Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor lcyerbanga3 » 20 jun 2016 14:12

trambestuurder schreef:\Alleen lijn 17 laten ze rijden zoals nu en dat vind ik een gemiste kans :(

17 ging toch ook via de bierkade?
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 21 jun 2016 07:59

17 reed voor alle werkzaamheden al via Weteringkade-Merwedestraat-Lekstraat
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 21 jun 2016 08:33

lcyerbanga3 schreef:
trambestuurder schreef:\Alleen lijn 17 laten ze rijden zoals nu en dat vind ik een gemiste kans :(

17 ging toch ook via de bierkade?

Het oorspronkelijke idee was om tramlijn 16 na de werkzaamheden via het Weteringplein te laten rijden en tramlijn 17 via Bierkade. In het Vervoersplan van 2017 stelt de HTM, na het bestuderen van reizigersstromen, een nieuwe routevoering voor.

Voor 2017 stelt HTM de volgende routes voor:
Tramlijn 15 (met Avenio): Nootdorp – Hoornwijck – Rijswijkseweg/HS – Den Haag centrum – Korte Voorhout – Centraal Station – Kalvermarkt/Stadhuis
Tramlijn 16 (met een GTL): Wateringen – Leyweg – Station Moerwijk – Den Haag Station Hollands Spoor – Kalvermarkt/Stadhuis – Den Haag Centraal Station – Korte Voorhout – Zoutmanstraat – Statenlaan – Statenkwartier
Tramlijn 17 (met een Avenio): Wateringen – Station Rijswijk – Plaspoelpolder – Den Haag Station Hollands Spoor – Weteringplein – Den Haag Centraal Station – Korte Voorhout – Den Haag centrum – Korte Voorhout – Den Haag Centraal Station

Voor plattegrond: http://mrdh.nl/system/files/vergaderstukken/A06.3_Vervoerplan%202017%20HTM%20Rail.PDF - pagina 9
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor willem » 21 jun 2016 10:06

Lijn 16 zou haast dan bij het Spui weer rechtdoor kunnen rijden richting de Grote Kerk, zonder het ommetje langs CS.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Tiktak » 21 jun 2016 11:45

Tramlijn 17 keren om de grote kerk ?????
Tiktak
 
Berichten: 718
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor willem » 21 jun 2016 18:51

Nee, via de Schedeldoekshaven.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 22 jun 2016 12:00

Grappig dat met dit voorstel in feite het oude eindpunt Turfmarkt zo terugkeert in een iets andere vorm.
Als we dan via die lus ook een inkorting krijgen van lijn 1 met Avenio op Delft - Den Haag Centrum zijn we in grote lijnen weer terug naar de situatie voor 1 oktober 1983.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor trambestuurder » 22 jun 2016 13:41

wattman schreef:Grappig dat met dit voorstel in feite het oude eindpunt Turfmarkt zo terugkeert in een iets andere vorm.
Als we dan via die lus ook een inkorting krijgen van lijn 1 met Avenio op Delft - Den Haag Centrum zijn we in grote lijnen weer terug naar de situatie voor 1 oktober 1983.


De AV gaat vanaf de halte Centrum maar de Ammunitiehaven (eindhalte) en dan via het Lage zand en Kalvermarkt-stadhuis weer terug naar de halte Centrum

Dit is dus echt wel anders dan het was in 1983 toen de tramlijnen nog op de Turfmarkt stopte ;)

denk dat ze juist voor deze optie gekozen hebben omdat lijn 17 in 2018 zal worden doorgetrokken via de Scheveningseweg naar het nieuwe eindpunt Scheveningen Zuiderstrand
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 22 jun 2016 14:43

wattman schreef:Grappig dat met dit voorstel in feite het oude eindpunt Turfmarkt zo terugkeert in een iets andere vorm.
Als we dan via die lus ook een inkorting krijgen van lijn 1 met Avenio op Delft - Den Haag Centrum zijn we in grote lijnen weer terug naar de situatie voor 1 oktober 1983.

Als de plannen van de gemeente door gaan om het spoor weg te halen bij het Lage Zand en een halte te maken op de Wijnhaven... :mrgreen:
Dit zijn namelijk plannen die onderdeel zijn van het Spuikwartier.
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 23 jun 2016 09:52

Vannacht is er test gereden met de 3002 over de Spuibrug en 't Zieken. Als alles goed gaat zullen er vanaf 2 juli weer trams rijden.
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor trambestuurder » 24 jun 2016 01:40

xCookiesolax schreef:Vannacht is er test gereden met de 3002 over de Spuibrug en 't Zieken. Als alles goed gaat zullen er vanaf 2 juli weer trams rijden.


test is niet helemaal goed gegaan, en er zal ook nog test gereden worden met een Avenio (vannacht) en als dat allemaal goed is dan gaan we inderdaad vanaf 2 juli weer over het zieken
lijn 1+9 krijgen dan weer hun oorspronkelijke route terug en lijn 15 deels
in december als de lange vijverberg klaar is dan krijgen ook lijn 15+16+17 hun oorspronkelijke route terug uiteraard rekening houdend met de lijnwissel 16/17

ook zal er met ingang van 27 juni het proefbedrijf lijn 9 gaan starten tussen Vrederust - Madurodam
Laatst bijgewerkt door trambestuurder op 25 jun 2016 23:56, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor lcyerbanga3 » 24 jun 2016 07:22

trambestuurder schreef:ook zal er met ingang van 27 juni het proefbedrijf lijn 9 gaan starten tussen Vrederust - Madurodam

er is toch al een proefbedrijf? of bedoelt u overdag? :D
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 24 jun 2016 08:20

Er wordt onderscheid gemaakt tussen het testbedrijf en het proefbedrijf. De eerste vinden 's nachts plaats, hierbij wordt infra stukje bij beetje getest en vrijgegeven. Hierbij kan het voorkomen dat je achteruit terug moet omdat je ergens niet langs blijkt te kunnen. Deze tests kunnen dus alleen buiten exploitatie plaats vinden. Als alles vrijgegeven is, wat nu het geval is voor Vrederust-Madurodam, dan kan het proefbedrijf starten. Dit gebeurt gewoon tussen de normale dienst door. Er wordt dan voornamelijk gekeken naar de interactie met kruispunten en alles wat een trambestuurder dagelijks tegenkomt.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor mibia » 26 jun 2016 14:00

ik heb een vraagje tav de spoorliggingen.

1)
Maar waarom is bij aansluiting bij rijswijkseplein zo'n rare splitsing/ aftakking? (en ik bedoel niet de eerdere aftakking naar lijn 11/12).
waarom de wissel niet paar meter verderop/ hogerop plaatsen en een "normale" splitsing/ aftakking hebben ipv een rare, waarbij de sporen nagenoeg tegenelkaar aan liggen voor een paar meter?
Ik weet dat het er heel lang zo ligt, maar had men dat niet anders kunnen of willen doen, was m.i. mooi moment voor geweest.

2)
soms zie je in een straat of baanvak 2 banen straks evenwijdig parallel liggen, maar dan zie je ineens een verschuiving/ ribbel naar op zij?
Kan men dat niet "gestroomlijnder" ontwerpen?
het gaat ten koste van rijsnelheid en rijcomfort, helemaal als je staat in een overvolle tram ( en als slagroom op het toetje vind ik het slordig staan whaahahahahaa, maar dat daar gelaten).
mibia
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor lcyerbanga3 » 26 jun 2016 19:21

1) het heeft vast te maken met verkeer en de ligging en de weg en nog veel meer.... of wat eronder zit... zoveel weet ik niet

2) ik snap niet wat je bedoel of ik kan daar geen antwoord op vinden
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 26 jun 2016 22:26

1) Dat komt omdat het bedieningsdeel van het wissel niet in verkeer moet/mag liggen. Het is maar een (relatief) dunne staalplaat, daar moet je niet met druk zwaar verkeer dagelijks overheen willen denderen, dat gaat geheid een keer (goed) fout. Daarbij is het voor HTM personeel ook veiliger werken als het wissel buiten de verkeersstroom ligt. Plus, een achteropkomende tram kan het wissel vast omleggen terwijl er al een tram staat voor de andere richting. Scheelt weer tijd bij het oversteken van die drukke verkeersader. De situatie op het Zieken is anders: daar lag vroeger een halte, maar die was te smal en werd dus opgeheven. Of beter, verplaatst naar de andere kant van het Rijswijkseplein, naar de Rijswijkseweg, nog net voor de Hofwijckstraat.

2) Dat er soms sporen verder uit elkaar worden gelegd kan te maken hebben met de lokale verkeerssituatie of een halte. Het hangt van teveel factoren af om er een eenduidig antwoord op te kunnen geven.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 27 jun 2016 07:24

Mibia bedoelt met punt 2 vast een soort situatie als in de Merwedestraat. Daar ligt 1 spoor recht en in het andere zit een S-boog voordat je de Lekstraat in rijdt. Een paar jaar terug lagen hier 2 S-bogen, in plaats van beide sporen aan te passen zoals eerder bedoeld was, is toen besloten om maar 1 spoor te verleggen. Spoor gaat gemiddeld 20 jaar mee, in die tijd veranderd vaak een hoop en niet altijd zoals voorspeld. Doordat niet alles tegelijk wordt vervangen ontstaat een lappendeken wat er inderdaad niet altijd even mooi uit ziet. Het is echter te kostbaar om zomaar allerlei extra stukken mee te nemen in een vervangingsproject.

Een zogenaamd voorgetrokken wissel (de tongen liggen hierbij een eindje voor de splitsing) wordt vaak voor bruggen toegepast, omdat je op bruggen niet voldoende diepte hebt voor een wisselbak.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor WKZH5A » 27 jun 2016 19:26

Zomerdienst 2016 is vandaag bekendgemaakt.

https://www.htm.nl/media/382493/16083htm_fly4pzomerdnst2016_web.pdf
https://www.htm.nl/reisinformatie/wijzigingen/zomerdienst-2016-tram/

Naast de al bekend de routewijziging ivm Bierkade/Zieken en werkzaamheden op de Rijswijkseweg, wordt er ook tussen 1 en 15 augustus gewerkt in de tramtunnel en op het kruispunt Brouwersgracht/Prinsegracht. De sporen worden dan vervangen. Gevolg: tram 2 en 6 en bus 25, 50 en 51 rijden om en tram 3 en 4 worden opgesplitst. Ook zijn er spoorwerkzaamheden op Kneuterdijk, tram 1 wordt dan opgesplitst op 5, 6 en 7 augustus. De concrete informatie komen tegen die tijd wel.
WKZH5A
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor lcyerbanga3 » 28 jun 2016 18:25

Iedereen zegt routewijziging maar de routewijziging eindigt toch?
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor WKZH5A » 28 jun 2016 22:04

lcyerbanga3 schreef:Iedereen zegt routewijziging maar de routewijziging eindigt toch?


Geldt niet voor alle tramlijnen en ik interpreteer ook als routewijziging.
WKZH5A
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast