door buschauffeur » 12 nov 2016 16:29
Veolia/Connexxion gaat ook 10 ex-HTM bussen gebruiken.
Ze omschrijven het als volgt:
Een verlengingsperiode van twee jaar leidt voor Veolia, na 26 augustus 2017 onder andere tot een verlaging van de voertuigkosten, als gevolg van een gunstiger afschrijvingsduur. Hier staat echter, vanwege de leeftijd van deze voertuigen, een hoger onderhoudstarief tegenover. Zoals aangegeven vloeit het voordeel
onder aan de streep terug naar u en naar ons aanbod aan de reizigers.
Om het effect van deze verlenging voor u als opdrachtgever verder te vergroten is de inzet van een tiental vrijwel ongebruikte bussen in uw eigendom, meegenomen. Veolia is namelijk in de gelegenheid om, tegen vooraf vastgestelde bedragen, haar eigen gasbussen aan de leverancier terug te leveren. Hiervoor zijn per individuele bus bedragen per 30 augustus 2017, 30 augustus 2019 en per december 2019 afgesproken. De 10 MRDH bussen zijn van een vergelijkbaar type als de Veolia bussen, echter met een veel lager kilometrage en derhalve lagere onderhoudslasten. Voor deze 10 MRDH bussen bestaat nog geen terugkoopafspraak met de leverancier.
Op verzoek van MRDH zet Veolia deze tien bussen in, in plaats van haar eigen bussen. Hiervoor wordt door MRDH een marktconforme huur in rekening gebracht ter dekking van de lease-, houderschaps- en verzekeringskosten. De bussen blijven dus gewoon eigendom van MRDH.
Vanwege de zeer lage kilometerproductie voor bussen van deze leeftijd, zijn er geen ervaringscijfers voor het onderhoud van deze 10 bussen. MAN heeft een opgave gedaan van de onderhoudstarieven. In opdracht van Veolia draagt MAN zorg voor het onderhoud, tegen een afgesproken kilometerprijs, substantieel lager dan dat van de veelgebruikte Veolia bussen.
Het kostenvoordeel van zowel het eerder aan de leverancier terug leveren van een aantal bussen uit de eigen vloot van Veolia, als van de lagere onderhoudslasten
van deze 10 bussen, is gebruikt bij de bekostiging van de onderdelen van dit aanbod.