij station Delft) niet eens kopsporen zijn en toch "tailtrack" worden genoemd. In ieder geval is het gebruik van het "t-woord" wat mij betreft onnodig gebruik van Engels in het Nederlands.

Over bovenstaand fenomeen "Sorry, geen dienst" heeft Sylvia Witteman een aardig stukje geschreven in het Volkskrant Magazine op 22 juni. Hieronder de quote uit de column:
Trams hebben geen spijt
(...) Buiten reed een tram voorbij met 'SORRY GEEN DIENST' op zijn lichtkrant. Ook dat ergerde me. Sinds wanneer zegt een tram 'Sorry'? Trams hebben geen spijt. In mijn tijd stond er gewoon 'REMISE LEKSTRAAT' op trams die geen dienst hadden. Zoals het hoort.(...)
PAV
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 25 jun 2016 00:06

PAV schreef:Zelfs daar is het concept van shared space niet goed toegepast, wat er is een licht verdiepte fietsbaan aangelegd die ook nauwelijks als zodanig herkenbaar is (zelfde kleuren). Fietsers gebruiken dat om asociaal hard te rijden en luid te bellen alsof zij het alleenrecht hebben daar te rijden.

Wat wil je dan? Geen fietsbaan (waar overigens ook wel taxi's enzo rijden) en de fietsers dwars tussen het winkelend publiek laten rijden?

Het probleem is dat dit de enige redelijke manier is om vanaf de Loosduinseweg bij CS te komen. Als ze daar een betere fietsroute voor maken hoef ik niet door al die winkelende mensen die denken dat iedereen net als zij de hele dag de tijd heeft.

Wel vind ik dat ze geparkeerde fietsen van de Grote Markstraat moeten weren, want dat zorgt voor een enorme verrommeling. Helaas zal het met die straat nooit wat worden omdat op de meest ongelukkige plekken (naast de Hema bijvoorbeeld) trappen naar de parkeergarage en tramhaltes zitten. Of ze moeten de V&D afbreken en op die plek een plein met wat groen aanleggen. Maar ja iedere open ruimte in het centrum wordt natuurlijk prompt volgeplempt met terrassen, zie de Grote Markt.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 27 jun 2016 19:12

Officieel vandaag waar een Avenio tram (5059) voor het eerst bij een ongeval betrokken is.

http://www.regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/32-ongevallen/25468-forse-aanrijding-met-nieuwe-tram
Bron: Regio15.nl
WKZH5A
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 27 jun 2016 21:23

Avenio ontgroening
YC52000
 
Berichten: 394
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor PAV » 27 jun 2016 23:33

iljitsch schreef:Wat wil je dan? Geen fietsbaan (waar overigens ook wel taxi's enzo rijden) en de fietsers dwars tussen het winkelend publiek laten rijden?

Het probleem is dat dit de enige redelijke manier is om vanaf de Loosduinseweg bij CS te komen. Als ze daar een betere fietsroute voor maken hoef ik niet door al die winkelende mensen die denken dat iedereen net als zij de hele dag de tijd heeft.

Wel vind ik dat ze geparkeerde fietsen van de Grote Markstraat moeten weren, want dat zorgt voor een enorme verrommeling. Helaas zal het met die straat nooit wat worden omdat op de meest ongelukkige plekken (naast de Hema bijvoorbeeld) trappen naar de parkeergarage en tramhaltes zitten. Of ze moeten de V&D afbreken en op die plek een plein met wat groen aanleggen. Maar ja iedere open ruimte in het centrum wordt natuurlijk prompt volgeplempt met terrassen, zie de Grote Markt.

Ik zie zelf op het Spui vrij veel taxi's rijden, maar in de Grote Marktstraat kan ik me geen taxi herinneren. Hulpdiensten zie ik er wel regelmatig rijden, maar die weren gaat mij nogal ver. Is ook nog een verschil tussen fietsen en taxi's. Taxi's kunnen ook worden gebruikt door mensen om wat voor reden dan ook verminderd zelfstandig mobiel zijn en zijn dus een soort sociale voorziening. Fietsers zijn per definitie zelfstandig mobiel en daarvoor gaat dit dus niet op.

Maar om antwoord te geven op je vraag: Grote Marktstraat inderdaad fietsvrij. Of (hoewel vrij onmogelijk) betere handhaving op het gedrag van fietsers. Maar aangezien fietsers zich niet laten handhaven, moeten ze dan maar geweerd worden. Een ja, de rotte appels verpesten het maar weer eens voor de goede, want als fietsers zich netjes zouden gedragen zou er geen probleem zijn.

Wat betreft alternatieve routes: ik neem zelf tijdens winkeluren nogal eens de Gedempte Gracht om de Grote Marktstraat per fiets te vermijden. Ook eigenbelang, omdat ik daar beter kan doorrijden en 'gerechtvaardigd' kan bellen naar voetgangers. Je bent daar tenslotte buiten voetgangersgebied en er is door de aanwezigheid van stoepen met stoepranden een duidelijk onderscheid tussen stoep en rijbaan. Je deelt de rijbaan daar natuurlijk wel met auto's om vervolgens op het Spui en de Turfmarkt richting CS toch weer in voetgangersgebied te komen, maar de Gedempte Gracht levert toch weer een stukje kleine winst.

Wat betreft dat fietsparkeren: de gemeente heeft allerhande gratis Biesieklettes in de omgeving gefaciliteerd, maar veel mensen stallen hun fiets uit gemak toch op straat. Pure 'luiheid' om niet te hoeven lopen tussen (veelal ondergrondse) stallingen en de winkels. De stallingsruimte is er, maar de fietsers laten het zelf weer eens afweten. Overigens is veel fietsparkeerruimte pas in de laatste anderhalf jaar aangelegd, terwijl er daarvoor met alle bouwprojecten allerlei kansen waren voor stallingsruimte vlakbij/onder de winkels i.p.v. er weer een stukje vandaan, maar door aannemers dit te laten afkopen is dit niet gebeurd.
PAV
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 28 jun 2016 22:44

Vanmiddag zag ik een RR-koppelstel staan op het eindpunt Anthoniushove. Het display meldde "Sorry geen dienst".
En even later zag ik een avenio in de keerlus Leidschendam-Noord staan. Hier meldde het display "Instructierit".
Dit is niet iets wat je regelmatig ziet.

En de sloop van winkelcentrum Leidsenhage is inmiddels al een eind gevorderd, er is nu een flink gat geslagen langs de trambaan.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1016
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten